Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Удар върху арт пазара в световен мащаб
Продажбите на изкуство и антики в световен мащаб са били около 50,1 млрд. долара през 2020 г., което е с 22% по-малко от 2019 г. Данните обаче все още се задържат над минимума от рецесията през 2009 г., когато продажбите бяха паднали с 36% до 39,5 млрд. долара.
Американският пазар запази водещата си позиция с 42% дял от стойностите на глобалните продажби, като континентален Китай и Обединеното кралство бяха на ниво от 20%. Континентален Китай обаче надмина Съединените щати, за да се превърне в най-големият пазар на публични търгове, с дял от 36% от продажбите по стойност. Всички тези данни са включени в годишния доклад на Art Basel & UBS, който подчертава, че въпреки свиването на продажбите като цяло, онлайн продажбите са достигнали исторически максимум от 12,4 милиарда долара, удвоявайки стойността си спрямо 2019 г.
Делът на онлайн продажбите също се е увеличил от 9% от общите продажби по стойност през 2019 г. до 25% през 2020 г., особено първият път, когато делът на електронната търговия на пазара на изкуство надмина този на търговията на дребно.
Според проучване сред колекционери, проведено от Arts Economics и UBS Investor Watch, 66% от анкетираните смятат, че пандемията е увеличила интереса им към колекционирането.
Колекционерите с висока нетна стойност ще бъдат активни на пазара през 2021 г., като по-голямата част (57%) планират да закупят повече произведения за своите колекции. Социалните медии продължават да бъдат ключов канал, използван от арт пазара и около една трета от колекционерите са закупили изкуство чрез Instagram през 2020 г.
Що се отнася до пола, жените са похарчили повече от мъжете през 2020 г., като средните им разходи са се увеличили с 13% на годишна база и дори с по-висок процент в САЩ, Обединеното кралство, Франция и континентален Китай. Колекционерите милениали с високи доходи са похарчили най-много през 2020 г., като 30% от тях са похарчили над 1 милион долара (срещу 17% за бумърите).
Въпреки големия брой отменени събития, 41% от колекционерите посочват, че са направили покупка по време на панаир на изкуствата през 2020 г., докато 45% съобщават, че са направили такава чрез онлайн наблюдателна зала (OVR) на панаир. Мнозинството (66%) от анкетираните обаче все още предпочита да присъства на физическа изложба.
"2020 г. отбеляза повратна точка за дигиталните иновации на пазара на изкуство. Преминаването към цифрови платформи даде възможност за събиране на произведения на изкуството и укрепи пазара, дори когато националните блокади принудиха галериите, търговете на живо и музеите да се затворят. Пандемията демонстрира, че се нуждаем от изкуство, за да издигнем погледа си над трудностите, да изразим възгледите и емоциите си в трудни времена", коментира Кристъл Новакович, главен изпълнителен директор на UBS Europe SE и ръководител на Wealth Management Europe и председател на UBS Art Board.
Източник: cincodias.elpais.com
Превод и редакция: Нели Тодорова
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.