Ново изследване: Рибеното масло не предпазва мозъка от болестта на Алцхаймер

Политика за бисквитки

Ново изследване на Keck Medicine към Университета на Южна Калифорния (USC) показва, че повишаването на нивата на омега-3 чрез хранителни добавки може да не носи ползите за мозъка, които много хора очакват. Проучването, публикувано в списание eBioMedicine, установява, че макар омега-3 мастните киселини от рибеното масло успешно да достигат до мозъка, те не подобряват показателите за мозъчно здраве при възрастни хора с повишен риск от болестта на Алцхаймер.

В рамките на двугодишно, плацебо-контролирано, двойно-сляпо клинично изпитване изследователите установяват, че високите дози омега-3 добавки не подобряват паметта, когнитивните способности или загубата на мозъчни клетки в областите, свързани с болестта на Алцхаймер, предава ScienceDaily.

„Всички бихме искали да съществува чудодейно средство за предотвратяване на Алцхаймер, но нашите резултати показват, че добавките с рибено масло не изглежда да защитават здравето на мозъка“, казва д-р Хюсеин Наджи Ясин, директор на Центъра за персонализирано мозъчно здраве към USC и водещ изследовател на проучването. „Макар че омега-3 мастните киселини играят важна роля за формирането на връзките между мозъчните клетки, необходими за познавателните функции, нашите резултати не подкрепят употребата на рибено масло като средство за превенция на Алцхаймер.“

В проучването участват 365 души на възраст между 55 и 80 години, които рядко консумират риба – основен хранителен източник на омега-3 мастни киселини. Всички участници са били считани за изложени на повишен риск от болестта на Алцхаймер. Почти половината (47%) са носители на гена APOE4 – най-силният известен генетичен рисков фактор за късно проявяващата се форма на заболяването.

Участниците са разпределени на случаен принцип да приемат ежедневно или добавка с рибено масло, или плацебо. Всяка добавка съдържа 2000 mg докозахексаенова киселина (DHA) – омега-3 мастна киселина с ключова роля за мозъчната функция.

Една от първите цели на изследователите е била да установят дали DHA от добавките действително достига до мозъка. За да отговорят на този въпрос, те измерват нивата на DHA в цереброспиналната течност, която обгръща мозъка и гръбначния мозък. След шест месеца нивата на DHA са се увеличили средно със 17%, което потвърждава, че хранителното вещество успешно достига до предназначеното място.

Въпреки че DHA достига до мозъка, това не води до измерими ползи за когнитивните функции. Изследователите оценяват паметта и мисловните способности на участниците в началото на проучването и отново две години по-късно. Хората, които приемат DHA, не се представят по-добре на когнитивните тестове от тези, получавали плацебо.

Резултатите от образните изследвания на мозъка показват същото. Сканиранията сочат, че добавките с рибено масло не забавят свиването на хипокампуса – мозъчна структура, отговорна за паметта, която често се използва като показател за стареенето на мозъка и риска от Алцхаймер.

Защо омега-3 не помагат?

Тези резултати карат учените да търсят обяснение защо омега-3 мастните киселини могат да достигнат до мозъка, без това да води до осезаемо подобрение на мозъчното здраве.

Въз основа на предишни изследвания Ясин и неговите колеги предполагат, че омега-3 може да бъдат по-ефективни, когато се приемат като част от цялостен средиземноморски хранителен режим, а не като самостоятелна хранителна добавка. Средиземноморската диета естествено съдържа високи количества омега-3 и се свързва с по-нисък риск от развитие на болестта на Алцхаймер.

„Стремим се да разберем по-добре как мозъкът обработва омега-3 мастните киселини и дали фактори като влошено здравословно състояние, хранителен режим, генетичен риск и възраст могат да променят способността на мозъка ефективно да усвоява и използва тези вещества“, казва Ясин. „Работим върху разработването на лекарства, които могат да помогнат на мозъка да използва по-добре тези хранителни вещества и така да се запази когнитивната функция.“

Въпреки че факторите, свързани с начина на живот, не са били пряко изследвани в това проучване, учените подчертават, че поддържането на добро общо здраве остава един от най-ефективните начини за подпомагане на мозъчната функция и намаляване на риска от Алцхаймер.

„Поддържането на добро здраве през целия живот остава най-силното средство, с което разполагаме за намаляване на риска от Алцхаймер. Това включва редовна физическа активност, качествен сън и балансирано хранене“, казва Ясин. „Здравословният начин на живот е за мозъка това, което е редовната поддръжка и качествената смяна на маслото за автомобила. Мозъкът е по-склонен да загуби повече от своите функции, ако здравословните проблеми в други части на тялото останат без внимание – точно както автомобилният двигател в крайна сметка спира да работи, ако редовната поддръжка бъде пренебрегната.“

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Франция ще строи шест нови АЕЦ
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Великобритания намалява директната помощ за страните от Африка с повече от 40%
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Швеция понижава възрастта за наказателна отговорност за деца на 14 години
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света