Домашните по математика могат да донесат повече вреда, отколкото полза

Домашните по математика могат да донесат повече вреда, отколкото полза

Домашните по математика могат да донесат повече вреда, отколкото полза

Според ново проучване даването на домашна работа по математика на учениците понякога може по-скоро да навреди, отколкото да помогне, особено когато задачите са твърде сложни, за да могат децата да се справят с тях дори с помощта на родителите си.

Изследователите от Университета на Южна Австралия и Университета "Сейнт Франсис Ксавиер" в Канада интервюират осем канадски семейства, като им задават въпроси за опита им с домашните по математика и въздействието им върху семейството.

Всички семейства са имали дете в трети клас, обикновено на 8 или 9 години - възрастта, в която се въвеждат първите стандартизирани тестове по математика в района, където е проведено проучването. Като цяло за математиката се говори като за предмет, който не се харесва и който е свързан с твърде много допълнителна работа.

"Домашната работа отдавна е приета като практика, която затвърждава ученето на децата и подобрява академичния успех", казва Лиза О'Кийф, старши преподавател по математическо образование в Университета на Южна Австралия.

"Но когато задачата е твърде сложна за ученика дори с подкрепата на родителите, възниква въпросът защо изобщо е била поставена като домашно."

Проблемите, идентифицирани в проучването, включват твърде трудното домашно - дори с помощта на родителите - както и това, че то отлага времето за лягане, навлиза във времето на семейството и предизвиква чувство на неадекватност и неудовлетвореност.

Но това не е всичко. "Подобно на много други неща, преподаването на математика се е развило с течение на времето", казва О'Кийф. "Но когато родителите осъзнаят, че техните изпитани методи се различават от онези, които изучават децата им, може да им е трудно да се адаптират и съответно - да увеличи допълнително излишното напрежение."

Това може да доведе до "негативизъм между поколенията", казват изследователите. Според авторите на изследването майките са имали склонност да помагат най-вече за домашните. А когато те също намират задачите за трудни, това може да засили негативните стереотипи за математиката и по-специално – че това не е предмет, в който момичетата "естествено се отличават".

Тези негативни стереотипи могат да имат трайно въздействие върху оценките и професионалните им стремежи, показват други проучвания.

Разбира се, пандемията от коронавирус е все още прясна в съзнанието на всички - време, когато децата често са били карани да учат вкъщи, а родителите е трябвало да помагат, когато е ставало въпрос за изпълнение на задачите.

Макар че в това проучване е използвана малка извадка от участници, изследователите твърдят, че резултатите от него съвпадат с общоприетите мнения в областта на образованието. Те искат да се положат повече усилия, за да се гарантира, че домашните работи по математика се задават по подходящ начин и че не водят до отблъскване на младежите от предмета в ранна възраст.

"Последното нещо, което учителите искат да направят, е да поставят момичетата в неравностойно положение по отношение на развитието на потенциално силна математическа идентичност", казва авторът на изследването Сара Макдоналд, лектор в сферата на образованието в Университета на Южна Австралия. Затова "се нуждаем от по-добро разбиране на политиките и очакванията за домашните работи".

Макдоналд добавя, че домашните по математика могат да имат и неакадемични ползи – например да насърчават независимостта, да развиват организационните умения и самодисциплина (макар и настоящото проучване да не открива доказателства в полза на това).

Изследването е публикувано в British Journal of Sociology of Education.

Източник: Obekti.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ