Прокуратурата взе на специален надзор разследването за кораба "Вера Су" (обзор)

Прокуратурата взе на специален надзор разследването за кораба Вера Су (обзор)

Прокуратурата взе на специален надзор разследването за кораба "Вера Су" (обзор)

Апелативната прокуратура във Варна е взела на специален надзор досъдебното производство на Окръжна прокуратура-Добрич, образувано във връзка с инцидента с товарен кораб, заседнал край бреговете на Камен бряг, поради фактическата и правна сложност на случая, и обществена му значимост. 

Целта на определения надзорен прокурор, ще бъде да следи за срочното и качественото изпълнение на действията по разследването - установяване на причините и обстоятелствата, довели до инцидента, изясняване на въпроса със замърсяването на морската вода и нанасянето на щети за природата и дали действията на оправомощените държавни органи са били адекватни или е налице бездействие от страна на едно или повече длъжностни лица, което може да доведе до екологична катастрофа, съобщават от държавното обвинение.

Действията по разследването продължават и в момента. Предстои нов опит за разпит на членове от екипажа на кораба пред съдия. Разпити на екипажа бяха планирани още миналата седмица, но бяха отложени поради лошото време. Както е известно, екипажът отказва да напусне кораба.

Очакват се резултатите от назначените експертизи, като при нужда ще бъдат назначавани и допълнителни такива, уточняват от прокуратурата.

Спешна среща е провел днес служебният министър на транспорта Христо Алексиев със зам.-ръководителя на посолството на Турция в България Ерман Топчу заради кризата със заседналия край защитената местност Яйлата товарен кораб. Както е известно плавателното средство е под панамски флаг, но с турски собственик.

Според зам.-ръководителят на турското посолство собственикът на кораба е осигурил кампания за спасяване на кораба и очаква писмено потвърждение от българската страна.  

Министър Алексиев е заявил, че българската държава ще даде потвърждение за ангажирането на такъв тип компания. Към момента обаче нашата страна не е получила ясен план с конкретни стъпки за справяне със ситуацията от страна на собственика на кораба. Няма  и конкретни срокове на изпълнение.

Освен, че все още не е проведен разпит на екипажа, не е иззет и корабния дневник. От българска страна не е изяснено защо плавателният съд, на който  се е движил 2 часа право към скалите и защо се е забил в тях без никакъв опит на екипажа да избегне сблъсък.

Както е ясно корабът заседна в скалите край Камен бряг на 20 септември. На 27 септември агенция Морска администрация направи неуспешен опит да разтовари намиращия се на борда азотен тор. Тъй като корабът пътува в нарушение на европейска забрана за превозване на насипен товар, голяма част от тора попадаше в морето при разтоварването и от МОСВ издадоха заповед за спиране на акцията.

Също от днес, по разпореждане на министъра на околната среда и водите Асен Личев от днес започва допълнителен площен мониторинг на морските води в района на заседналия кораб "Vera Su", съобщиха от министерството.

Мониторингът ще служи като база за сравнение за последствията върху околната среда при следващи спасителни действия. Планът е разработен съвместно с експерти от Института по океанология - БАН.

Пунктовете са избрани според отстоянието от кораба, посоката на преобладаващото течение и прогнозираната метеорологична обстановка през следващите 10 дни. Това ще позволи проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в случай на попадане на карбамид в морските води при повторно стартиране на дейностите по разтоварване на кораба.

Първото вземане на проби днес е с кораб на Гранична полиция. Ще се вземат регулярни водни проби в 7 пункта в района южно и югоизточно от кораба. Първата проба ще бъде последвана от ежеседмични моделирани изследвания на крайбрежните морски води през целия месец.

Паралелно с допълнителния площен мониторинг МОСВ продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб, посочват от министерството.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ