Здравето - най-важното в живота, автомобилът - първи избор при застраховане

Здравето - най-важното в живота, автомобилът - първи избор при застраховане

За 76% от хората застраховките са вид сигурност, а според 68% полиците спестяват бъдещи непредвидени разходи. Това сочат данните от национално-представително проучване на Асоциацията на българските застрахователи за нагласите към застраховането и застрахователна грамотност у нас. То е проведено през март тази година от агенция „Тренд“ сред 1000 лица от цялата страна на възраст 18-65 г.

Резултатите очертават няколко основни тенденции в потребителските нагласи. Наблюдава се повишаване на доверието към застрахователния сектор, както и сравнително висока степен на разбиране за ползата от застраховките. Но наред с това налице са устойчиви негативни вярвания по отношение на застраховането, които не отразяват реалистично  практическия опит на потребителите. Очертават се и дефицити при информирания потребителски избор.

По ниво на доверие застрахователните компании се нареждат след банките със значителна преднина пред други финансови институции като има отчетлив обрат в нагласите с превес на хората, които са заявили, че имат доверие на застрахователите (47%) пред тези, които декларират недоверие (41%). За сравнение, преди 10 години, въпреки че застрахователите отново са били след банките по ниво на доверие, съотношението е било обратно - доверие в застрахователния сектор са декларирали 40% от хората, а 46% - недоверие, според данни от проучването „Финансовата грамотност в България“ на Световната банка от 2010 г. 

[[{"fid":"358825","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":342,"width":656,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Доверието към застрахователите до голяма степен е обусловено от профила на отделните демографски групи. Например, сред хората с висше и полувисше образование делът на тези, които имат доверие в застрахователните компании е  63%, докато при тези с основно и по-ниско – 24%.  Още по-значима е разликата при категорията „доход“ -  72% от лицата с доход над 1500 лв. имат доверие в застрахователните компании, при лицата без доход този дял е  14%.  

[[{"fid":"358826","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":396,"width":766,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Потвърждение на позитивната тенденция са и резултатите при изследване на устойчиви нагласи към застраховането: 54% от анкетираните не са съгласни с твърдението „Не вярвам на застрахователите“. Още по-висок дял на несъгласни с това твърдение се регистрира при коментираните по-горе социални/демографски групи. Например, при групата лица с доход над 1500 лв. този дял достига 80%.

Въпреки, че е висока степента на осъзнаване на ползата от застраховките, все още голям част от хората ги сключват по задължение, сочи още проучването - 59%. Едва 37% го правят по собствено желание. Интересен детайл е, че всеки  втори (53%) счита, че хората не разбират от застраховки и затова не си правят. Проучването отчита и дълбок дисбаланс между действителен потребителски опит и устойчиви негативни нагласи към застраховането.

Особено показателен е резултатът, че 90% от ползващите застрахователни продукти не са имали проблеми със своя застраховка, само 8% декларират такъв. В същото време, 33% от анкетираните считат, че застрахователите не са коректни при изплащането на щети.

Какво е определящо при избор на застраховка

Цената е водещ фактор при избора на конкретна полица за 79% сред ползващите застрахователни продукти, за 36% от тях - това е изгодната оферта с промоционални условия.  Този резултат има логично обяснение в нормалната за потребителите чувствителност към цените. Но също демонстрира необходимостта от повишаване на застрахователната култура - в търсене на най-ниска цена хората могат да закупят полица, чиито условия не отговарят в пълнота на нуждите, съответно очакванията им, и в резултат да останат разочаровани при застрахователно събитие, коментират от АБЗ.

[[{"fid":"358827","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":394,"width":702,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

За отбелязване е също така, че въпреки относително ниските цени на застрахователните продукти в страната, хората ги възприемат като скъпи. 52% от анкетираните не считат, че застраховките са достъпни като цена, а според  46% от хората те са скъпи и затова не могат да си ги позволят.

Най-използваните застраховки

На първо място сред ползваните застрахователни продукти очаквано е застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите – 63% от хората са имали или имат в момента такава полица. На второ място се нарежда Автокаско с 22%, следвана от имуществените застраховки – 16%, застраховка Живот – 13%. Здравни застраховки са имали или имат 12% от анкетираните, също толкова е делът на хората с Медицинска застраховка за чужбина. Застраховки за кредитополучател се ползват от 7% от анкетираните. 

Любопитно сравнение може да се направи между най-често сключвани застраховки и определяните за най-ценни „неща“ в живота. По въпрос от проучването хората определят здравето, семейството и децата, следвани от дома, като най-ценни за тях, а автомобилът поставят на последно място. Точно обратен е редът в класацията за най-често сключвани застраховки. Тя е водена от автомобилните, а здравните са на 4-то място.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
За последно: Милиардерът Уорън Бъфет ще дари 1,35 млрд. долара за благотворителност, преди да се оттегли
София влиза за първи път в престижна класация на PwC за европейските имотни пазари
Сирия се присъединява към водената от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“
Италианската кухня може да стане част от световното културно наследство на ЮНЕСКО
САЩ призовават съюзниците от НАТО да спрат да купуват руска енергия