Консумацията на преработено месо увеличава риска от деменция с 44%

Политика за бисквитки

Учени от Хранителната епидемиологична група към Университета на Лийдс анализираха данните на почти 500 000 души и откриха, че консумирането на 25 г преработено месо на ден (еквивалентът на резен бекон) се асоциира с 44 процента по-висок риск от развиването на деменция.

Същевременно обаче те установяват, че яденето на непреработено червено месо, като говеждо, свинско или телешко, би могло да има защитни свойства – хората, консумиращи по 50 г от него, имат 19 процента по-нисък риск от деменция.

Изследователите са проучвали потенциалната връзка между консумацията на месо и развиването на деменция – заболяване, засягащо 5-8 процента от хората над 60-годишна възраст по целия свят.

Техният научен труд, озаглавен „Консумацията на месо и свързаната с нея деменция: кохортно изследване на 493 888 души от Биобанката UK“, е публикувано в American Journal of Clinical Nutrition.

„Деменцията е все по-често срещано заболяване по целия свят и диетата е модифициращ фактор, който вероятно играе роля – казва докторантът и водещ автор на проучването Хуйфенг Занг от Университета на Лийдс. – Нашето проучване е поредното, което свързва консумацията на преработено месо с по-висок риск от развиването на незаразно заболяване.“ Самото изследване е протекло под надзора на проф. Жанет Кейд и проф. Лаура Харди от същото учебно заведение.

Екипът е използвал данни от Биобанката UK, която съдържа подробна генетична и здравна информация на половин милион души от Великобритания на възраст от 40 до 69 години. Участниците са предоставили данни за това колко често консумират различни видове меса. Имали са шест възможни варианта за отговор – от никога до веднъж или повече на ден. Информацията е събрана в периода 2006 – 2020. Изследването не отчита въздействието на вегетарианската или веганската диета върху риска от деменция, но включва данни от хора, които са казали, че не консумират червено месо.

В рамките средно на 8 години по-късно 2896 от хората са заболели от деменция. Като цяло те са били по-възрастни, с по-ниски приходи, по-малко образовани, по-малко физически активни и с по-голям шанс да имат сърдечни промени. Голяма част от тях са били пушачи и вероятността да са носители на ген, асоцииран с деменцията, е била по-висока. От проучваната група с деменция са били диагностицирани повече мъже, отколкото жени.

Някои хора са били застрашени от деменция от 3 до 6 пъти повече, тъй като са притежавали някои добре установени генетични фактори. Откритията обаче подсказват, че рискът от консумацията на преработено месо са едни и същи – независимо дали човек е предразположен към заболяването или не.

Хората, които са приемали големи количества преработено месо, най-често са били мъже, с по-ниско образование, пушачи, затлъстели или с наднормено тегло, с ограничен прием на зеленчуци и плодове и с висок прием на високоенергийни храни, протеини и мазнини (включително наситени).

Връзката между консумацията на месо и деменцията е установявана и преди, но това е първото широкомащабно проучване на участници в рамките на период от време, което проучва връзката между конкретни видове меса, консумираното им количество и рискът от развиване на заболяването.

В момента 50 млн. души в цял свят живеят с деменция. Всяка година 10 млн. души биват диагностицирани с това заболяване. Болестта на Алцхаймер съставлява от 50 до 70 процента от случаите, а васкуларната деменция – около 25 процента. Нейното развитие и прогрес се асоциира както с генетични фактори, така и с фактори, свързани с конкретната среда (включително диета и лайфстайл).

Нужни са още проучвания, но като цяло по-ниският прием на непреработено месо би могъл да има положителен ефект върху здравословното състояние на хората, допълва Занг.

Източник: Обекти

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Франция ще строи шест нови АЕЦ
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Великобритания намалява директната помощ за страните от Африка с повече от 40%
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Швеция понижава възрастта за наказателна отговорност за деца на 14 години
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол