Съветът за саморегулация препоръча спиране на тв реклама на Националната лотария

Съветът за саморегулация препоръча спиране на тв реклама на Националната лотария

Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС) излезе с решение, в което отчита нарушение на етичните норми, свързани с опасност за начина на живот и нагласите на децата във връзка с телевизионната рекламата на Билет „Шоколад“ на Националната лотария с участието на момичета от Националния отбор по художествена гимнастика. НСС смята, че рекламата, която е на продукт, неподходящ за децата и подрастващите, е до голяма степен насочена именно към тях и трябва да бъде спряна от разпространение в ефир или приведена в съответствие с Етичния кодекс.

Рекламата не се излъчва в телевизионния ефир от началото на месец март. На 26 февруари Национална мрежа за децата сезира с отворено писмо 8 институции за това, че телевизионният клип подбужда към хазарт, включително и деца и млади хора, и нарушава етичните и законови норми. От решението на НСС става ясно, че към тях са постъпили още две жалби от граждани.

В становището на Етичната комисия към НСС се казва: „Като взе предвид, че клипът, рекламиращ хазартна игра е с участието на лица, които изглеждат „непълнолетни“, което го прави атрактивен за подрастващите, Етичната комисия счита че рекламодателят не е положил специалната грижа, която му вменява чл. 17.1. от Етичния кодекс. Търговската комуникация използва състезателките по художествена гимнастика в ситуация, с която не би следвало да се отъждествява нито спортист, нито подрастващ. Сюжетът внушава увлечение към хазарта, което е в разрез с обичайните представи и очаквания към поведението на младите състезателки и поради това противоречи на доброто обществено поведение, начин на живот и нагласи.

Впечатлението се подсилва и от отношението на треньорката Илиана Раева към това увлечение, която освен това е и председател на Националната федерация по художествена гимнастика. Рекламният клип показва категоричното й неодобрение към това момичетата да консумират шоколад, но не и към покупката на билети за участие в хазартна игра. И ако в по-голямата част от клипа може да се приеме, че става въпрос за игра на думи и пораждаща се от това двусмислена ситуация, то от финалните кадри, става ясно, че рекламата не само използва думата „шоколад“ като асоциация с лотарийните билети „Шоколад“, но показва и реалното им закупуване и използване от състезателките, с което директно се отправя призив към цялата аудитория, включително и към подрастващите, да участват в хазарт“.

В становището си Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация напомня предишно свое решение, в което подчертава, че „пристрастяването към хазарта води до тежки психически, емоционални и социални последици. Неуспехът и загубата на пари често засилват желанието да се продължи участието в играта с надеждата, че „следващия път“ ще се постигне желаната печалба, която ще реши всички проблеми на участника. Пристрастените прекарват все повече време за хазарт, занемаряват останалите си интереси, изпадат в социална изолация и отчуждаване. Хазартната зависимост кара много хора да извършват престъпления, да крадат или да вземат назаем пари, които не успяват да върнат. Поради това патологичното пристрастяване към хазарта е квалифицирано с код ICD-10 в Международната квалификация за болести и свързани здравословни проблеми (International Classification of Diseases and Related Health Problems).“

В заключение, Етичната комисия подчертава, че дори в рамките на правомощията си останалите институции да решат, че „буквата на закона“ е спазена, то нейното решение е, че рекламата не спазва „духа на закона“. В решението се казва: „създателите на разглеждания рекламен клип са използвали множество похвати, които формално съответстват на буквалното съдържание на въведените правила и норми, но в своята съвкупност противоречат на идеята и целта (на духа) на съответните актове“. Националният съвет за саморегулация се ангажира с това да не толерира и да прилага още по-строг подход към опитите за формално заобикаляне на етичните норми при рекламата на хазартни игри. 

Националният съвет за саморегулация (НСС) е сдружение с нестопанска цел с основни членове: Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО). Членове на НСС са представители на рекламната индустрия: рекламодатели, рекламни агенции, медии, рекламни специалисти и всякакви други физически и юридически лица или браншови и други асоциации и сдружения. Основната задача на НСС е да обединява рекламната индустрия зад дефиницията и спазването на правилата на професионалното поведение в областта на рекламата и търговските комуникации.

Национална мрежа за децата е обединение на 150 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. През 2017 г. организациите членове на Национална мрежа за децата са подкрепили с работата си 79 044 деца и 36 577 семейства. 8 262 специалисти, работещи с деца и семейства в цяла България, са били подкрепени от организациите в НМД чрез обучения, консултации и съвместни дейности.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ