Пакет "Мобилност" окончателно приет, превозвачи напускат България

Пакет Мобилност окончателно приет, превозвачи напускат България

Европейският парламент прие днес окончателно на второ четене без изменения законопроекта за нови правила за международните пътни превози в ЕС, добил известност и като пакет "Мобилност". Отхвърлени бяха всички внесени предложения за изменения, информира БТА. 

С новите правила водачите ще трябва да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. Въвежда се забрана водачите да ползват редовната си седмична почивка в кабината на превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването ще бъде за сметка на работодателя.

Въвежда се "срок на прекъсване" от четири дни между извършването каботаж в една и съща държава със същото превозно средство.

На всеки осем седмици превозните средства ще трябва да се връщат в страната, където е данъчно задължен техният собственик.

Правилата за командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на новото законодателство с обнароднавето му в Официалния вестник на ЕС в следващите дни. Правилата за времето за почивка и прибиране у дома на водачите ще се прилагат 20 дни след обнародването, а тези за връщането на превозните средства - 18 месеца след обнародването им, се пояснява в съобщение на ЕП. 

Наесен се предвижда да бъде готова външната оценка за въздействието върху околната среда, поръчана от Европейската комисия. Няколко държави, сред които и България, съобщиха по-рано, че ще обжалват промените пред Съда на ЕС. Според тях връщането на превозните средства ще доведе до излишно замърсяване на природата.

Още преди да стане ясен резултата от гласуването, от браншовите организации у нас обявиха, че заради пакета "Мобилност" тежкотоварните превозвачи са готови да напуснат България.

Вече са започнали първите пререгистрации в други европейски страни, информира по-рано БНТ. Изтеглянето на бизнеса, който допринася за 17% от брутния вътрешен продукт на България, съвпада с очаквания икономически спад през есента. От 12 000-те тежкотоварни фирми в България най-големите вече имат регистрации в чужбина. Останалите над 80%, които са с под 5 камиона, се колебаят.

"Всичко е готово, ако се стигне до най-неблагоприятното за българския превозвач, просто тези камиони да бъдат прехвърлени във фирми в Европа. Регистрира се фирма в тази държава, вади се лиценз и съответно става прехвърляне на самия автопарк", обясни Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България. 

Пререгистрацията решава проблема с 46-те процента празни курсове, които ще осъществяват българските фирми, ако останат в България.

"Това ще доведе до един изключително неприятен ефект, че трудът от българския бизнес ще отиде в друга държава, в друга мелница", на мнение е Веселин Стоянов - собственик на транспортна фирма. 

Превозвачите не могат да компенсират курсовете от и до Европа с вътрешните на пазара в България. От друга страна, компаниите, които са инвестирали огромни средства за нови камиони, бази и офиси, ще останат без възвращаемост на парите си.

"И това ще опре до една невъзможност, която ще доведе до фалити. И впоследствие с кризата с вируса, която затяга цялата световна икономика, оттам нататък товарите, обемите, мащабите стават по-малки на фона на тия рестрикции, ще доведе до фалити при всички", коментира Георги Райчев - представител на транспортна фирма. 

"Ако правилата, които ще се гласуват, бъдат приети, на нас може би ще ни се стори детски рожден ден кризата с COVID-19. Пакетът "Мобилност" ще засегне освен хиляди фирми и 190 000 шофьори в България", коментира Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ