Предизвикателствата пред денталния бизнес в България

Предизвикателствата пред денталния бизнес в България

Предизвикателствата пред денталния бизнес в България

Основната мисия на MEDICAL DENT е да работи със стоматолози, които се стремят към придобиване на нови знания. Клиниката постоянно инвестира във внедряването на последните научни достижения в сферата денталната медицина – технологии и материали. Тя е една от най-надеждните клиники в България, съчетаваща безкомпромисно качество на обслужване и отлично квалифициран екип. За посоката на развитие на сектора и работата с пациенти разговаряме с д-р Бранимир Кирилов

- Как се управлява дентална практика като устойчив и печеливш бизнес?

- Първо трябва да имаш знанията и уменията. Винаги съм инвестирал много както в своето лично професионално развитие, така и в това на екипа, с който работя. Квалификацията и подборът на правилните хора са основополагащи, за да бъде всеки един бизнес успешен.

Изключително важна е и средата, която създаваш в структурата, която управляваш. Когато тя е креативна, безспорно привличаш и такива хора. Винаги съм вярвал, че човекът е този, който може да направи бизнеса устойчив.

Медицината и стоматологията са силно технологични сектори, важно е да се следят новостите и да се инвестира в тях – качествените апаратура и материали са от огромно значение. Това трябва да върви паралелно с усвояването на нови методи за лечение.

- Предлага ли България добра среда за разработването на успешна дентална практика?

- Един от най-добре развитите секторите, които напълно са наваксали изоставането си от най-съвременните технологии и методики, е денталният бранш. Единственото сериозно предизвикателство е човешкият фактор – колкото по-добре образовани и просветени хора създава системата за образование в България, толкова повече и денталната професия ще се развива.

- Как бихте оценили подготовката, която получават новите кадри по дентална медицина у нас?

- За съжаление системата на образование я няма. Това води до ситуация, в която търсещите инициативни хора завършват знаещи благодарение на многото канали за образование, но масовото ниво е по-ниско от това преди 20 години, което дългосрочно ще доведе до понижаване на нивото на денталната услуга. Това може да бъде избегнато чрез реформа в образователната система. Наследствените структури в системата на образованието трябва да бъдат променени, така че борбата между университетите да е на ниво качество на образованието.

В последните две години наблюдаваме много пропуски в образователната система, която отдавна абдикира от възпитателните си функции, преминавайки почти изцяло в онлайн пространството. В последните години тече истински експеримент в тази посока. Качествата и уменията, които трябва да бъдат създадени в един лекар, не могат да се обучат от разстояние.

В денталния сектор много малко са хората, които са подготвени да правят бизнес. Университетското преподаване по стоматология не засяга бизнеса, а само темата за това как се лекуват зъби. Важно е да се говори повече за качеството на лечебния процес и трансформациите в сферата.

- Промени ли ситуацията, в която живеем, здравните услуги и в каква посока?

- Повиши се нуждата от това да познаваш психологията на хората. Ситуацията създава тревожност и напрежение и се налага да бъдем по-добри психолози не само зъболекари.

Първичната профилактика, към която призовава СЗО, е изключително важна, но никой не говори за храната, която консумираме, въздуха, който дишаме, или за нивата на стреса. Имунният статус на човек се определя от много фактори, като например превенцията на сърдечносъдовите заболявания. Всички тези елементи имат отношение към общото здраве, а това са теми, които остават встрани. Фокусирани сме върху ваксинациите, а за мен това е вторична профилактика. Здравето на хората трябва да стане един от приоритетите на националната сигурност.

- Има ли място застраховането в денталната медицина?

- Добрите примери, които все още не са достатъчно развити в България, са свързани именно със застрахователните възможности. Към момента единствената работеща опция в България е Здравната каса, която в някаква степен финансира това. Тя обаче е крайно недостатъчна и в този смисъл застрахователният бизнес, свързан с денталното лечение, все още е длъжник на пациентите. Принципът в България е следният – големите компании сключват договори със застрахователни дружества, които от своя страна избират лечебни заведения, но без да залагат на качеството на услугата, а залагайки на нейната цена. Порочна практика, която трябва да се промени.

- Какви стъпки предприехте, за да се адаптирате в променената ситуация?

- В последните две години освен всички мерки, взети в посока безупречна стерилност и дезинфекция, имаме и няколко нови услуги, които предлагаме на пациентите си, свързани с променената среда, в която живеем. Едната е възможността да затворим кабинет само за един пациент или неговото семейство при фиксиран предварително ден и изготвен план на лечение. Другата ни услуга е за хора, ангажирани в бизнеса си, които искат необходимите процедури да се извършат за възможно най-кратък период от време. Имаме възможност за ускорен план за лечение и индивидуален подход. А вече предлагаме и т.нар „операция колаборация“. За нас това е вид социална кауза. Чрез тази кампания MEDICAL DENT иска да даде възможност на повече пациенти да имат достъп до качествени медицински услуги, независимо къде са позиционирани в България. В страната има голям дефицит от знаещи и можещи хирурзи, а адекватното лечение и диагностиката са ключови фактори както за оралното здраве, така и за общия ни здравен статус.

Текстът е публикуван в седмото специално издание на Мениджър "Първите в бизнеса"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ