Пакет "Мобилност" окончателно приет, превозвачи напускат България
Европейският парламент прие днес окончателно на второ четене без изменения законопроекта за нови правила за международните пътни превози в ЕС, добил известност и като пакет "Мобилност". Отхвърлени бяха всички внесени предложения за изменения, информира БТА.
С новите правила водачите ще трябва да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. Въвежда се забрана водачите да ползват редовната си седмична почивка в кабината на превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването ще бъде за сметка на работодателя.
Въвежда се "срок на прекъсване" от четири дни между извършването каботаж в една и съща държава със същото превозно средство.
На всеки осем седмици превозните средства ще трябва да се връщат в страната, където е данъчно задължен техният собственик.
Правилата за командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на новото законодателство с обнароднавето му в Официалния вестник на ЕС в следващите дни. Правилата за времето за почивка и прибиране у дома на водачите ще се прилагат 20 дни след обнародването, а тези за връщането на превозните средства - 18 месеца след обнародването им, се пояснява в съобщение на ЕП.
Наесен се предвижда да бъде готова външната оценка за въздействието върху околната среда, поръчана от Европейската комисия. Няколко държави, сред които и България, съобщиха по-рано, че ще обжалват промените пред Съда на ЕС. Според тях връщането на превозните средства ще доведе до излишно замърсяване на природата.
Още преди да стане ясен резултата от гласуването, от браншовите организации у нас обявиха, че заради пакета "Мобилност" тежкотоварните превозвачи са готови да напуснат България.
Вече са започнали първите пререгистрации в други европейски страни, информира по-рано БНТ. Изтеглянето на бизнеса, който допринася за 17% от брутния вътрешен продукт на България, съвпада с очаквания икономически спад през есента. От 12 000-те тежкотоварни фирми в България най-големите вече имат регистрации в чужбина. Останалите над 80%, които са с под 5 камиона, се колебаят.
"Всичко е готово, ако се стигне до най-неблагоприятното за българския превозвач, просто тези камиони да бъдат прехвърлени във фирми в Европа. Регистрира се фирма в тази държава, вади се лиценз и съответно става прехвърляне на самия автопарк", обясни Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България.
Пререгистрацията решава проблема с 46-те процента празни курсове, които ще осъществяват българските фирми, ако останат в България.
"Това ще доведе до един изключително неприятен ефект, че трудът от българския бизнес ще отиде в друга държава, в друга мелница", на мнение е Веселин Стоянов - собственик на транспортна фирма.
Превозвачите не могат да компенсират курсовете от и до Европа с вътрешните на пазара в България. От друга страна, компаниите, които са инвестирали огромни средства за нови камиони, бази и офиси, ще останат без възвращаемост на парите си.
"И това ще опре до една невъзможност, която ще доведе до фалити. И впоследствие с кризата с вируса, която затяга цялата световна икономика, оттам нататък товарите, обемите, мащабите стават по-малки на фона на тия рестрикции, ще доведе до фалити при всички", коментира Георги Райчев - представител на транспортна фирма.
"Ако правилата, които ще се гласуват, бъдат приети, на нас може би ще ни се стори детски рожден ден кризата с COVID-19. Пакетът "Мобилност" ще засегне освен хиляди фирми и 190 000 шофьори в България", коментира Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.