Учени: Има връзка между здравето на зъбите и риска от инсулт

Политика за бисквитки

Хората с лоша устна хигиена са изложени на повишен риск от инсулт, предупреждава ново изследване. Проучването, публикувано в списание Neurology, показва, че хората, страдащи както от кариеси, така и от възпаление на венците, имат с 86% по-висока вероятност да получат инсулт, пише Independent.

Те са изложени на по-голям риск от исхемичен инсулт – състояние, при което се прекъсва кръвоснабдяването на мозъка поради образуване на съсирек в кръвоносните съдове. Исхемичният инсулт, който представлява по-голямата част от случаите в световен мащаб, нарушава доставката на кислород до мозъка, което може да доведе до трайни неврологични увреждания или смърт.

Докато традиционните рискови фактори за инсулт – като високо кръвно налягане и диабет – са добре познати, устното здраве често остава подценено.

Новото изследване разглежда две стоматологични състояния – кариеси и пародонтоза. Първите се развиват, когато бактерии, отделящи киселини, разрушават зъбния емайл, а второто е хронично възпалително заболяване, което уврежда венците и се провокира от бактериална плака.

Изследването, ръководено от учени от Университета в Южна Каролина, се базира на обширен анализ на около 6000 души на средна възраст, които първоначално не са имали инсулт. След стоматологичен преглед участниците били разделени в три категории – с добро устно здраве, с пародонтоза и с пародонтоза плюс кариеси.

След това учените проследили медицинските досиета на участниците, за да отчетат случаите на инсулт и други сърдечно-съдови събития.

Резултатите показват, че честотата на инсулт е около 4% при хора с добро устно здраве, 7% при тези само с пародонтоза и 10% при наличие както на кариеси, така и на пародонтоза. Допълнителни изчисления показват, че комбинираните стоматологични проблеми водят до 86% повишен риск от инсулт, докато пародонтозата сама по себе си е свързана с 44% повишен риск.

„Съпътстващите пародонтоза и кариеси са независимо свързани с повишен риск от исхемичен инсулт“, отбелязват изследователите. „Редовната стоматологична грижа може да намали този риск чрез подобряване на устното здраве.“

Учените също така отбелязват, че хората, които редовно посещават стоматолог, имат с 81% по-ниска вероятност да страдат едновременно от пародонтоза и кариеси.

Изследователите подозират, че проникването на бактерии и техните токсини от устната кухина в кръвообращението може да предизвика хронично възпаление в организма, което да отключи инсулт. Все пак те предупреждават, че някои неизмерени фактори – като социално-икономически статус, достъп до здравеопазване, хранене и генетика – също могат да повлияят на резултатите.

Във всички случаи изследването призовава лекарите и пациентите да бъдат по-наясно с последствията от пренебрегването на устното здраве.

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Британската петролна и газова компания BP се завръща за работа във Венецуела
Нова Зеландия оттегли подкрепата си за президента на ФИФА Джани Инфантино
Времето: Остава топло, но със силен вятър по Южното Черноморие
САЩ завършиха успешно първите ключови тестове за противоракетната система „Златен купол“
На днешната дата, 15 август. Голяма Богородица
Защо Ричард Брансън съветва срещу копирането на неговата сутрешна рутина?
Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Франция ще строи шест нови АЕЦ
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Великобритания намалява директната помощ за страните от Африка с повече от 40%
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Швеция понижава възрастта за наказателна отговорност за деца на 14 години
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол