Потребителското доверие тръгна нагоре
През април 2021 г. общият показател на доверие на потребителите нараства с 2.7 пункта спрямо нивото си от януари, като при населението в градовете увеличението е 2.4 пункта, а при населението в селата - 2.7 пункта (фиг. 1). Това показват данни от Националния статистически институт.
Мненията на потребителите относно развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца (фиг. 2), както и очакванията им за следващите дванадесет месеца (фиг. 3), са по-малко негативни в сравнение с три месеца по-рано.
[[{"fid":"373518","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":364,"width":561,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
[[{"fid":"373519","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":379,"width":556,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]
[[{"fid":"373520","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":373,"width":539,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 9.2 пункта (фиг. 4).
[[{"fid":"373521","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"4":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":362,"width":546,"class":"media-element file-default","data-delta":"4"}}]]
Оценките на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца (фиг. 5), както и очакванията им за следващите дванадесет месеца (фиг. 6), са по-неблагоприятни спрямо предходното наблюдение.
[[{"fid":"373522","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"5":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":369,"width":536,"class":"media-element file-default","data-delta":"5"}}]]
[[{"fid":"373523","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"6":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":375,"width":539,"class":"media-element file-default","data-delta":"6"}}]]
Същевременно потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, като инфлационните им очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца (фиг. 7).
[[{"fid":"373524","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"7":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":336,"width":554,"class":"media-element file-default","data-delta":"7"}}]]
През април обаче анкетата на НСИ регистрира малко по-позитивна нагласа в намеренията на градското население относно извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка на кола“ и за „покупка или построяване на жилище (вила)“ през следващите дванадесет месеца.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.