Отличниците в PISA се готвят по-добре

Отличниците в PISA се готвят по-добре

Резултати от международния тест PISA (Programme for International Student Assessment) всеки път предизвикват много крайни мнения - че не са показателни за качеството на образование, че учебната програма в българското училище не е така структурирана, че да подготви учениците за задачите от този тип. Добре, но ако задачите в PISA са насочени към това да проверят доколко младежите са подготвени да се справят с реални житейски ситуации и нашите младежи изпитват затруднения, възниква въпросът какви всъщност са целите на българското образование? Не продължаваме ли да ангажираме учениците само и единствено с отвлечено, теоретично знание, без да обръщаме внимание на умението им да използват това знание в различни практически контексти.

Вероятно ще чуем мнения и в другата крайност - преекспониране на резултатите от PISA до такава степен, че тяхното подобряване се превръща в самоцел. Задачи от "типа PISA" се включват във външното оценяване на учениците, без това да е съпроводено с промени в учебната програма или с предварителна подготовка на учителите как да организират учебния процес.

Какво представлява тестът PISA и защо трябва да гледаме сериозно на резултатите от него? От една страна, позволява да се сравни продуктът на образователната ни система с този на различни страни по целия свят. Освен това предоставя информация за формулиране на адекватни образователни цели и стандарти в национален контекст за определяне на факторите, които допринасят

най-много за по-добрата подготовка на учениците, както и за анализ на причините за определени негативни явления. И може би най-ценното е, че дава добра представа доколко образованието в съответната страна подготвя учениците за пълноценно участие в обществения живот.

Теста решават 15-годишните ученици, които на тази възраст в повечето страни са в края на своето задължително училищно образование.

Оценяването обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки, като всеки път акцентът се поставя върху една област, а другите две са представени относително по-общо. Една от важните особености на програмата е, че оценяваните компетентности имат междупредметен характер. Изследванията се провеждат от 2000 г. на всеки три години в държави от целия свят.

Резултатите от РISA показват как промяната може да се осъществи много по-бързо отколкото при нас. Пример за това е Полша, която през 2000 г. се представя значително под средното ниво за страните от ОИСР. През 2012 г. обаче се нарежда сред 15-те най-добри от ОИСР и на трето място от страните в ЕС. Равнището на преждевременно напускащите училище е само 5%, което е сред

най-ниските в Европа. Това се дължи на реформите в образованието от края на 90-те години, благодарение на които учениците с нисък успех драстично намаляват, а разликата между най-добрите и най-слабите училища е намалена наполовина. Реформата залага върху укрепване на универсалното общо образование, което се удължава от 8 на 9 години за сметка на забавяне в отсяването и профилирането на учениците.

Един от ключовите елементи на реформата в Полша е промяната в учебните планове. По данни на Световната банка през 2000 г. само 1% от полските ученици имат достъп до повече от 4 часа обучение по полски език на седмица, докато през 2006 г. този процент е вече 76. Статистически анализ на Банката показва, че повечето часове езикова подготовка са факторът, който обяснява близо половината (48,8%) от подобрението в резултатите по четене в периода 2000-2006 г.*.

Освен това се въвежда и нова система за възнаграждение на учителите, базирана на дейностите и отговорностите, постигнатите резултати, квалификациите и опита им. Тя предлага гъвкавост в заплащането спрямо местоположението и бонуси при отлични резултати.

Наред с това са формулирани ясни национални приоритети и цели за резултатите от образованието; адаптирани са учебните програми и рамката за оценяване в синхрон с тях; дава се по-голяма автономност на училищата при определяне на учебната програма; отчетността за напредъка на всички ученици на всички нива прави образователната система в Полша най-качествената в бившия социалистически блок.

Повишаването на резултатите от PISA естествено зависи много от това какво се учи и какво се прави в клас. Много по-важно от броя часове по предметите е какво съдържание се преподава, какви методи се използват, доколко активни са учениците, прави ли се връзка с реалността и обръща ли се индивидуално внимание на учениците с непривилегирован статус.

Това неизменно насочва въпроса към педагогическите кадри. Небезизвестно е вече, че във Финландия само най-добрите студенти може да станат учители. Конкурентното заплащане и

финансовите стимули естествено имат ключово място в привличането на най-способните млади хора към учителската професия, но на този етап това изглежда непостижимо за нашата страна. Добре е да се търсят други, не толкова скъпи инициативи, които биха могли да окажат положителен ефект - възможности за професионално развитие, регулиране на броя учителски кадри, в които държавата инвестира с много ясни критерии, системно засвидетелстване на уважение към училището и учителите от страна на лидерите в държавата и общността, ефективно рекламиране на професията учител сред успешните студенти и специалисти.

В международен план образованието страда от значителното изтичане на подготвени кадри към други сектори, а особено критичен е периодът през първите години от учителската кариера. За да бъде преодолян този проблем, през 2004 г. в Естония се въвежда подкрепящо обучение, чиято цел е да въведе новите учители в индивидуалните особености на училищната общност и да спомогне за задържането им.

Развитието на новите учители се организира като четиристепенен процес. От една страна, са университетите - част от програмата за въвеждане в професията се случва в университетски центрове, където учителите споделят впечатленията си от първата учебна година, обсъждат и анализират преподаването и търсят решения на проблемите си с помощта на експерти и своите наставници в училище. От друга страна, са учителите наставници, които се обучават в същите тези университети и които отговарят за социализирането на новия учител в училищната общност. Менторството е средство не само за подпомагане на професионалното развитие, но и за емоционална подкрепа на новите учители. Третата страна е самият учител, който следва да анализира развитието си и да интегрира обратната връзка от менторите си, а част от отговорността пада и върху директора, който трябва да осигури благоприятна среда за приемането на новия учител в колектива.

Практиката показва, че когато образованието наистина е приоритет на националната политика, решения за проблемите може да се намерят. Стига да има воля и дисциплина промените да се отстояват и да се доведат до край.   

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 23 ноември. Имен ден празнуват Александър, Александра, Сашо
Reuters: Вашингтон предупреждава Киев със спиране на оръжия и данните от разузнаването /ОБЗОР/
Болсонаро е арестуван, след като разтопил с поялник електронната си гривна
Срещата на Г-20 в Йоханесбург започна, но със знакови отсъствия
Световните цени на кафето спаднаха рязко, след като бяха отменени митата за Бразилия
Япония прегръща мрачната страна на капитализма, оставяйки зомби компаниите да фалират въпреки традициите
Тръмп: Предложеният план за мир в Украйна не е окончателен
Пореден протест срещу разширяването и поскъпването на зоните за паркиране в София