Нов общоевропейски механизъм ще защитава потребителите от двойни стандарти

Нов общоевропейски механизъм ще защитава потребителите от двойни стандарти

Нов общоевропейски механизъм ще защитава потребителите от двойни стандарти

Потребителите ще могат да подават колективни искове, когато има нанесени вреди от търговци или производители при установени двойни стандарти в качествата на продукти. Това е една от мерките, които ще бъдат заложени в новия законодателен пакет на Европейската комисия "Нова сделка с потребителите" за предотвратяване на измамни маркетингови практики, свързани с прилагане на двойни стандарти при хранителни продукти, съобщи еврокомисарят за правосъдието, потребителите и равенството на половете Вера Йоурова на провеждащия се в София форум "Двойният стандарт при храните в ЕС - да сложим проблема на масата."

Новият законодателен пакет е разработен след проучване на политиката за защита на потребителя, с презумпцията, че потребителят е по-слабата страна в отношенията между търговец и потребител и затова трябва да се защитава, обясни еврокомисар Йоурова.

Ще има по-строги определения за всички продукти, които са с една марка, но с различно съдържание и цена. Еврокомисарят посочи, че в случаите на разлики в състава и характеристиките на храните от производителите може да се поиска обосновка за причините за тези двойни стандарти, с посочване на обективни причини за това. Ако те не могат да обяснят или предоставят доказателства, тогава отговорният орган ще образува производства срещу тях, като от правна гледна точка това се определя като нелоялна практика, допълни Йоурова.

Решено е да се въведат и по-точни определения за двойни стандарти за всякакви продукти, които се произвеждат под една и съща марка, но са с различно качество. Освен това в новия механизъм ясно са описани и всички права на потребителите, когато сключват договори от разстояние, посочи още тя.

Всички участници в срещата се обединиха около позицията, че ЕС няма място за двойни стандарти и потребителите трябва да бъдат защитени от нелоялна търговска практика. Те постигнаха съгласие и за приемането на общ документ за необходимостта от законодателни предложения в пакета "Нова сделка за потребителите" и за прекратяване на измамните маркетингови практики с хранителни продукти, свързани с двойните стандарти.

Участниците в срещата са единодушни, че трябва да се поиска изменение на Европейската директива за нелоялните търговски практики на ЕК, съгласно които всяко предлагане на продукт, който е идентичен с друг, предлаган на пазара на няколко държави членки на ЕС и в него има различно съдържание в състава и характеристиките, ще се счита за заблуждаваща, нелоялна практика. Подобна практика е забранена от европейското законодателство.

"Мисля, че целта, която си поставихме като организатори на този форум, ще бъде постигната, а именно ясното послание до всички европейски граждани, че идва краят на двойните стандарти при храните", коментира омбудсманът Мая Манолова. Ценното на този форум е, че очертахме решенията - промяна в европейското законодателство, която всички подкрепяме, каза тя.

В заключителния документ се настоява за силна европейска подкрепа от националните компетентни органи, отговарящи за храните и потребителите, по отношение контрола над маркетинговите практики, свързани с хранителни продукти. Участниците в срещата настояват още Съвместният изследователски център на Комисията да усъвършенства своя подход за хармонизирано сравнително провеждане на тестове, както и да координира тестовете в целия ЕС.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ