Щастието е най-смисленото измерение на нашия живот
Защо „Монделийз“ подкрепи списание „Мениджър“ в създаването на индекса на националното щастие - много искрен отговор на Светла Лесова, изпълнителен директор на компанията
- Госпожо Лесова, „Монделийз“ подкрепи „Мениджър“ в създаването на първия национален индекс на щастието, изготвен по световните стандарти. Защо го направихте?
- За пореден път екипът на списание „Мениджър“ предприема смела и амбициозна инициатива за популяризиране на стойностни и устойчиви практики, които да подобрят обществено-икономическата среда в България и изградят национална осъзнатост и социална отговорност.
„Монделийз“ приветства и аплодира това начинание, ние се припознахме в проучването и го подкрепихме. Ценностите заложени в ДНК-то на нашата компания резонират напълно с принципите при дефиниране на щастието.
Ние в „Монделийз“ се стремим да правим нещата по правилния начин, така че бизнесът ни да е устойчив, служителите ни да са мотивирани и така да изпълняваме мисията си да предлагаме на нашите консуматори правилния продукт за правилния момент и повод, произведен по правилния начин. Ние вярваме, че така предоставяме допълнителна доза щастие в ежедневието на нашите потребители, партньори и служители.
- По какво според вас си приличат щастливите нации и по какво се различават от българската?
- Вярвам, че щастието е най-смисленото измерение на нашия живот, като хора, общество и нация. Една нация може да се определи като щастлива, когато съвкупността от хората, принадлежащи към тази нация, се самоопределят като щастливи. Има много примери за щастливи нации, като Финландия, Норвегия, Дания, и това, което ги обединява е природосъобразното развитие, социалното равенство и благоденствието на жителите.
България има много път да извърви, за да достигне високите показатели на скандинавските страни. И отговорност за това има всеки един от нас като гражданин, като общество и като държавно управление.
- Какво според Вас означава човек да се чувства щастлив на работното място? Може ли всички в една компания да са щастливи или винаги ще има и нещастни служители?
- Щастието на работното място зависи от същите тези фактори, заложени в проучването на националния индекс. Всеки човек би се чувствал щастлив от работата си, ако не спира да се развива като личност и като професионалист. Ако споделя ценностите на компанията и се чувства приобщен към екипа. Ако вярва в устойчивата дейност на компанията. И не на последно място, ако има доверие към лидерите в своята компания.
Когато всеки един от тези фактори е налице, няма причина човек да не бъде щастлив от работното си място.
- Съгласна ли сте, че добрите отношения с мениджъра са най-силният генератор на щастие на работното място? Как се градят приятелски отношения, когато работата е много, сроковете кратки, а набелязаните цели – високи?
- Да, добрите отношения между служител и мениджър са силен фактор за щастието на работното място. Но добрите отношения не е задължително да са приятелски.
Човечността и доверието са основите, на които един екип трябва да изгражда отношенията си, независимо от йерархия и статус. Всеки човек има нужда от свободата да работи в сигурна, мотивираща и съзидателна среда. Това са най-важните предпоставки, които обуславят успеха на една организация. Добрите резултати и постигнатите цели в срок идват само като резултат от добре изградената екипност.
Силно вярвам във философията на Servant Leadership (лидерство в полза на другите– бел.ред.). Идеята е да ръководиш чрез ума и сърцето, като всички твои действия да водят до развитието на другите във всяко отношение – личностно и професионално. По този начин един лидер може да разгърне потенциала на хората и да ги мотивира да не спират да се развиват.
- „Монделийз“ щастлива компания ли е? Какви специфични политики водите, за да се чувстват хората ви по-щастливи?
- Голяма част от факторите, които дефинират индекса на щастието във вашето проучване, всъщност ние като компания ги използваме, за да измерваме т.нар. коефициент на ангажираност. Горда съм от факта, че българското дружество на „Монделийз“ е с най-висок коефициент на ангажираност сред служителите в Европа, и е с едни от най-добрите показатели глобално. 93% от служителите в българското дружество заявяват, че са горди с компанията, за която работят.
Удовлетвореността от работното място е изключително висока и ние непрекъснато се стремим да поддържаме тези високи показатели. От една страна компанията предоставя програми за личностно и професионално развитие, благодарение на които всеки служител има възможност да се усъвършенства, да развива нови умения и знания. А това съответно води и до кариерно развитие - само през изминалата година повече от 25% от служителите на Монделийз България са получили повишение и съответно кариерно развитие.
От друга страна в стратегията на компания е заложено поощряването на Growth Mindset (мислене на растежа – бел.ред.), а именно насърчаване на хората да опитват нови и различни подходи в работата си, поощряване на искрената дискусия и директната обратна връзка с цел вземането на правилни решения, свобода да се поемат рискове и да се носи отговорност за постигнатите резултати.
- Как политиките за щастие влияят на производителността и дисциплината?
- Съдейки от резултатите, които нашата компания постига всяка поредна година, мога със сигурност да твърдя, че щастливите и мотивирани хора са много по-продуктивни и ангажирани в работата си.
- Вашият бизнес е свързан предимно с шоколада, който носи усещане за любов, енергия и щастие. Ако обаче произвеждахте съвсем друг продукт, същите ли мениджмънт принципи бихте избрали, за да интегрирате щастието в корпоративните политики?
- Принципите и практиките за изграждане на една щастлива организация са едни и същи, независимо от сектора и индустрията. Вярвам, че лидерите на една компания трябва да полагат усилия за положително въздействие върху всеки човек, който по някакъв повод се докосва до тази компания, било то като служител, като подизпълнител, или като консуматор на произведените продукти или услуги. Това дава онзи положителен заряд, който определя компанията като щастлива.
Източник: Списание Мениджър
Интервюто взе Венцислав Савов
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.