ЗЕЛЕНИЯТ ФОРУМ: ИНТЕЛИГЕНТНИТЕ ГРАДОВЕ ЩЕ СА СЪВЪРШЕНИ КАТО ПРИРОДАТА

ЗЕЛЕНИЯТ ФОРУМ: ИНТЕЛИГЕНТНИТЕ ГРАДОВЕ ЩЕ СА СЪВЪРШЕНИ КАТО ПРИРОДАТА

ЗЕЛЕНИЯТ ФОРУМ: ИНТЕЛИГЕНТНИТЕ ГРАДОВЕ ЩЕ СА СЪВЪРШЕНИ КАТО ПРИРОДАТА

Смяна на модела на придвижване и то радикално, така че да престанем да използваме лични превозни средства е основна цел на Столична община в нейната визия за бъдещето на града, съобщи главният архитект на София Здравко Здравков по време на седмия поред Зелен форум на сп. „Мениджър” и "Теленор”.

Урбанизацията е неизбежен процес и към 2050 г. 70% от населението ще живее в големите градове, голяма част от този процент ще е съсредоточен в София. Затова е важно отсега да се мисли как това население да живее удобно и комфортно, обясни той. В момента придвижващите се с велосипеден транспорт в София са с около 0,1%,  а хората, които залагат на пешеходство са около 10%. „В същото време в София е на първо място по брой на автомобили на глава от населението и дори новоизграждащите се големи артерии ще се задръстят, ако продължаваме с това темпо. В този смисъл една от основните ни цели е насърчаването на придвижването с велосипед. Затова и бъдещите проекти ще са насочени към правилно изградена инфраструктура за велосипеден транспорт по модела директност - непрекъснатост - безопасност на трасетата. Друг модел за преосмисляне и преструктуриране е развитието на система за индивидуално близък обществен транспорт.", съобщи още арх. Здравков.

Стратегията на общината за развитие на пешеходния трафик включва запазване и развитие на исторически обособилите се зони за пешеходни пространства, освобождаване на историческия център от автомобили, така че да се обособят цялостни пешеходни маршрути. Вече е готова наредбата за градската среда, която е фокусирана върху всички елементи за създаване на адекватна среда за визията „София на хората, не на автомобилите”, посочи още арх. Здравков. А една от спешните мерки, предприети от администрацията на главния архитект е изискването да се прави цялостен анализ на влиянието на новостроящи се сгради въърху околната градска среда, особено на по-големите от тях. Има много примери как именно такива сгради създават нови тапи с появата си, тъй като не е преценена достъпността до и около тях, сподели арх. Здравков.

Темата за зеленото бъдеще на градовете е неразривно свързана с темата за управлението на отпадъци, тъй като всяка година генерираните от обществото и бизнеса отпадъци се увеличават с 10-12%, посочи на свой ред Тодор Бургуджиев, изпълнителен директор на "Екопак" България. Страната ни вече има много сериозно развита рециклираща индустрия и е подготвена да поеме зададените високи европейски цели за устойчиво развитие до 2030 година, добави той. ЕКОПАК вече 12 години успешно си партнира с общините в изграждането и развиването на културата за разделно събиране и рециклиране, като за този период са събрани и преработени над 850 хил.тона отпадъци от опаковки, съобщи още инж. Бургуджиев. Увеличаването на възможностите за рециклиране е важно звено от кръговата икономика и води и до създаването на нови работни места, отбеляза той и обобщи,че е оптимист за зеленото бъдеще, защото всяка година процентът на събиращите разделно се увеличава с 4%.

В България да имаш кола е начин да покажеш престиж, във обаче Франция мисленето вече не е такова и все повече хора ползват велосипеден и обществен транспорт, сподели наблюдения по повод плановете на общината за промяна на модела на придвижване в София,  Франсоа-Кзавие Кованди, аташе по институционално и техническо сътрудничество във Френския институт. Той представи специалната програма "Екообщина" на френското посолство, която се реализира у нас за насърчаване на местни инициативи за управление на отпадъците, умни транспортни системи и управление на водните ресурси. "Нашата цел е да създадем мрежа на сътрудничество, както между самите общини, така и между местната власт и бизнеса в посока на устойчивото развитие на населените места.", посочи дипломатът.

Партньор по тази програма в лицето на бизнеса е и дивизия „Вебер” на "Сен Гобен констракшън продъктс България", уточни управителят на компанията инж. Снежана Семова, която пренесе аудиторията във футуристичната тенденция „Биомимикрия” – търсене и копиране  на полезни, доказали се устойчиви модели от природата. Тази мода навлиза и в архитектурата и строителството, подчерта инж. Семова. Какво може да копира браншът от природата? Например, цялостната система на циркулация на водата в една сграда на принципа на изтласкването на водата в едно растение от корените към стъблото, описа тя едно от направленията, по които световната инженерна мисъл в момента работи. Биомимикрията търси решения и за кръговата икономика, например при производството на цимент, при което се отделят много вредни емисии. Полезният пример тук от  природата е при коралите които използват въглерода като строителен елемент, вместо да го отделят. Рано или късно иновативното решение, основаващо се на този принцип, ще се появи и в производството на цимент, убедена е инж. Семова. Най-големият урок на биомимикрията е, че човечеството трябва да оптимизира всички свои системи, защото природата използва само 5 полимера в своята „строителна и производствена дейност”, а човечеството е създало за тази цел над 350, отбеляза тя и обобщи: "Трябва да се стремим да създаваме градове, функциониращи като система поне толкова добре, колкото естествената система, която заместват."  

Урбанизация и дигитализация са водещите тенденции, които диктуват визията за интелигентни градове и на Сименс – един от световните лидери в създаването на умни решения за градовете на бъдещето, подчерта Александър Стоянов, ръководител на направление "Сградни технологии" в Siemens в България.Новите тенденции в решенията за умни сгради и умни градове са софтуерни модели за сграден мениджмънт, защото те намаляват енергийните разходи, а и предполагат по-високи нива на сигурност в условията на нарастващи рискове от тероризъм. Софтуерните решения са и в основата на изграждането на интелигентни транспортни системи, така че да се регулират и предотвратяват например задръстванията. Интелигентните трафик системи също така пестят и електроенергия, редуцират и отделяните вредни емисии, разясни той.

Често се смята, че инвестирането в екологични политики не е рентабилно, особено за бизнеса, но истината е, че това е дългосрочна инвестиция и ползите от нея се отплащат многократно във времето, каза Мартин Крон, директор на фабриката на "Нестле България" за шоколадови продукти и бисквити, който представи ангажиментите на компанията за устойчиво развитие. Те минават през три големи цели: 1). намаляване на консумираната енергия с 35% до 2020 г. ; 2). намаляване на използването на водата в производството до 35%  3). 0% на генерираните отпадъци. Една от тях , за нулево генериране на отпадъци вече е реализирана напълно, посочи той. Понастоящем, използваната енергия е редуцирана с 13%, а спестяването на вода в производството е 52%. Ползите от устойчивото развитие и зелените политики на фабриката в София водят до редуциране на 200 тона въглеродни емисии. Със спестеното количество електроенергия може да се отоплява едно домакинство цели 33 години. Спестената топлинна енергия пък  е колкото количеството топла вода за една детска градина в продължение на 4 години.

****

Седмото издание на Зеления форум е с подкрепата на : Теленор, Екопак, Сименс, Вебер, Рено, Conturglobal Maritsa East 3

ПР партньор: Site Media

Източник: Мениджър.News

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ