Бъдещето е на персонализираното образование

Бъдещето е на персонализираното образование

Обучение с персонален фокус, което разкрива талантите на всяко дете – това е бъдещето на образованието, посочиха участниците във втория панел на форум „Знание“, организиран от сп. „Мениджър“.  За да се подготвяме за бъдещето на света, би трябвало да имаме техники, които да помагат на децата да изучават себе си и да си отговарят на въпросите „Кой съм аз?“ и „Какво умея?“. Тоест, идеята за индивидуално образование, ще придобива все по-голяма роля, коментира Таня Петрова, народен представител и член на парламентарната комисия по образование и наука.

Умението да познаваш себе си и възможностите си ще е от ключово значение, защото най-масовите професии на бъдещето ще бъдат свързани с грижата за човека и няма да могат да бъдат заместени от изкуствения интелект, прогнозира тя.

Образователната система да развива и измерва не само предметни знания, но и умения – това е една от новите и ясни тенденции за полезна трансформация на образователната система, отбеляза на свой ред Веселин Димитров, изпълнителен директор на Сдружение „Образование България 2030“. 

40% от 15-годишните в момента са функционално неграмотни и този дял се върти отдавна в публичното и експертното говорене, но именно това е голямото предизвикателство, което продължава да стои пред нас. Близо 25 хил. млади българи, до 29 години са регистрирани като безработни, а в същото време около 62% от бизнеса изпитва недостиг на работна ръка. Затова, трябва да изискваме от училището да дава на нашите ученици гъвкави и адаптивни знания. Трябва да се развие и потенциала на учителите за преподаване на умения, т.е. бъдещите учители трябва да бъдат подготвяни да преподават умения, добави той.

Учене чрез правене или пък чрез преживяване, нова роля на учителя като посредник и ментор са част от новаторските подходи, които вече „прохождат“ в част от училищата у нас. Те се прилагат вече втора година в Основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“, с. Челопеч. То създава и прилага свой иновативен план на обучение, който развива математическо, изобретателно и дизайн мислене чрез роботика, 3D принтиране и др., разказа Весислава Панджерова, директор на училището. Чрез новите методи на преподаване децата вече са създали собствено помагало по математика за 5 клас, което предстои да бъде издадено от МОН. А в клуба по 3D принтиране децата изработват „резервни части“ за човешкото тяло.

Въпросът, който стои и който трябва да решаваме е как да създадем една среда, която бързо да реагира на промените, коментира и  Огнян Траянов, председател на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН. Ние, представителите на отговорния бизнес си поставяме като първа основна цел да анализираме в дълбочина и да разкриваме предизвикателствата и възможностите, за да излизаме с иновативни идеи как тези предизвикателства да бъдат решени, добави той. Бизнесът вече е набелязал няколко конкретни колективни действия в тази посока. Готови сме да поемем обучението на учители, които искат да осъвременят своите представи и да добавят повече практическа насоченост в преподаването, както и да ги включим безплатно в нашите образователни центрове, посочи Траянов.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ