Екологията – приоритет на много високо ниво за бизнеса

Екологията – приоритет на много високо ниво за бизнеса

Промяната настъпва с еко образованието, убеден е Тодор Бургуджиев, изпълнителен директор на ЕКОПАК България. Той представи данни от ново проучване на организацията, според което през различните инициативи, реализирани от компанията за повишаване на еко културата и еко мисленето годишно от 3 до 5% сред българите променят отношението и поведението си и започват да събират разделно.

На планетата има 6 природни ресурса – вода, въздух, нефт, газ, въглища, метали. Това са изчерпаеми източници, които рано или късно ще изчезнат, ако не вземем мерки като рециклиране на отпадъците например. В глобален мащаб разговорът вече е за рециклиране в бъдещето. Това означава промяна, голяма промяна. За да се случи тя обаче е необходимо да се започне с образование от най-ранна възраст, сподели още Бургуджиев в началото на втория панел на провеждащия се днес 10. Зелен форум на списание „Мениджър“. Той е посветен на еко промяната, а ЕКОПАК България е основен партньор на събитието. Бургуджиев представи визията на ЕКОПАК България за чиста околна среда. Тя включва няколко основни компонента – лидерство, иноваторство, мащабност, дългосрочност, промяна на нагласите, създаване на нова еко култура.

Проучването на най-голямата организация за разделно събиране и рециклиране на отпадъци проследява навиците и информираността на младото поколение у нас между 12 и 17 г. възраст. 63% от тях събират разделно поне веднъж месечно, а над 44% от тях искат повече информираност по темата екология, сочат данни от изследването, проведено през 2018 година. Добрата новина е, че младото поколение проявява все по-голяма заинтересованост към еко образованието, коментира Бургуджиев. През различни свои инициативи, за 5 години 8300 деца са били обучени в 45 общини за ползите от разделното събиране на отпадъци. За 6 години над 37 500 деца са събрали и предали близо 200 тона отпадъци през инициативата „Стара хартия за нова книга“. По същия начин с инициативата „Книги за смет“, децата събират и предават пластмаса – за 7 г. 35 000 деца са предали отново тонове пластмаса за рециклиране.

Нулев ефект върху околната среда – такава амбициозна цел си поставя световният лидер в производството на храни и напитки Нестле за следващите десет години. Част от компанията е и фабриката в София. На глобално и национално ниво компанията се движи към тази цел през три направления – намаляване на използваната вода в производството, намаляване на вредните емисии и силно редуциране на пластмасовите отпадъци, разказа Емануел Артур, изпълнителен директор на „Нестле България“. 

Миналата година Нестле Групата обяви новата си голяма цел - до 2025 година, 100% от опаковките да могат да се рециклират или да се използват повторно. Тази година обаче на дневен ред е нова визия – 100% не е достатъчно, напред за по-добро бъдеще! Нестле вече има свой институт, който ще разработва изцяло нови решения за опаковки от биоматериали. Компанията се ангажира да премахне и всички пластмасови сламки от продуктите си. Второто направление, в което ще работи Нестле е формиране на бъдеще без отпадъци. В някои части на света вече върви инициатива на компанията за повторно използване на опаковки. Третото направление е промяна на поведението и нагласите като компанията е предприела стъпки във всички свои офиси по света за премахване на употребата на пластмасови прибори.

Фабриката в София е сред флагманите в зелените политики на компанията. Така например тя не депонира никакви отпадъци. От внедряване на иновативни технологии като намаляване на теглото на картонените кутии например фабриката в София ще се стреми само през тзи година да спести 20 тона пластмаса и 30 тона хартия. Компанията работи активно и за стимулиране на ново поведение и разбиране сред служителите си. Чрез премахването на пластмасовите изделия за еднократна употреба ще бъдат спестени за година около 500 хил. чаши, 100 хил. плика и 25 хил. прибора, каза още Емануел Артур.

Критичният времеви порядък, в който може да се въздейства и да се формират нови нагласи и през тях да се появят жизненоважните за бъдещето на планетата и природните ресурси иновациисподели Милена Стойчева, предприемач, изпълнителен директор на „Джуниър Ачийвмънт“. Тя представи инициативите на Джуниър Ачийвмънт за изграждане на зелено предприемаческо съзнание сред студенти и ученици. Темата за отчитането на ефекта върху околната среда трябва да стане основно във всеки бизнес модел, препоръча Милена Стойчева.

Освен в съзнанието и нагласите, промяната им отражение и на ниво икономика. Наричаме я зелена икономика. Преходът към зелена икономика не може да се случи без медта, като суровина. Само за направата на един електромобил например са нужни около 369 килограма мед. Търсенето и потреблението на тази суровина ще продължава да расте в световен мащаб. България има шанс да развие своята зелена икономика благодарение на собствените си запаси, сподели Климентина Рашева, представител на „Асарел-Медет“ АД.

Опазването на природните ресурси е една от 6-те основни ценности в стратегията на водещия световен производител на бира „Хайнекен“, част от който е и „Загорка“. Зеленото е в нашето ДНК, сподели Катя Миланова, маркетинг директор на българския пивоварен бранд. „Загорка“ е намалила с 28% използването на вода при производството на бира. Също така компанията е намалила с 23% въглеродния си отпечатък в логистиката, въпреки че произвежда повече бира и изминава повече километри при доставката й. Като цяло зелените инвестиции на бирения бранд у нас вече са над 1 милион лева. От няколко години „Загорка“ подкрепя и стартъпи на младежки компании за разработване на зелени иновации, допълни Катя Миланова.

Екологията е приротет на много високо ниво в бизнеса, случват се и добри неща дори и в България, важно е да продължаваме да следим и следваме големите тенденции в тази област, обобщи Юлиян Попов, главен консултант на Европейската климатична фондация за Централна и Източна Европа – „Екоинтелигентност“, който беше модератор на втория панел в провелия се днес 10-ти юбилеен Зелен форум на списание „Мениджър“.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ