Био продукти и качество на достъпни цени - водещ тренд за производителите и ритейл сектора у нас

Био продукти и качество на достъпни цени - водещ тренд за производителите и ритейл сектора у нас

Намаляване на въглеродния отпечатък върху околната среда, създаване на работни места за младите хора чрез успешни стажантски програми, премахване на вредните пластмаси в опаковките, повече внимание върху здравословната храна и не на последно място партньорство между конкурентите с цел създаване на устойчиви бизнес стандарти. Това са основните позитивни модели, който очертаха родни производители и представители на едни от най-големите търговски вериги у нас по време на третия годишен форум "Отговорни производители", организиран от списание "Мениджър".  

Основно вниманието по време на първия панел "Принос към икономическата среда. Добри практики на форума" беше насочено към влиянието на FMCG & Retail и техните основни "подсектори" върху националната и регионалната икономика, върху възникването на нови работни места и планирането на нови инвестиции в еко- и социално ориентирани бизнес модели. 

"COVID-19 се отрази като цяло на икономиката, отрази се и на нас. Трябваше да променим нашия бизнес модел най-вече по отношение на развитието на асортимента. Започнаха да се търсят по-качествени стоки. Това, което се открои като тренд, е развитието на биоасортимента, където ние развихме нашата марка K-Bio, която отбеляза около 30% ръст спрямо 2019 г.", обясни директорът на "Храни свеж асортимент" и прокурист в Kaufland България Васил Василев. 

По думите му, заради пандемията е намалял броят на посещенията на клиентите в магазините от веригата, но за сметка на това се е увеличила потребителската кошница. Нещо повече, заради спазването на социалната дистанция от Kaufland развили онлайн търговията и наложили активна комуникация на качеството на достъпна цена.

"За да можем да гарантираме пресни продукти, развихме допълнително българския асортимент, лансирайки национална марка "Брей!", добави той. Тази година Kaufland България навършва 15 години на българския пазар. Годишнина, в която трябва да направим равносметка на постигнатото и да очертаем насоките за бъдещето, каза още Василев. 

По отношение на иновациите в компаниите, Kaufland България тази година ще инвестира в слънчеви панели в четири магазина и в централния склад, като целта е да се намали използването на електроенергия и да се намали въглеродния отпечатък в околната среда, който се оставя от бизнеса. От 2019 г. Kaufland не продава пластмасови прибори за еднократна употреба и участва в рециклирането на всички отпадни продукти от магазините.

Василев припомни, че при артикулите с риба са премахнати черните тарелки, защото те били трудни за рециклиране. В момента успешно развиват проект за доставка на плодове и зеленчуци в EPS каси (ротационни пластмасови каси за многократна употреба). "Това за нас е начин, по който водим нашия ежедневен оперативен бизнес", каза още той. 

[[{"fid":"373100","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1280,"width":960,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

На снимката: Васил Василев, директор "Храни свеж асортимент" и прокурист в Kaufland България. Снимка: Юлиян Донов

"Пандемията накара хората да ограничат своите контакти, но r да се замислят с какво се хранят, защото не е тайна, че храна, която не е добре подготвена и от производители, които са безотговорни, Доказано е, че 50% от всички заболявания се дължат на приема на нездравословна храна. При нас това оказа влияние върху ръста, който направихме и новите пазари, които отворихме, предлагайки здравословен снакс", обясни Николай Колев, изпълнителен директор на "Нухелт" АД. Компанията също фокусира усилия върху устойчиви политики като намаляване на пластмасата в опаковките на продуктите, както и изграждат соларни панели по покривите на предприятието с цел намаляване на използваната електроенергия. 

[[{"fid":"373102","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1280,"width":960,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

На снимката: Николай Колев, изпълнителен директор на "Нухелт" АД. Снимка: Юлиян Донов  

Според изпълнителният директор на "Престиж-96" АД Дарина Стоянова кризата е ускорила някои тенденции, сред които е това, че хората обръщат по-голямо внимание на храната.

"Всичко това е добре за отговорните производители, защото за нас тези тенденции не са нови и ние от години работим в тази посока. Има два фактора за успеха на "Престиж": първо, ние сме безкомпромисни по отношение на вкус и качество и второ - това е нашият екип, корпоративен дух и корпоративна култура", каза Стоянова. 

[[{"fid":"373103","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1280,"width":960,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

На снимката: Дарина Стоянова, изпълнителен директор на "Престиж-96" АД. Снимка: Юлиян Донов

В отговор на промяната в потребителските нагласи, започнала още преди пандемията компанията е направила редица стъпки за намаляване на количеството захар, което се влага в продуктите, включително е разработена цяла серия без добавена захар. Нещо повече, продуктите на "Престиж" в момента са на 100% без трансмазнини.

"Поехме наш вътрешнокорпоративен ангажимент към 2025 г. да имаме 100% рециклируема пластмаса и към момента ние почти сме изпълнили това наше обещание", каза тя. 

[[{"fid":"373104","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"4":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1280,"width":960,"class":"media-element file-default","data-delta":"4"}}]]

На снимката: Димитър Митев, главен оперативен директор на "Белла България". Снимка: Юлиян Донов

"Ние виждаме веригите като катализатор и основен двигател за създаването на нови, по-добри продукти на достъпни цени на българските потребители", заяви главният оперативен директор на "Белла България" Димитър Митев. В това отношение похвали новата марка на Kaufland - "Брей!", в която те са участвали по разработването на много нови продукти. 

Той отчете, че "Белла България" не е намалявала работния състав нито във фабриките, нито в търговската организация. "Успяхме да запазим хляба на хората и техните семейства", каза Митев.

Относно ХоРеКа пазара, от компанията през миналата година са взели стратегическото решение да запазят хората, които са ангажирани в това направление. "Белла България" е инвестирала в придобиването на най-голямата месопреработвателна компания в Гърция Creta Farms, а с тестените продукти реализирали експанция към Унгария и Централна Европа като към днешна дата имат проекти с Tesco", похвали се Димитър Митев. 

По отношение на енергийната ефективност той припомни, че през 2015 г. са стартирали стратегическо партньорство с EVN за намаляване на въглеродния отпечатък върху околната среда. "Към момента цялата производствена и офис структура на холдинга работи с електроенергия от възобновяеми енергийни източници 

[[{"fid":"373105","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"5":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1280,"width":960,"class":"media-element file-default","data-delta":"5"}}]]

На снимката: Атанас Урджанов, председател на Асоциацията на месопреработвателите в България и член на управителния съвет на Съюза по хранителна промишленост. Снимка: Юлиян Донов

Председателят на Асоциацията на месопреработвателите в България и член на управителния съвет на Съюза по хранителна промишленост Атанас Урджанов отчете, че благодарение на усилията на сектора, не е допуснато да се стигне до продоволствена криза у нас. Той засегна един важен елемент по темата за асортимента. "За да има здравословни продукти, на нас ни е необходимо ново оборудване и персонал", каза Урджанов  и отбеляза, че през МОН са успели да защитят да продължи обучението в двете паралелки в Плевен и в София, от които учениците излизат с квалификация "Майстор месар колбасар" и "Колбаси, месо и риба".  

Ексклузивен партньор на Трети годишен форум „Отговорни производители“ е Кауфланд България

Генерален спонсор на форума е Нухелт АД

Форумът се осъществява с подкрепата на Белла БългарияДанон БългарияТандем-Всдружение „Храни и напитки България“

Медийни партньори на събитието са: БНТ;  Dir.bg;  Bloomberg TV Bulgaria  dnes.bg;  AgroTV

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ