Пълни кафенета и опашка пред магазина на Apple: Успехът на масовото тестване в Южна Корея е видим

Пълни кафенета и опашка пред магазина на Apple: Успехът на масовото тестване в Южна Корея е видим

Кафетата са пълни с клиенти, по вече се виждат хора, които си правят пикници, а пред първият магазин на Apple извън Китай, който отвори отново врати, се извива дълга опашка, след като жителите на южнокорейската столица Сеул започнаха да излизат навън след месеци на самоизолация.

Картината от Сеул е в пълен контраст с тази в повечето големи мегаполиси по света, които приличат повече на призрачни градове, заради ограничителните мерки върху социалните контакти, предприети от правителствата на техните страни.

Първоначално една от най-тежко засегнатите страни (втора по общ брой на заразените след Китай в началото на годината) в света, Южна Корея до голяма степен е успя да се справи с коронавируса без да предприема изключително строги мерки като пълна забрана на пътуванията и масово затваряне на предприятията, пише Блумбърг.

Въпреки апелите на правителството да си останат вкъщи, много южнокорейци решиха да се възползват от хубавото време днес и да излязат навън, вярвайки, че най-лошия период на пандемията е преминал.

„Излязох навън за първи път от много време, за да се срещна с моята приятелка“, казва Ким Джи-хюн, излизайки от ресторант в по-заможната част на града. „Не се чувствам по-сигурно, но намирам комфорт в бавното темпо, с което растат новите случаи на заразени“, добавя той,.

Южна Корея известна с мащабната с кампания за тестване и със системата си за проследяване на контактите на заразените пациенти, които значително ограничиха размера на епидемията и позволиха на много предприятия да продължат работа. Броят на новите случаи падна до 18 в петък – най-ниското ниво от последния скок през края на февруари, когато за един ден бяха регистрирани повече от 900 случая на заразени. Макар че САЩ и Южна Корея установиха първите си случаи на COVID-19 в края на януари, инфекциите в САЩ вече надминаха 700 хил., докато Южна Корея изглади кривата още миналия месец и успя да задържи общия брой на заразените на ниво от малко над 10 хил. души.

Семейни пикници

В парковете около преминаващата през Сеул река Хан могат да се видят семейства с малки деца, почти всички с маски, които се разхождат и седят на тревата. Паркингите са пълни с коли, които чакат опитват да се наредят за място. Банкерът Шин Бо-рам е решил да изведе жена си и двете си деца на разходка, тъй като им е омръзнало да седят вкъщи, след като училищата страната бяха затворени.

„Живея близо до този парк, но досега се въздържах да го посещавам. Днес обаче времето е хубаво, а и броят на новите случаи се забавя. Виждам че има доста хора, така че явно и други споделят моето виждане“, казва той.

Увереността на населението в това, че епидемията в страната вече е под контрол, най-вероятно е била засилена и от победата на управляващата Демократическа партия на президента Мун Дже-ин на провелите се през тази седмица парламентарните избори - първите такива  в условията на пандемия. Вотът протече без сериозни спънки и до момента няма информация той да е довел до разпространение на инфекциите. Популярността на самият президента Мун Дже-ин също достигна рекордни нива на фона на световното внимание, което страната получава за начина, по които подходи към епидемията.

„Справихме се доста добре с превенцията благодарение на опита ни с епидемията от MERS”, Ким Юун – професор от  Seoul National University’s College of Medicine, визирайки епидемия от Близкоизточния респираторен синдром от 2015 г., при която загинаха 38 южнокорейци.

Магазинът на Apple

„Южна Корея демонстрира страхотн прогрес по време на епидемията от COVID-19”, заявиха от технологичния гигант Apple в петък, след като обявиха, че ще отворят отново единствения си фирмен магазин в страната.

Магазинът на Apple в най-луксозният квартал в Сеул – Гангнам, бе първият извън Китай, който отвори отново врати, след като през март производителят на iPhone затвори всичките си магазини. Компанията поднови работата на магазините в Китай миналия месец, след като новите случаи на заразени в страната паднаха рязко.

Подобно на хората в ресторантите и другите магазини, клиентите на Apple също носят маска, стоят на два метра разстояние един от друг и преминават през проверка на температурата.

Въпреки това икономическите проблеми не са подминали Южна Корея, като ефектът на COVID-19 върху бизнеса е видим от многото табели „затворено“ и „давам под наем“ , както и от липсата на трафик и потребление в столицата.

„Мисля, че проблемът е на психологическа основа“, коментира 30-мениджърка на магазин за козметика. По думите му в момента клиентите на магазина са само 10% от тези, които са го посещавали преди епидемията. „Хората все още носят маски и избягват разговорите с непознати. Дори тези, които ни посещават, си тръгват бързо, след като вземат това, от което се нуждаят“, добавя тя.

Новото нормално

Страхувайки се от потенциална „втора вълна“ на инфекции, Корейския център за контрол и превенция на заболяванията призова „всички да продължат да спазват насоките за социална дистанция и лична хигиена през уикенда“.

„Все още не е дошъл момента да сваляме гарда, тъй като все още има потенциал за ръст на инфекциите“, коментира заместник-министърът на здравеопазването на Южна Корея Ким Ганглип. „Вярваме, че социалното дистанциране трябва да продължи и че мерките не трябва да бъдат разхлабвани“.

Същевременно с това Ким поясни, че правителството на страната подготвя план за връщане към „новото нормално“ състояние, включително и предложения за модифициране на карантинните процедури и мерките за дистанциране.

„Нашето общество успешно забави разпространението на COVID-19 чрез социално дистанциране. Това обаче не означава, че вирусът ще изчезна напълно и ще можем да се върнем към начина си на живот преди епидемията“, казва още здравния зам.-министър.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ