Източните членки на ЕС обмислят съдебен иск срещу пакет „Мобилност“

Източните членки на ЕС обмислят съдебен иск срещу пакет „Мобилност“

България, Полша и други източноевропейски членки на ЕС обмислят завеждането на дело срещу новите правила на ЕС за пътния транспорт, известни още като пакет „Мобилност“, които ще принудят шофьорите на камиони да се връщат у дома на всеки осем седмици, предаде Ройтерс, цитирайки свои източници.

Промените се подкрепят от по-богатите членки на ЕС, включително Франция и Холандия. Спорната разпоредба разделя блока по линия Изток-Запад в момент, в който той е отслабен от предстоящото оттегляне на Великобритания.

По-бедните страни от източния фланг на Европейския съюз искат да се възползват от по-евтините си услуги, за да развиват своите икономики и да наваксат икономическото си изоставане от Запада след след десетилетия зад Желязната завеса.

Франция и други западни страни обаче се притесняват, че тази практика подбива цените на услугите, предлагани от техните шофьори.

Повечето страни членки на ЕС подкрепиха споразумението за реформа на транспортния сектор в общността миналия декември. Новите правила задължат шофьорите, работещи в чужбина, да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. Заложено е и седмичната почивка от поне 45 часа извън превозното средство (но не в зона на паркинг), като работодателите трябва да плащат за настаняването.

Новите правила ще принудят международните превозвачи да се връща в страната, в която е регистрирана тяхната фирма, на всеки осем седмици. Тази мярка има за цел да противодейства на практиката за регистриране на фирми в държави с по-ниски данъци, без реално те да бъдат управлявани от там.

 България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва, Естония, Малта и Кипър обаче са против тези реформи, предава Ройтерс, позовавайки се на дипломатически източници. Тези страни искат промени в новите правила, които се очаква да бъдат дискутирани от Европарламента в предстоящите месеци.

„Група от страни с обща позиция иска промени в това 8-седмично правило. Първо ще видим до къде ще стигнат разговорите, но в крайна сметка може да се стигне и до съд“, коментира високопоставен дипломат пред Ройтерс тази седмица.

„Реформите ощетяват сериозно нашите компании. Ако нямаме друг избори, ще подадем иск в Европейския съд“, казва друг дипломат от Източна Европа.

Според източните членки на ЕС връщането на празни камиони нанася сериозни вреди за компаниите им, като същевременно с това оставя и значителен въглероден отпечатък в момент, когато ЕС се стреми да ограничи вредните емисии.

Западните членки, от друга страна, определят сегашните практики в транспортни сектор като социален дъмпинг – практиката на прехвърляне на операциите в страни с по-ниски заплати, данъци и по-слаби права на работниците.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ