Google отнесе рекордна глоба

Google отнесе рекордна глоба

Европейската комисия наложи рекордна глоба от 2,42 млрд. евро на Google за злоупотреба с доминираща позиция в онлайн търсенето в полза на своята услуга за сравняване на цени Google Shopping, предаде Франс прес.

“Gооglе злoyпoтpeбявa c гocпoдcтвaщo пoлoжeниe нa пaзapa, ĸaтo cиcтeмaтичнo oблaгoдeтeлcтвa cвoя coбcтвeнa плaтфopмa зa пaзapyвaнe в oбщитe peзyлтaти oт тъpceниятa в бpayзъpa”, се казва в официалното съобщение на Eвpoпeйcĸaтa ĸoмиcия.

Даден е срок на дружеството да прекрати тази практика в срок от 90 дни. В противен случай ще му бъде наложена глоба в размер до 5 процента от среднодневния световен оборот на Alphabet, компанията майка на Gооglе.

Еврокомисарят Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията, заяви, че Gооglе е създателят на много иновативни продукти и услуги, променили живота ни, и това е нещо много хубаво. Стратегията, която Gооglе избра за своята услуга за сравнително пазаруване, обаче не разчита само на това клиентите да бъдат привлечени от продукт, който е разработен по-добре от този на неговите конкуренти. Gооglе злоупотреби със своето господстващо положение като търсачка, като промотира своята собствена услуга за сравнително пазаруване в резултатите от търсенията за сметка на "изблъскването" надолу на услугите на конкурентите му, допълни тя.

Съгласно антитръстовите правила на ЕС действията на Gооglе са незаконни. Компанията е лишила другите дружества от възможността да се конкурират въз основа на качествата на своите продукти и да разработват иновативни продукти. И което е най-важното, Gооglе е лишил европейските потребители от истински избор на услуги и от пълноценно ползване на предимствата на иновациите, се казва в мотивите за глобата.

Стратегията на Gооglе за неговата услуга за сравнително пазаруване

Основният продукт на Gооglе е търсачката Gооglе, която осигурява на потребителите резултати от търсения, като те заплащат за услугата със своите данни. Близо 90 процента от доходите на Gооglе са от реклами, като показваните от него на потребителите в отговор на заявка за търсене.

През 2004 г. Gооglе излезе и на отделния пазар на услугите за сравнително пазаруване в Европа чрез продукт, който първоначално се наричаше Фругъл (Froogle), през 2008 г. беше преименуван на Gооglе продъкт сърч (Google Product Search), а от 2013 г. е известен като Gооglе шопинг (Google Shopping). Продуктът дава възможност на потребителите да сравняват продукти и цени онлайн и да идентифицират оферти на онлайн търговци от всякакъв вид, включително онлайн магазини на производители, платформи (като Амазон (Amazon) и иБей (eBay) и други продавачи.

Когато Gооglе навлезе с Фругъл, на пазарите за сравнителни услуги вече имаше няколко установени фирми. Данни от Gооglе от този момент показват, че дружеството е било наясно, че пазарното представяне на Фругъл е било сравнително слабо (във вътрешен документ от 2006 г. се посочва, че "Froogle simply doesn't work"/Froogle просто не работи).

За да бъдат конкурентоспособни, услугите за сравнително пазаруване разчитат много на трафика. По-големият трафик води до повече кликове и генерира по-големи приходи. Освен това по-големият трафик привлича повече търговци, които искат да включат своите продукти в услуга за сравнително пазаруване. Като се има предвид господстващото положение на Gооglе в общите търсения в интернет, неговата търсачка е важен източник на трафик за услугите за сравнително пазаруване.

От 2008 г. на европейските пазари Gооglе започна из основи да променя стратегията си за пробив на своята услуга за сравнително пазаруване. Стратегията му почиваше върху господстващото положение на Gооglе при общите търсения в интернет, а не върху конкуренция въз основа на качествата.

Gооglе системно е поставял на по-предно място своята собствена услуга за сравнително пазаруване: когато потребител въведе заявка в търсачката на Gооglе, по отношение на която услугата за сравнително пазаруване на Gооglе също иска да покаже резултати, последните се изобразяват най-горе или близо до най-горните резултати от търсенето.

Доказателствата сочат, че потребителите щракат много по-често върху резултатите, които имат по-голяма видимост, т.е. появяват се по-напред в резултатите от общото търсене в Gооglе.

Нарушение на антитръстовите правила на ЕС

Възприетата от Gооglе практика е равносилна на злоупотреба с господстващо положение в общите търсения в интернет посредством задушаване на конкуренцията на пазарите на услуги за сравнително пазаруване.

Господстващото положение само по себе си не е незаконно съгласно антитръстовите правила на ЕС. Дружествата с господстващо положение обаче носят специална отговорност да не злоупотребяват с мощните си позиции на пазара, като ограничават конкуренцията й било то на пазара, на който имат господстващо положение, или на отделни от него пазари.

В днешното решение се заключава, че Gооglе има господстващо положение на пазарите за общи търсения в интернет в цялото Европейско икономическо пространство (ЕИП), т.е. във всички 31 държави от ЕИП. По отношение на Gооglе е установено, че от 2008 г. е имал господстващо положение при общите търсения в интернет във всички държави от ЕИП, с изключение на Чехия, в която господстващото положение е установено от 2011 година. Тази оценка се основава на факта, че машината за търсене на Gооglе държи много големи пазарни дялове във всички държави от ЕИП, които в болшинството от тях надхвърлят 90 на сто. Търсачката на Gооglе има такива дялове поне от 2008 г., което е периодът, разследван от комисията. Бариерите за навлизане на тези пазари също са големи, отчасти поради мрежовите ефекти: колкото повече потребителите използват дадена машина за търсене, толкова по-привлекателна става тя за рекламодателите. Генерираните печалби впоследствие могат да се използват за привличане на още повече потребители. Аналогично, данните, които машината за търсене събира за потребителите, на свой ред могат да се използват за усъвършенстване на резултатите.

Gооglе е злоупотребил с господстващото си положение на пазара, като е предоставил незаконно предимство на собствената си услуга за сравнително пазаруване.

Gооglе е въвел тази практика във всички 13 държави от ЕИП, в които е пуснал своята услуга за сравнително пазаруване, като началото на дейността е било през януари 2008 г. в Германия и Обединеното кралство. Впоследствие е разширил практиката си до Франция през октомври 2010 г., до Италия, Холандия и Испания - през май 2011 г., до Чехия - през февруари 2013 г., и до Австрия, Белгия, Дания, Норвегия, Полша и Швеция - през ноември 2013 година.

Ефектът от незаконните практики на Gооglе

Незаконните практики на Gооglе са имали значително отражение върху конкуренцията между собствената услуга на Gооglе и конкурентните й услуги. Тези практики са дали възможност на услугата на Gооglе за сравнително пазаруване да увеличи в значителна степен получавания от нея трафик за сметка на нейните конкуренти и в ущърб на европейските потребители.

Като се има предвид господстващото положение на Gооglе в общите търсения в интернет, неговата търсачка е важен източник на трафик.В резултат на незаконните практики на Gооglе трафикът към услугата на Gооglе за сравнително пазаруване се е увеличил значително, докато конкурентите му трайно са търпели много големи загуби на трафик.

От началото на всеки случай на злоупотреба услугата на Gооglе за сравнително пазаруване е увеличил трафика си 45 пъти в Обединено кралство, 35 пъти в Германия, 19 пъти във Франция, 29 пъти в Холандия, 17 пъти в Испания и 14 пъти в Италия.

В съчетание с другите констатации на комисията това показва, че практиките на Gооglе са задушили конкуренцията въз основа на качествата на пазара на услуги за сравнително пазаруване и са лишили европейските потребители от истински избор и иновации.

Събрани доказателства

За да вземе решение, комисията събра и комплексно анализира широк кръг от доказателства, включително:

1) документи от съответния период от Gооglе и от други пазарни участници;

2) много големи обеми реални данни, включително 5,2 терабайта реални резултати от търсения от Gооglе (близо 1,7 млрд. заявки за търсене);

3) експерименти и проучвания, анализиращи по-специално ефекта на видимостта на резултатите от търсенето върху поведението на потребителите и процента на получаваните кликове;

4) финансови данни и данни за трафика, които показват търговското значение на класирането при резултатите от търсения в Gооglе и на изблъскването по-надолу в списъка;

5) широкообхватно пазарно проучване на потребителите и конкурентите на засегнатите пазари (комисията разпрати въпросници до няколко стотин дружества).

Последствия от решението

Наложената от Комисията глоба от 2 424 495 000 евро отчита продължителността и тежестта на нарушението. В съответствие с насоките на комисията от 2006 г. относно глобите (вж. съобщение за медиите и MEMO) глобата е изчислена въз основа на стойността на приходите на Gооglе от неговата услуга за сравнително пазаруване в засегнатите 13 държави от ЕИП.

В решението на комисията от Gооglе се изисква да преустанови незаконните си действия в срок от 90 дни от приемането на решението и да се въздържа от всякакви мерки, които имат равностоен ефект или същата цел. По-специално в решението от Gооglе се изисква просто да спазва принципа за осигуряване на равно третиране на конкурентните му услуги за сравнително пазаруване и на неговата услуга.

Gооglе трябва да прилага същите процеси и методи за позициониране и изобразяване на конкурентните му услуги за сравнително пазаруване в страниците с резултатите от търсене в Gооglе като използваните за неговата собствена услуга.

Ако Gооglе не изпълни решението на комисията, на дружеството ще бъдат наложени плащания за неизпълнение в размер до 5 на сто от среднодневния световен оборот на Alphabet (Alphabet), дружеството майка на Gооglе. Комисията ще трябва да определи в отделно решение неспазването на задълженията, като евентуалните плащания са с обратна сила и се изчисляват от момента, в който е възникнало неспазването.

Срещу Gооglе могат да бъдат предявени граждански искове за обезщетение за причинени вреди пред съдилищата на държавите членки от всяко физическо или юридическо лице, засегнато от неговото антиконкурентно поведение. Новата Директива на ЕС относно обезщетенията при нарушения на правото в областта на конкуренцията опростява процедурата и прави по-лесно за засегнатите от антиконкурентни практики да получават обезщетения.

Най-голямата глоба, налагана от Брюксел досега за злоупотреба с доминиращо положение, беше 1,06 милиарда евро. Тя бе наложена на технологичния гигант за електронни чипове Intel през 2009 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ