Налудничавите, но ефективни идеи за неутрализиране на замърсяването

Налудничавите, но ефективни идеи за неутрализиране на замърсяването

Не можем без индустрии, които са силно зависими от въглерода, като въглища, природен газ, бетонобъркачки или нефтохимикали, защото благодарение на тях ние получаваме основни продукти за нашето ежедневие. Възможно е обаче да се намалят емисиите му в атмосферата чрез процеси, които улавят емитирания CO2. В тази борба засега има две основни системи. Тази, която се опитва да улови този въглерод от атмосферата и тази, която се опитва да го улови директно в дейностите, където се произвежда. И в двете се проучват частични решения, но те могат да помогнат за облекчаване на проблема, пише Niusdiario.es. 

Ауди и торфените блата в Германия 

Това е много обещаващо проучване, тъй като торфените блата са находищата, които съдържат най-много въглерод в най-малкото пространство от земната повъхност. Въпреки че покриват само 3% от повърхността на планетата, те съхраняват повече въглерод от цялата биомаса в горите на Земята. Блатото е влажна зона, обикновено пълна с разлагащ се растителен материал, тиня и кал. 

Фондацията на Audi за околна среда провежда проучване в различни райони на Германия за това как опазването на тези торфени блата в земеделските земи може да бъде възнаградено за усилията, положени при такова органично и естествено улавяне на CO2. От друга страна, те също изучават как биха могли да комбинират методи на отглеждане като палудикултура (земеделие във влажни зони), както и комбинацията му с фотоволтаично поколение.

"Прахосмукачки" в Швейцария 

Тези фабрики за абсорбиране на CO2 от въздуха вече работят и в Швейцария, и в Исландия, и на други места. ClimeWorks е компанията, която ги управлява и нейната задача е да филтрира атмосферата, като отделя въглерода и след това го концентрира, смесва с вода и го изпраща под земята, за предпочитане сред базалтови скали. Там за по-малко от две години този въглерод ще се минерализира и ще се фиксира. 

Цената е висока, тъй като струва около 500 евро на тон за филтриране и извличане на CO2, но ако тези въглеродни "фабрики" се комбинират с други геотермални централи, както CarbFix прави в Исландия, управлението им ще излезе малко по-евтино. Но ефективността му е интересна. Според някои измервания, извършени в подобен завод в Янчаг (Китай), тези съоръжения биха могли да улавят CO2, отделян от около 80 000 автомобила годишно.

Кули в Китай 

В Пекин се провеждат тестове с гигантски кули или комини с дължина над 18 метра, които използват светлина и слънчева топлина, за да загреят въздуха и да го насочат към серия от свързани филтри, които събират въглерод и връщат между 5 и 8 милиона метра кубически метра чист въздух в атмосферата всеки ден, което представлява 19% намаление на частиците от околната среда. 

Идеята е да се мащабират тези кули, като те достигнат до 500 метра височина. Полученият материал, който има повече от 40% въглерод, е вещество, много подобно на диамантите. За направата на всяко парче се използва въглерода, получен след филтриране на 1000 кубически метра пекински въздух.

Балони в Африка 

High Hopes е малка израелска компания, почти лаборатория. Голямата идея идва от нейния основател - ученият Еран Орен, който осъзнава, че за да се намалят разходите за абсорбиране на CO2, е необходимо да се премине към горния слой на атмосферата, където температурата пада под 80 градуса по Целзий, което води до трансформация на CO2, с известна помощ, но много лесно, в сух лед. Този процес се нарича криодекантация. Освен това, наличието на вятър позволява замразеният въглерод да се събира почти без да е необходимо да се харчи енергия за преминаване на въздуха през филтрите.

Идеята е да се изстрелят балони с горещ въздух на височина между 10 и 15 километра, където да прекарват известно време в събиране на CO2 и след това да ги карат да се спускат. С повишаването на температурата CO2 ще се преобразува обратно в газ, като се поставя под налягане в специални резервоари и е готов за "геоотвличане" в земните недра.

Според този учен в момента прякото извличане на CO2 от въздуха е количество, което е около 1000 тона годишно. Еран Орен вярва, че е възможно да мащабира системата му, за да събира десет милиона тона годишно, което според него ще има реално въздействие върху чистотата на въздуха. Той посочва, че неговата система не изисква твърде много персонал, нито огромни фабрики, нито прекомерни енергийни разходи и необходимите технологии вече са разработени и проверени, както и необходимите балони с горещ въздух, които са тествани в проучвания както от Google, така и от НАСА.

Бетон в САЩ 

Ами ако от него може да се направи 60% въглероден циментиращ агент, който да се добави към строителния бетон? Идеята на американската компания CO2Concrete има метод за насочване на газовете от изгарянето на фабричните комини към вид конвекционна фурна, разреждаща CO2 във вода, образувайки вид цимент, който може да се добавя към бетона за постигане на ултраустойчив продукт, подобрен с около 15 килограма въглерод на кубичен метър. 

Друга компания, посветена на същата идея, е Solidia Technologies. И още, компанията CCM иска да трансформира този CO2 в калциев карбонат, който може да се използва при производството на фармацевтични продукти, пластмаси или паста за зъби.

Синтетични горива в Испания

Улавянето на CO2 по време на емисиите му в автомобилите е подход, който вече е патентован от Хосе Рамон Серано, изследовател от Политехническия университет във Валенсия. Благодарение на керамичните мембрани, той отделя въглерода и го изпраща в подвижни резервоари, чието съдържание може да бъде възстановено по-късно. 

Компании като Repsol вече работят не само по улавянето му, но и върху последващото му използване. Repsol Tech Lab разработва технология за превръщане на CO2 в синтетични горива. За тази цел тя вече стартира проект близо до своята рафинерия Petronor за разработване на една от най-големите инсталации за синтетични горива в света, чиито единствени суровини ще бъдат CO2 и зелен водород, генерирани от електролизата на водата с възобновяема енергия. Тази инсталация и последващите инвестиции (60 милиона евро) са определени от FuelsEurope, асоциацията на рафиниращата промишленост в Европа, като една от най-подходящите научноизследователски и развойни инициативи за декарбонизация на сектора. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ