НАП позволи да възстановяваме по телефона забравен ПИК

НАП позволи да възстановяваме по телефона забравен ПИК

Потребителите, които имат персонален идентификационен код (ПИК) от НАП, но са го забравили, ще могат да го възстановят само с едно обаждане на информационния телефон на приходната агенция: 0700 18 700 или 02/98596801 за чужбина, като изберат меню 6 – „Информация с ПИК“, под меню 3 – „Забравен ПИК“. Необходимо условие е клиентът да има достъп и да ползва към момента електронния си адрес, който е заявил при издаването на ПИК.

След свързване с консултант от Информационния център и след надеждна идентификация, клиентът ще получи временен ПИК. С него той ще може да влезе в е-услугите на НАП, да въведе нов код и да го потвърди. На имейл адреса си потребителят ще получи линк за активация на въведения от него код, с който ще може да ползва пълния обем електрони услуги, предоставяни от НАП.

В случай, че потребителят няма достъп до електронния си адрес, посочен при издаването на ПИК, то той трябва да попълни и подаде заявление за получаване на нов в удобен за него офис на НАП. Издаването на ПИК отнема само няколко минути. От съображения за сигурност, той се дава лично на клиента или на упълномощено от него лице в запечатан плик. Причината е, че всички действия извършени с ПИК, включително подаване на декларации и документи , се считат за саморъчно подписани от клиента.

Потребителите с персонален идентификационен код от НАП, които до момента са имали възможност само да правят справки, вече ще могат онлайн да разширят обхвата на е-услугите с ПИК, които ползват, без да ходят до офис на приходната администрация. Така те ще могат да подават декларации, документи и заявления онлайн. В края на април изтича срокът за подаване на декларациите за Данък общ доход от физически лица. За тях не важат отложените заради извънредното положение срокове. 

Общият брой е-услуги на НАП, достъпни с ПИК надхвърли 35. Сред тях са подаване на данъчни и осигурителни декларации, справки за задълженията с възможност за плащане, включително и за местни данъци и такси, справки за изплатени доходи, за осигурителен доход, за извършени плащания и погасени с тях задължения, актуално състояния на трудови договори, подаване на заявления и получаване на удостоверения и други.

Към момента близо 860 000 граждани имат активен ПИК, като от обявяване на извънредното положение на 13 март до момента издадените нови персонални идентификационни кодове са 17 345. С ПИК на НАП могат да се ползват, както е-услугите на агенцията, така и е-услуги, предоставяни от други администрации, сред които НОИ, Националната здравно-осигурителна каса, Агенция по заетостта, Агенция по вписванията, Министерство на земеделието, 60 общини, сред които и Столична и други.

Националната агенция за приходите призовава отново своите клиентите при възможност да отложат посещенията си в офис на ведомството до преустановяването на извънредното положение, като дотогава използват електронните услуги, достъпни на https://inetdec.nra.bg/ с персонален идентификационен код или електронен подпис. Структурите на НАП продължават да работят и да обслужват клиенти при допълнителни мерки за защита и постоянна дезинфекция на помещенията.

Подробна информация за данъчните и осигурителни правила по време на извънредното положение е достъпна в специална рубрика на сайта на НАП - https://nap.bg/page?id=762. Информационният център на НАП – отговаря на въпроси на клиенти на телефон: 0700 18 700 от 8.30 часа до 18.00 часа в делнични дни, на цена според тарифите на съответния оператор. 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ