Откриха нова форма на лед

Изследователи от Калифорнийския университет в Лос Анджелис и университета в Кеймбридж са открили нов вид лед. Той е аморфен, което означава, че молекулите му са разположени в хаотична, а не подредена форма, съобщава Science.

Аморфният лед е рядко срещан на Земята. Но затова пък е основният тип лед, който се образува в открития космос. В студена среда ледът няма  достатъчно топлинна енергия, за да образува кристали.

За получаването в лабораторни условия на този вид лед учените са използвали процес, наречен "стриване с топки". При него към обикновен лед били добавени стоманени топки в контейнер, охладен до -200 градуса по Целзий, след което което съдържанието било подложено на енергично разбъркване.

В резултат на това вместо натрошени парчета обикновен лед се получила нова аморфна форма, която имала същата плътност като водата. Получената нова форма лед била наречена "аморфен лед със сред на плътност" (MDA).

Външно MDA изглежда като мек бял прах. Учените смятат, че може да присъства в ледените луни на планети във външната слънчева система. Те също така смятат, че приливните сили на газовите гиганти Юпитер и Сатурн могат да имат същия ефект върху леда, както при разбъркването му със стоманените топки.

Когато се нагрява и рекристализира, MDA отделя необичайно голямо количество топлина. Това означава, че е в състояние да предизвика тектонични движения и ледени трусове в многокилометровата ледена покривка на спътника на Юпитер Ганимед и други подобни тела.

До новото научно откритие са били известни около 20 кристални форми на лед и само две аморфни, различаващи се съответно с висока и ниска плътност. Смяташе се, че лед със средна плътност не съществува, но новият експеримент опроверга това .