Еврокомисията предлага нови мерки за облагането на европейските дружества

Еврокомисията предлага нови мерки за облагането на европейските дружества

Европейската комисия предложи днес нови правила, с които цифровата стопанска дейност да се облага с данък по справедлив и благоприятстващ растежа на икономиката начин. Мерките ще затвърдят позицията на ЕС като световен водач в разработването на данъчни закони, съобразени със съвременната икономика и цифровата епоха.

Разцветът през последните години на цифровите дружества например в областта на социалните медии, платформите за сътрудничество и доставчиците на онлайн съдържание допринесе много за икономическия растеж в ЕС. Действащите данъчни правила не обхващат световни и виртуални виртуални, с малко или без физическо присъствие. Промяната е огромна - днес девет от 20-те водещи дружества по пазарна капитализация в света са цифрови, в сравнение с едно от 20 преди десет години.

Тази посока трябва да се използва във възможно най-голяма степен, като същевременно цифровите дружества плащат своя дял от данъците. В противен случай има истинска опасност за бюджетните приходи. Засега в ЕС средната ефективна данъчна ставка за цифровите дружества е наполовина по-малка от тази за обичайната икономика.

ЕК направи две законодателни предложения днес:

Първото е за промяна на правилата за корпоративно данъчно облагане, така че печалбите да се отчитат и облагат с данък там, където предприятията имат значително взаимодействие с потребителите по цифров път. Това е предпочитаното дългосрочно решение на ЕК.

Второто предложение е в отговор на призива на няколко държави за временен данък, който да обхваща основните цифрови дейности, които не се облагат с данък в ЕС.

Предложение 1: Обща промяна на правилата на ЕС за корпоративно данъчно облагане на цифровите дейности

Това предложение ще позволи на държавите да облагат с данък печалбите, получени на тяхна територия, дори и дадено дружество да няма физическо присъствие там. С новите правила онлайн предприятията ще допринасят за бъджета в същата степен като обичайните дружества.

Една цифрова платформа разполага с облагаемо "цифрово присъствие" или виртуално място на стопанска дейност в дадена държава от ЕС, ако отговаря на едно от следните изисквания:

- годишните й приходи в дадената държава надвишават седем милиона евро;

- в дадената държава от ЕС през дадена данъчна година има повече от 100 000 потребители;

- през дадена данъчна година между дружеството и бизнес потребителите са сключени повече от 3000 делови договора за цифрови услуги.

Новите правила ще променят и начина, по който печалбите се отнасят към държавите, така че по-добре да се отрази създаването на стойност онлайн, например в зависимост от това къде се намира потребителят в момента на потреблението.

В същността си новата система осигурява истинска връзка между мястото на получаване на "цифровата" печалба и мястото, където тя се облага с данък. Впоследствие мярката би могла да бъде включена в общата консолидирана основа за облагане с корпоративен данък.

Предложение 2: Временен данък върху някои приходи от цифрови дейности

С този временен данък дейностите, които засега не се облагат ефективно, ще започнат да носят незабавно приходи за държавите. Данъкът ще помогне да се избегне разнородна смесица от едностранни мерки за облагане на цифровите дейности в някои държави в ЕС в ущърб на единния пазар.

За разлика от общата реформа на ЕС на съответните правила за данъчно облагане, този косвен данък ще се прилага за приходите от някои цифрови дейности, които изобщо не се облагат с данък по действащото данъчно законодателствдо. Тази система ще се прилага само като временна мярка, задействането на цялостната промяна, като са предвидени лостове за намаляване на възможностите за двойно данъчно облагане.

Данъкът ще се прилага за приходите от дейности, в които основната роля за създаване на стойност имат потребителите и които са най-трудни за обхващане от действащите данъчни правила, като например приходи:

- получени от продажбата на онлайн пространство за реклама;

- получени от цифрови посреднически дейности, които позволяват на потребителите да си взаимодействат с други потребители и могат да улеснят продажбата на стоки и услуги помежду им;

- получени от продажбата на данни, събрани от предоставена от потребителите информация.

Приходите от данъка ще се събират от държавата, в която се намират потребителите, а данъкът ще се прилага само за дружества, чиито общи приходи от цял свят са 750 милиона евро и чиито приходи в ЕС са 50 милиона евро. Това ще помогне по-малките нововъзникващи и разрастващи се предприятияда да не понесат тежест. Ако данъкът се прилага при ставка от три процента, очаква се приходите за държавите да възлязат на пет милиарда евро годишно.

Днешните предложения отчитат стремежа на държавите в ЕС да стигнат до постоянни и дългосрочни решения за съразмерни данъчни приходи от онлайн дейностите. Печалбите от доходоносни дейности, например продажбата на събирани от потребителите данни и съдържание, не се обхващат от действащите данъчни правила. Държавите в ЕС се опитват да намерят бързи едностранни решения на предизвикателствата пред облагането на цифровите дейности, което би породило законови затруднения и би създало за предприятията несигурност по отношение на данъчното облагане. Единствено съгласуваният подход може да направи така, че цифровата икономика да се облага с данък по справедлив, благоприятстващ икономическия растеж и устойчив начин.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ