Колко близо сме до "невидимите плащания" при покупка?

Колко близо сме до невидимите плащания при покупка?

През последните 20 години начинът, по който извършваме плащания се промени много, особено с популяризирането на електронната търговия. Но не само технологичният напредък предефинира начина за извършване на плащанията. Тази година пандемията от Сovid-19 доведе до промяна в поведението на потребителите, което се отрази върху навиците при покупка. Анализ на Ingenico, марка на групата Wordline, показва четири тенденции, които ще придобият сила през 2021 г. 

1. По-мобилни и безкасови

Здравните мерки, наложени от властите от началото на пандемията, доведоха до промяна в потребителските навици на хората. От една страна, затварянето на магазини, които не продават стоки от първа необходимост, доведе до увеличаване на покупките в интернет. Скорошно проучване на консултантската компания Nielsen показва, че онлайн пазаруването се е увеличило с почти 75% по време на блокирането в Испания.

От друга страна, начинът на плащане също се променя заради вируса. Според последното проучване на Mastercard, 67% от покупките в Испания през последните месеци са направени с карта, като за първи път те надминават плащането в брой. В допълнение тегленията в брой са намалели с 68% през март и след задържането трима от четири испанци оценяват повече цифровото банкиране, според проучване на финтех N26.

Покрай Сovid-19 се е увеличило и плащането през мобилни портфейли. Преди идването на вируса 44% от потребителите обикновено плащат с мобилните си телефони, но по време на кризата този процент нараства до 58%, според Capterra. Ето защо разплащателната индустрия трябва да се адаптира към изискванията на потребителите.

2. По-голяма сигурност с карти без номер и токенизация

Едно от тези изисквания е именно сигурността. Например токенизирането на плащанията е тенденция, която ще продължи да набира последователи през следващите месеци. С тази технология номерата на картите се заменят със „символи“ при извършване на плащането, нечувствителни кодове, които гарантират сигурността на данните през целия процес на покупка.

От друга страна, кредитните карти също ще претърпят промени. В Испания различни организации пуснаха нов тип физическа карта, в която не се появява номер или данни, които биха могли да застрашат сигурността на потребителя. Тези карти могат да се използват за извършване на редовни  плащания, а данните могат да бъдат преглеждани чрез приложението. В допълнение, те включват динамичен CVV, който се променя с всяка транзакция за по-голяма сигурност. 

3. Магазини с по-малко опашки и без касов апарат

Дълго време имаше само два основни начина за плащане - чрез физически магазин или закупуване онлайн. Понастоящем търговците на дребно популяризират и разработват многоканални стратегии, при които потребителят може да прави различни комбинации при пазаруване: да купува онлайн и да вземе в магазина или обратно, да отиде в магазина и да получи продуктите у дома. 

В бъдеще обаче ще бъдат приложени „невидими плащания“, които не се нуждаят от какъвто и да е вид взаимодействие за извършване на транзакцията. Ярък пример е проектът Amazon и неговите физически магазини Amazon Go, в които различни устройства следват клиента и продуктите, които те поставят в кошницата, така че когато излязат през вратата, да ги заредят в акаунта си. Производители като Jaguar прилагат технология в новите си модели, чрез която могат да плащат на бензиностанциите чрез сензорния екран на автомобила. Според проучване на Juniper Research, до 2022 г. се очаква тези „невидими плащания“ да достигнат 78 млрд. долара. 

4. Безконтактни биометрични системи 

Услугите, които използват биометрични данни като метод за сигурност, стават все по-често срещани. Повечето потребители на мобилни телефони вече са свикнали да отключват смартфона си с разпознаване на пръстови отпечатъци или лице. Освен това повечето приложения за мобилно банкиране са включили тези методи, замествайки паролите.

В разплащателната индустрия биометрията е разработена като изключително сигурен метод за плащане и удостоверяване, който предвижда да замени плащането с мобилни телефони или преносими устройства. Целта е купувачът да не трябва да докосва физически нито едно устройство, а транзакцията да бъде потвърдена чрез разпознаване на лица, наред с други технологии.

В страни като Китай, например, има павилиони, където можете да платите с лицето си. Веригата за бързо хранене KFC го внедри в своите ресторанти в Китай и го нарече „Платете с усмивка“. В тези павилиони, след като поръчката бъде финализирана, клиентът трябва само да погледне камерата и веднага поръчката ще бъде таксувана по сметката им в Alipay, един от най-разпространените методи в този регион. 

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ