ESG ОЗНАЧАВА УСТОЙЧИВ БИЗНЕС И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ
Пандемията през 2020 г. е ключовият катализатор, който накара повече корпоративни лидери да изведат като приоритет екологичните, социалните и управленските стандарти (ESG). Екологичните критерии са показател как една компания се отнася към околната среда, какви са корпоративни ѝ политики към изменението на климата и как дейността ѝ се приспособява към изискванията на Зелената сделка. Социалните критерии изследват връзката служители-доставчици-клиенти-общности, където оперира. Управлението се занимава с мениджмънта на компанията, политиките за вътрешния контрол и правата на акционерите.
ESG е дългосрочна корпоративна стратегия за растеж и защита от рискове, смятат участниците във втория панел „Новата ESG реалност при финансите” на Банково-финансовия форум „Бъдещето на парите”, който списание „Мениджър” организира за пети път.
„Със Зеления пакj ЕС постави голямата цел – постигането на въглеродна неутралност до 2050 г. Сега всеки бизнес трябва да направи своите малки стъпки за постигането ѝ”, изтъкна Деница Маджунова, ръководител на отдел „Физически лица“ в ПроКредит Банк. Според нея бизнес практиките, ориентирани към ESG, придобиват все по-голяма сила за инвестиционно финансиране. „Все повече кредитори се интересуват каква е оценката на въздействието на бизнеса върху околната среда. Все повече компании искат да знаят какъв е въглеродният отпечатък на техните партньори – клиенти и доставчици”, отбеляза специалистът.
Прилагането на политиките на ESG означава, че корпоративната стратегия се фокусира върху трите стълба на околната среда, социалните отношения и управлението. Това означава предприемане на мерки за намаляване на замърсяването, отделянето на въглероден диоксид и на отпадъците.
Приемането на принципите на ESG може да бъде скъпо и да отнеме време, но носи и огромни ползи, като достъп до финансиране. „Компания, която го е направила, е постигнала ресурсна независимост, което за нас е и гаранция за нейната рентабилност”, коментира Маджунова. Тя припомни, че ESG-политиките стават задължителни за публичните компании от 2023 г., а от 2026-а – и за микро-, малки и средни предприятия.
„Все повече компании правят зелени инвестиции, не защото са притиснати, а защото виждат необходимостта от тях”, добави Иван Паспалджиев, старши консултант в denkstatt. Той вижда ползите за бизнеса в няколко направления: намаляване на разходите, подобряване на репутацията и доверието в компанията, идентифициране и управление на икономическите, екологичните и социални рискове.
Компаниите, които приемат ESG стандарти, са склонни да бъдат по-съвестни, по-малко рискови и вероятно по-успешни в своите дългосрочни търговски цели. Традиционните инвеститори вече се интересуват все повече от ESG рамката и много от тях използват нейните критерии за оценка на риска в процеса на вземане на инвестиционни решения, споделя опита си бизнес консултантът Ясен Гуев.
„Не бихме финансирали бизнес с негативен отпечатък върху околната среда и с липса на социални политики. Затова приоритети на банката са инвестиции във фотоволтаици, технологични решения и биоземеделие”, допълни Маджунова.
В заключение Иван Паспалджиев от denkstatt заяви, че няма опасност глобалната криза да денонсира Зелената сделка на ЕС. „Една трета от капитализацията в света е покрита с целите на зелените политики. 20 от 100 компании са си поставили за цел да намалят емисиите. Компаниите които го правят сега, ще бъдат по-успешни утре”, обобщи специалистът.
Генерален партньор на събитието: ProCredit Bank
Основни партньори: Unicredit Bulbank, Management Financial Group
С подкрепата на: Sirma InsurTech, JTI
Партньори на коктейла: The Singleton, Levent
Институционални партньори: Българска стопанска камара, Германо-българска индустриално-търговска камара, Френско-българска търговска и индустриална камара, Международно Висше Бизнес Училище, Университет за национално и световно стопанство, Висше училище по застраховане и финанси
Медийни партньори: БНТ, dir.bg, bTV, Dnes.bg, Bloomberg TV Bulgaria, MoitePari.bg
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.