Правителството одобри консервативния Бюджет 2017

Правителството одобри консервативния Бюджет 2017

„Най-голямото предизвикателство за бюджета за следващата година беше да успеем да вместим нашите приоритети при намаляващ дефицит и запазвана на данъчната система. Тези приоритети са осигуряване на средства за реформата в образованието и увеличаване на разходите в сферата на сигурността”. Такова обобщение направи пред журналисти днес министърът на финансите Владислав Горанов след заседание на кабинета, на което бяха одобрени проектите за държавния бюджет, бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) и бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2017 г. Одобрена беше и тригодишната бюджетна прогноза за 2017-2019 година.

Продължава политиката за увеличаване на минималната работна заплата (на 460 лв.), каза Горанов. Очаквам доста интензивни дебати по бюджета в парламента, защото финалът на бюджетната процедура през тази година съвпадна с изборите за президент, посочи още министърът.

„Смятам, че бюджетът за следващата година осигурява средства за нормалната работа на държавните органи. Бюджетът за 2017 година е консервативен, изпълним и е съставен в условията на растящ БВП. Това ни дава основание да бъдем умерени оптимисти, че ще можем да изпълним бюджета дори и по-добре - това означава, че ако прогнозите за икономически растеж бъдат надминати, всеки лев, постъпил допълнително в хазната, ще послужи за намаляване на дефицита”, каза още Горанов.

Министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова посочи, че бюджетът за ДОО за 2017 година цели осигуряване на започналата пенсионна реформа. Предвиждаме увеличение на пенсиите с 2,4 на сто от 1 юли идната година, средният размер на пенсията за 2017 година да бъде 341,57 лева, с 3 процента по-висок на годишна база. Предвижда се и увеличение на средния осигурителен доход с около 40 лева.

„Ще увеличим подкрепата за осиновяването с увеличаване на отпуските за осиновителите на деца и с подкрепата за работещите майки, които да получават допълнително средства, ако се върнат по-рано на работа”, каза Русинова.

Министърът на здравеопазването Петър Москов сподели оценка, че бюджетът на НЗОК за 2017 година е балансиран, изпълним и е съобразен с целите, заложени в Националната здравна стратегия. През следващата година НЗОК ще може да плати за дейности с 247 милиона лева повече. Има увеличение по параметрите за извънболничната, за болничната помощ, както и допълнително пари за лекарства. Резервът на НЗОК през следващата година ще е с 24 млн. лева повече и сме приели, че може да бъде отблокиран еднократно и не по-рано от края на март 2017 г., допълни той. 

Параметри Бюджет 2017

В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г. са представени средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година. Рамката на Бюджет 2017 и параметрите на прогнозата до 2019 г. са изготвени на база актуализираната макроикономическа прогноза, заложените основни допускания, реалистична оценка за приходите, както и при ограничаване на темпа на нарастване на разходите, чрез относително задържане на националните разходи.

Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г. съдържа изискваната съгласно Закона за публичните финанси съпоставка на актуалната макроикономическа прогноза на Министерството на финансите с тази на ЕК, като за първи път е включено и сравнение на прогнозата на Министерството на финансите с прогнозата на ЕК по отношение на показателите на сектор "Държавно управление".

Очакванията за реалния растеж на БВП са той да се запази на относително стабилни нива през прогнозния период, като през 2017 г. слабо ще се забави до 2,5 на сто, а за периода 2018-2019 г. се очаква постепенното му ускоряване до 2,7 на сто. Вътрешното търсене ще бъде водещо за растежа както по линия на потреблението, така и на инвестициите.

Средносрочната перспектива е обвързана със заложения приоритет за запазване на стабилността на публичните финанси и се изразява в следване на вече определените цели за продължаване на фискалната консолидация и придържане към консолидационните стъпки от пролетната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 година. Отчитайки еднократния ефект върху бюджетното салдо за 2016 г., в настоящата прогноза се запазват целите за дефицита за периода 2017-2019 г., съответно на 1,4 на сто, 1 на сто и 0,5 на сто от БВП, заложени в пролетната средносрочна бюджетна прогноза.

Приходите, помощите и даренията по КФП за периода 2017-2019 г. се движат в границите между 38,4 на сто и 37,7 на сто от БВП. Тенденцията за лек спад през годините, при очакван ръст през 2017 г. спрямо очакваното изпълнение на приходите за 2016 г., е в резултат на мерките за повишаване на събираемостта на данъчните приходи, промените в социално-осигурителната политика и прехвърляне на неданъчни приходи за 2017 г., разчетени в програмата за 2016 година.

Общите разходи по КФП в средносрочен план показват тенденция на намаление от 39,8 на сто от БВП през 2017 г. до 38,2 на сто от БВП през 2019 година.

Основна цел през периода 2017-2019 г. е провеждането на данъчна политика, насочена към повишаване на бюджетните приходи и намаляване на дела на сенчестата икономика. Следва се политика на запазване на ниските нива на данъчно облагане при преките данъци и прехвърляне на данъчната тежест от преките към косвените данъци. Постигането на целта за изпълнение на бюджетните приходи е свързана с поддържане на устойчиво ниво на приходите при запазване на тежестта на данъчното облагане и очакван положителен ефект от засилените действия при администриране на приходите.

Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г. предвижда увеличаване на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2017 г. на 460 лв. и запазване на този размер за 2018 и 2019 г.

Осигурителната политика за периода 2017-2019 г. предвижда запазване на съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на държавното обществено осигуряване. За 2017 и 2018 г. се повишава размерът на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" на ДОО с по един процентен пункт, като целта е да се намали недостигът от средства по бюджета на ДОО и субсидирането му от държавния бюджет. От 2017 г. е предвидено и увеличаване на осигурителната вноска за фонд "Пенсии за лицата по чл. 69" от КСО с 20 процентни пункта.

Пенсионната политика предвижда от 1 януари 2017 г. постепенно да се увеличава тежестта на една година осигурителен стаж в пенсионната формула с процент, равен или по-голям от процента определен по правилото на чл. 100 на КСО. За 2017 г. процентът за всяка година осигурителен стаж е 1,126 (2,4 на сто увеличение). От 1 януари 2017 г. необходимият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия се увеличава с по 2 месеца всяка година до достигане на 35 г. и 8 месеца за жените и 38 г. и 8 месеца за мъжете в 2019 г.

Приоритетите в Бюджет 2017 са фокусирани върху мерки, свързани с насърчаване на реформите в сектор "Образование", поддържане на модерни и боеспособни въоръжени сили и развитие на отбранителните способности на страната, подобряване на функционирането на системата на здравеопазването, както и изпълнение на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.

За реализиране на приоритетите в областта на образованието ще се изпълняват интегрирани мерки и действия за гарантиране на равен достъп до качествено образование и професионална подготовка и растеж, основан на знанието и науката и развитието на младите хора, и привличането на млади учители в системата на средното образование.

Спазено е изискването средствата за отбрана за следващата година да не са по-ниски от размера на одобрения минимум за сектора на отбраната в съответствие с решението на Консултативния съвет за национална сигурност при Президента от 27 април 2015 г., като е осигурен ресурс за придобиване на авиационна техника и на многофункционални модулни патрулни кораби за Военноморските сили.

В областта на здравеопазването приоритетни направления и дейности остават спешната медицинска помощ, електронното здравеопазване, майчиното и детско здравеопазване, лечебните заведения за болнична помощ, както и лекарствената политика.

Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради е насочена към обновяване на многофамилни жилищни сгради, като с нея се цели чрез изпълнение на мерки за енергийна ефективност да се осигурят по-добри условия на живот за гражданите, топлинен комфорт и по-високо качество на жизнената среда.

Вследствие на постигната фискална консолидация, нивото на публичен дълг е стабилизирано на ниско и устойчиво равнище, далеч под средното ниво за еврозоната и ЕС, както и Маастрихтския критерий за публичен дълг към БВП, като за 2017 г. не се предвижда емитиране на нов външен дълг в рамките на Глобалната средносрочна програма за емитиране на дълг на международните капиталови пазари.

Въз основа на допусканията и прогнозното нетно дългово финансиране за периода 2017-2019 г., съотношението държавен дълг към прогнозния БВП се очаква да бъде около 25 на сто към края на периода, което се обуславя от подобрената бюджетна позиция на страната.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ