Прокуратурата взе на специален надзор разследването за кораба "Вера Су" (обзор)
Апелативната прокуратура във Варна е взела на специален надзор досъдебното производство на Окръжна прокуратура-Добрич, образувано във връзка с инцидента с товарен кораб, заседнал край бреговете на Камен бряг, поради фактическата и правна сложност на случая, и обществена му значимост.
Целта на определения надзорен прокурор, ще бъде да следи за срочното и качественото изпълнение на действията по разследването - установяване на причините и обстоятелствата, довели до инцидента, изясняване на въпроса със замърсяването на морската вода и нанасянето на щети за природата и дали действията на оправомощените държавни органи са били адекватни или е налице бездействие от страна на едно или повече длъжностни лица, което може да доведе до екологична катастрофа, съобщават от държавното обвинение.
Действията по разследването продължават и в момента. Предстои нов опит за разпит на членове от екипажа на кораба пред съдия. Разпити на екипажа бяха планирани още миналата седмица, но бяха отложени поради лошото време. Както е известно, екипажът отказва да напусне кораба.
Очакват се резултатите от назначените експертизи, като при нужда ще бъдат назначавани и допълнителни такива, уточняват от прокуратурата.
Спешна среща е провел днес служебният министър на транспорта Христо Алексиев със зам.-ръководителя на посолството на Турция в България Ерман Топчу заради кризата със заседналия край защитената местност Яйлата товарен кораб. Както е известно плавателното средство е под панамски флаг, но с турски собственик.
Според зам.-ръководителят на турското посолство собственикът на кораба е осигурил кампания за спасяване на кораба и очаква писмено потвърждение от българската страна.
Министър Алексиев е заявил, че българската държава ще даде потвърждение за ангажирането на такъв тип компания. Към момента обаче нашата страна не е получила ясен план с конкретни стъпки за справяне със ситуацията от страна на собственика на кораба. Няма и конкретни срокове на изпълнение.
Освен, че все още не е проведен разпит на екипажа, не е иззет и корабния дневник. От българска страна не е изяснено защо плавателният съд, на който се е движил 2 часа право към скалите и защо се е забил в тях без никакъв опит на екипажа да избегне сблъсък.
Както е ясно корабът заседна в скалите край Камен бряг на 20 септември. На 27 септември агенция Морска администрация направи неуспешен опит да разтовари намиращия се на борда азотен тор. Тъй като корабът пътува в нарушение на европейска забрана за превозване на насипен товар, голяма част от тора попадаше в морето при разтоварването и от МОСВ издадоха заповед за спиране на акцията.
Също от днес, по разпореждане на министъра на околната среда и водите Асен Личев от днес започва допълнителен площен мониторинг на морските води в района на заседналия кораб "Vera Su", съобщиха от министерството.
Мониторингът ще служи като база за сравнение за последствията върху околната среда при следващи спасителни действия. Планът е разработен съвместно с експерти от Института по океанология - БАН.
Пунктовете са избрани според отстоянието от кораба, посоката на преобладаващото течение и прогнозираната метеорологична обстановка през следващите 10 дни. Това ще позволи проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в случай на попадане на карбамид в морските води при повторно стартиране на дейностите по разтоварване на кораба.
Първото вземане на проби днес е с кораб на Гранична полиция. Ще се вземат регулярни водни проби в 7 пункта в района южно и югоизточно от кораба. Първата проба ще бъде последвана от ежеседмични моделирани изследвания на крайбрежните морски води през целия месец.
Паралелно с допълнителния площен мониторинг МОСВ продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб, посочват от министерството.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.