Когато $8 трилиона стимули не са достатъчни

Когато $8 трилиона стимули не са достатъчни

Правителствата по света отделят повече от 8 трилиона долара като стимули за борба с пандемията от коронавируса Covid-19, но по-нататъшното разширяване на разликите между богатите и бедните страни заплашва да изостри още повече различията в световната икономика, съобщи Блумбърг.

По-заможните нации отделят огромно внимание на  смекчаването на удара от кризата. Германия и Италия например отделят повече от 30% от брутния си вътрешен продукт за директни разходи, банкови гараници и финансови стимули за комбинирани помощи, равняващи се на 1,84 трилиона долара, според данни на МВФ.

Въпреки това, анализаторите на Фонда изразиха притеснение, че много африкански и латиноамерикански икономики не са успели да постигнат дори няколко милиарда долара помощи.

„Правителствата в световен мащаб отпускат средства за финансова подкрепа, но не всички фискални пакети са еднакви“, казва Чуа Хак Бин, старши икономист в Maybank Kim Eng Research Pte. в Сингапур. Докато „фискалните базуки са норма в по-развитите икономики, правителствата на нововъзникващите пазари нямат такъв вид боеприпаси“. Фискалните им пакети приличат повече на водни пистолети отколкото на базуки.

Голяма част от световната фискална сума от над 8 трилиона долара се състои от банкови гаранции в развитите страни - Франция и Испания са отделили над 300 милиарда и 100 милиарда долара съответно за подобен вид подкрепа. Общите разходи за облекчаване на икономиката в САЩ са над 2,3 трилиона долара.

За сравнение Южна Африка успя да увеличи подкрепата си до около 26 милиарда долара, но въпреки това много от съседните ѝ държави успяват да отделят далеч по-малко.

Проследяването на фискалната подкрепа по света не е лесно упражнение и е трудно да се направят глобални сравнения. Някои страни като Русия все още не са публикували официални данни за финансова помощ, докато други като Мексико предоставят твърде малко подробности за пакета за подкрепа.

За събирането на данни не е взето предвид финансирането от централната банка.

Фискалната подкрепа обикновено се разделя на три категории: директна помощ за медицински отговор на вируса; потребителска поддръжка, включително раздаване на пари в брой; и средства за бизнеса, включително данъчни облекчения, подкрепа за заеми, банкови гаранции и субсидии за заплати. В много случаи правителствата преразпределят разходите, които вече са били предвидени в бюджета, като същевременно добавят нови мерки.

Азиатско-тихоокеанския регион

Досега стимулът на Китай в кризата е „забележително сдържан“, като фискалните мерки възлизат на около 3 трилиона юана (424 милиарда долара), или 3% от брутния вътрешен продукт. Това включва по-бързи осигурителни плащания за безработните, по-ниски ставки на данък върху добавената стойност за малките фирми и инфраструктурни инвестиции.

В останалата част от Азия правителствата проявяват готовност да дават приоритет на краткосрочните стимули. Финансовата подкрепа на Япония възлиза на повече от 20% от БВП, докато Сингапур, Хонконг и Австралия отделят разходи в размер на 10% или малко повече от БВП. 

В Тайланд, където туристическият сектор съставлява около една пета от икономиката в нормални периоди, официалните лица предоставиха няколко пакета помощи, които смесват подкрепа от централната банка и фискалните власти.

Северна и Южна Америка

САЩ приеха три различни законодателни акта, които заедно обещават над 2 трилиона долара подкрепа, като законодателите са близо до финализиране на допълнителни почти половин трилион долара за помощ. Американските данъкоплатци получават пари в брой по банковите си сметки, докато малките фирми апелират за подсилване на програмата за подпомагане на заплатите в размер на 349 милиарда долара, която се изчерпа за по-малко от две седмици.

На юг, аржентинските служители са по-съсредоточени върху договарянето на дългосрочно облекчаване на дълга, а правителството на Бразилия не е съгласно относно заплахата от вируса. В Мексико дори съюзниците на президента Андрес Мануел Лопес Обрадор твърдят, че е твърде сдържан в предлагането на фискална помощ.

Европа

Германия обеща над 1 трилион долара подкрепа, около половината от тях под формата на банкови гаранции. Властите в Обединеното кралство спечелиха похвали за техните мерки, които възлизат на повече от половин трилион долара и включват помощи, насочени към по-уязвими служители и самонаети лица.

Руското правителство не е предложило конкретна сума за цялостната си фискална подкрепа, но анализаторите на ING Bank изчисляват, че данъчните облекчения, държавните гаранции и други разходи възлизат на около 3 трилиона рубли (38,6 милиарда долара).

Близкия изток и Африка

Тъй като броят на потвърдените случаи започва да нараства в Южното полукълбо, разговорът за нуждата и способността на правителствата да помагат остава много по-различен. Премиерът на Етиопия Абий Ахмед предупреди, че африканските икономики се нуждаят от спешно облекчение на дълга заради риска, че тежкото положение на 1,3 милиарда души там може да се отрази на икономиката по целия свят.

В Близкия изток икономиките се борят с хаоса на петролните пазари в допълнение към пандемията. Обединените арабски емирства, Египет и Бахрейн бяха сред страните, обещали ранни пакети от помощ. Саудитска Арабия обеща около 79 милиарда рияла (21 милиарда долара) фискална помощ.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ