Два полезни примера за професионални контакти, които работят

Два полезни примера за професионални контакти, които работят

На някои им звучи странно, но днес най-важният източник на работни места са професионалните мрежи. Те са от решаващо значение за кариерата. Повечето хора са склонни да пренебрегват значението им, защото са наясно, че  изграждането на мощна професионална мрежа отнема време и много, много усилия.

Да предположим, че сте от щастливците с вроден, естествен чар, който привлича другите от само себе си. Да, вие нямате проблем в създаването на контакти, но това не е достатъчно и в никакъв случай не означава, че сте изпълнили успешно задачата с нетуъркинга. 

Ето ви два отлични примера за хора, които са изградили мощни, но много различни професионални мрежи. Едната е малка, другата е огромна. И всяка е създавана по съвсем различен начин.

Главен изпълнителен директор на индустриално предприятие (да го наречен Стив) има мрежа, която се състои общо от трима души - двама инвестиционни посредници, които понякога се нуждаят от лидери на промишлени компании в портфейлите си и един консултант. Бях удивен, когато Стив ми каза, че тези трима души му се обаждат за нови позиции за изпълнителни директори три или четири пъти годишно.

Мрежата на Стив е мощна, въпреки че единственото усилие, което той полага за нея са телефонни обаждания. Тези трима души се обаждат на Стив, защото познават и се доверяват на личните му достойнства - тясно насочени към частни фирми, които имат необходимост от подобряване на производствените операции. Те знаят, че той може да бъде един добър кандидат за работа. Стив обикновено отказва, заради настоящата си работа, като почти винаги заявава, че не се интересува. Но той не просто казва "Не, благодаря!" . Той се опитва да помогне на човека отстреща. Например, предлага други подходящи за позицията кандидати, като съдейства и с контактите им. Това не отнема много време, но е изключително полезно в поддържането на мрежата и участниците в нея го оценяват. 

"Аз разговорям с тях и съм полезен. Звъня на хора, които познавам и също ги моля да ми се обаждат, ако имат предложения за мен", казва Стив.

Това е проста стратегическа концепция. Стив е научил, че продуктивните бизнес отношения са резултат на това хората да си помагат един на друг.

Но малко хора могат да разчитат на само трима души. Други отделят огромно време и усилия в изграждането на своята мрежа. Бакстър е най-добрия, който открих в това.

Като партньор в адвокатска кантора, Бакстър е обслужвал компании за електроника и телекомуникации. Той стана главен юридически директор на телеком. След няколко години, беше назначен за главен съветник на компанията. Една година по-късно, се издигна до главен изпълнителен директор на друга компания. През цялото време е работел на сходни позиции, предоставящи различни възможности. Именно това му е помогнало да изгради своято мощна професионална мрежа.

„Имах буквално хиляди контакти. Бях известен като адвокат с опит в авангардни сделки и дела. Имах талант в запомнянето на имена, това, от което хората се интересуваха, лицата им. Бях много добър в това. Определено има конкурентно предимство. Освен това си водех бележки с рождени дни и други лични празници на повечето важни за мен клиенти и партньори. През цялото време, а и сега редовно получавах и получавам, поне веднъж седмично предложения за нова работа", споделя Бакстър

Въпреки разликата в размера и процеса, Стив и Бакстър имат стратегии за мрежите си, в които проличава един общ признак: те са взаимно изгодни. И двете правят повече от това просто да се срещате или общувате с хората. Те ги приобщават към себе си. 

Бил Барнет разказва за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ