Отказваме се от европарите за „Струма“ през Кресненското дефиле

Отказваме се от европарите за „Струма“ през Кресненското дефиле

България оттегля апликационната форма, с която кандидатства за европейски средства за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, но продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него, информират от Агенция „Пътна инфраструктура“. На практика, това означава, че страната ни се отказва от идеята трасето да се финансира с 270 млн. евро от Брюксел.

„Решението „не стопира строежа, а ще ускори екипната работа на всички институции, ангажирани с разширението на единствения „тесен участък“ по направлението до границата с Гърция“, подчертават от АПИ. От информацията става ясно, че работата по апликационната форма също продължава, но не се разбира дали идеята е проектът отново да кандидатства за европари, или работата по него ще започне с национално финансиране.

Строежът на магистрала „Струма“ в района на Кресна предизвика множество реакции и протести. Природозащитници и екоорганизации настояваха трасето да бъде изнесено извън дефилето, за да не се нарушава биоразнообразието в Кресненския пролом. Европейските пари за строежа на част от магистралата също бяха под въпрос, след като стана ясно, че са нарушени европейски екологични директиви. В изявлението на Европейската комисия от ноември се казваше, че има разминавания с броя на одобрените в екооценката съоръжения. Някои от разминаванията идваха от бройката на предвидените тунели в участъка, както и от броя на виадуктите и мостовете, надлезите и подлезите. Освен това, очакваната цена надвишаваше с 40 млн. евро (267 млн. евро) тавана на допустимото финансиране от ЕС (227 млн. евро). Документът със забележките на ЕК стана публичен благодарение на евродепутата Радан Кънев. До днес беше срокът, в който Европейската  комисия трябваше да даде окончателното си решение дали покриваме изискванията за финансиране.

„На базата на всички извършени проучвания, избраният Източен вариант Г 10,50 в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологични изисквания. Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки“, се казва в съобщението на Пътната агенция.

За намаляване на въздействието върху обекти от „Натура 2000“ от съществуващия път Е-79, АПИ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки за защита на природата, в това число модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, както и монтиране на плетени мрежи за птици. С цел повишаване на пътната безопасност от АПИ ще анализират възможността за изграждане на видео система за наблюдение на трафика, както и на система за информиране на шофьорите и при необходимост пренасочване на движението по обходни пътища. 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ