ЕС постигна труден компромис за командированите работници

ЕС постигна труден компромис за командированите работници

ЕС постигна трудно споразумение за реформа на директивата за командированите работници, съобщават агенциите.  Късно снощи министрите на труда се съгласиха на компромис след повече от 11 часа дебати в Люксембург.

Промените въвеждат принципа „Работа наравно и равна заплата за едно работно място“ и засягат 2 млн. командировани работници. Новото правило дълго тревожеше страните от Централна и Източна Европа, за които по-евтината работна ръка е конкурентно предимство.

Договорите им могат да бъдат удължавани до 12 месеца плюс още 6 по искане на компаниите, ако приемащите страни са се съгласили за тази допълнителна възможност. Така на практика договорите могат да са за 24 месеца.

Ограничаването на договорите за командировани работници до 1 г. беше едно от големите обещания на президента Еманюел Макрон, с които спечели изборите във Франция. В крайна сметка Париж получи половин победа, а Макрон се поздрави в Twitter за постигането на „повече защита, по-малко измами“.

Няколко страни не подкрепиха промяната или се въздържаха - Полша, Унгария, Ирландия и Великобритания, Литва, Латвия и Хърватия.

Извън новите правила остава само транспортът на пътници и стоки. Испанските и португалските шофьори, за които единствената врата към ЕС е Франция, често прилагат практиката на „каботаж“ - товарят и разтоварват извън страните си и така конкурират френските шофьори, чиито заплати и осигуровки са по-високи. Същото се случва и в Германия с конкуренцията на полските и централноевропейските шофьори, отбелязва „Фигаро“.

Дебатите противопоставиха отново Западна на Източна Европа.

Париж и Берлин, както и Холандия, Австрия и страните от Бенелюкс настояваха да се ограничи „каботажът“ и да се прилага принципът на равно заплащане.

Основното възражение на българските евродепутати беше именно за промените в директивата по отношение на транспортните работници. 

Съветът обаче обсъжда пакета за мобилността в друга форма, която включва предложения за специфични правила за командированите шофьори. Това, за което днес се съгласихме е, че новата директива няма да се прилага към транспорта, докато т.нар. "лекс спесиалис" не влязат в сила", обявява естонският министър на здравеопазването и труда Евгени Осиновски, цитиран от БНР.

Дебатите, които продължиха вчера цял ден и до късно снощи, напомниха кризата около приемането на квотите за бежанци миналата година, които разделиха ЕС на две.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ