Отказваме се от европарите за „Струма“ през Кресненското дефиле

Отказваме се от европарите за „Струма“ през Кресненското дефиле

Отказваме се от европарите за „Струма“ през Кресненското дефиле

България оттегля апликационната форма, с която кандидатства за европейски средства за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, но продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него, информират от Агенция „Пътна инфраструктура“. На практика, това означава, че страната ни се отказва от идеята трасето да се финансира с 270 млн. евро от Брюксел.

„Решението „не стопира строежа, а ще ускори екипната работа на всички институции, ангажирани с разширението на единствения „тесен участък“ по направлението до границата с Гърция“, подчертават от АПИ. От информацията става ясно, че работата по апликационната форма също продължава, но не се разбира дали идеята е проектът отново да кандидатства за европари, или работата по него ще започне с национално финансиране.

Строежът на магистрала „Струма“ в района на Кресна предизвика множество реакции и протести. Природозащитници и екоорганизации настояваха трасето да бъде изнесено извън дефилето, за да не се нарушава биоразнообразието в Кресненския пролом. Европейските пари за строежа на част от магистралата също бяха под въпрос, след като стана ясно, че са нарушени европейски екологични директиви. В изявлението на Европейската комисия от ноември се казваше, че има разминавания с броя на одобрените в екооценката съоръжения. Някои от разминаванията идваха от бройката на предвидените тунели в участъка, както и от броя на виадуктите и мостовете, надлезите и подлезите. Освен това, очакваната цена надвишаваше с 40 млн. евро (267 млн. евро) тавана на допустимото финансиране от ЕС (227 млн. евро). Документът със забележките на ЕК стана публичен благодарение на евродепутата Радан Кънев. До днес беше срокът, в който Европейската  комисия трябваше да даде окончателното си решение дали покриваме изискванията за финансиране.

„На базата на всички извършени проучвания, избраният Източен вариант Г 10,50 в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологични изисквания. Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки“, се казва в съобщението на Пътната агенция.

За намаляване на въздействието върху обекти от „Натура 2000“ от съществуващия път Е-79, АПИ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки за защита на природата, в това число модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, както и монтиране на плетени мрежи за птици. С цел повишаване на пътната безопасност от АПИ ще анализират възможността за изграждане на видео система за наблюдение на трафика, както и на система за информиране на шофьорите и при необходимост пренасочване на движението по обходни пътища. 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ