Когато клиентът се държи непрофесионално
Някои безскрупулни клиенти са готови с усмивка и с други подходи да опитват да мамят креативните представители на рекламния бранш. В добрия случай те успяват да договорят значително по-ниска цена за поръчания от тях рекламен продукт, а в идеалния – да го получат напълно безплатно, коментират в материал от Adme.ru.
Хората от творческите професии, каквато е рекламата, винаги са особено внимателни да не останат без заплащане за свършената от тях работа. Тъй като работата им често е нематериална, сложността на изпълнението й е трудно да се оцени. Така възникват проблеми още по време на договарянето на подробностите и условията за работа.
Често на творческия талант се налага да се справи с непочтени клиенти. Приятно е да имаш агент или мениджър, но в повечето случаи, трябва да се договаряш сам за себе си. Тогава ти липсват много важни умения и се налага да имаш много опит и адекватна визия, за да се справиш добре с комуникацията с клиента, без да бъдеш ощетен. В процеса на сътрудничество и преговори има много начини да бъде измамен рекламистът. Сред тях са:
1. "Направи ми отстъпка (или безплатно), а след това ние ще ти поръчаме друг, следващ рекламен продукт".
Никой уважаващ себе си представител на бизнеса, не би отделил време, за да се труди с надеждата, че в бъдеще ще бъде компенсиран с поръчка. Това е все едно да кажеш на водопроводчика: "Хайде, ти ми оправи мивката и следващия път, когато се нуждая от нея, ще ти платя."
2. "Няма да платим, преди да видим окончателния вариант“.
Това може да бъде опит да се създаде "вратичка" в плащането. Неслучайно почти всеки рекламен професионалист иска да се предплати депозит или да се плати отчасти за труда му, преди да го приключи окончателно.
3. "Направи това за нас и за теб ще разбере целия свят! Хиляди поръчки ще завалят върху теб!"
„Глупости!“, би отговорил водопроводчикът. "Искате да кажете, че дори да си върша добре работата, трябва да я направя безплатно, за да бъде забелязан? Освен това, ако рекламистът се съгласи с това условие, има голяма вероятност клиентът да се похвали на друг колега.
4. "Е, ние не сме 100% сигурни дали искаме да работим с вас, но можете да оставите тук вашите скици и чертежи, така че да ги обсъдим с нашия партньор, инвеститор и съпругата му.“
Можете да бъдете сигурни, че 15 минути след като сте напуснали офиса, клиентът ще се е обадил на други дизайнери, които ще оценят работата ви. След това ще получите по-ниска оферта. Докато нямате споразумение, не оставяйте нищо в чуждия офис.
5. "Ние не отменяме ангажимента си, а само го отлагаме. Изчакай малко, ще продължим да работим заедно."
Ами, по-скоро - не. Ако има проект за съвместно сътрудничество, то трябва да се направи бързо. Най-доброто решение би било да се сключи договор за работата в момента и така да се уверите, че нещата ще продължат.
6. "Договор? Какво, по дяволите е това договор? Ние сме приятели ..."
Разбира се, вие сте приятели, но до момента, когато нещо се обърка. Тогава може да се превърнете в "чудовище в костюм“ или в „рекламен дизайнер идиот“. Така че, договорът е важен детайл. Е, освен ако не ви е грижа дали ви се плаща или не.
7. "Изпрати ми сметката си, след като произведението е отпечатано."
Тази фраза може да бъде просто тактика за забавяне на плащането. Ако човекът чака рекламата да бъде отпечатана и вие сте се съгласни да се направят необходимите промени, тогава той може просто да забрави за вас и да не ви плати за промяната на работата ви.
8. "Последният път го направихме за по-малко пари."
И какво от това? Ако е бил толкова добър човекът, който последният път е свършил нещата, защо сега клиентът говори с вас? Хората, които не ценят достатъчно времето и труда си, отпадат на бизнеса и някой трябва да заеме мястото им. Нека вземаме справедлива цена и се придържаме към нея.
9. "Разполагаме само с тази сума и точка."
Определената работа струва определена сума пари. Ако клиентът има по-малко, логично би трябвало да получи и по-малко работа насреща.
10. "В момента имаме финансови проблеми. Дайте ни работата си, за да можем да спечелим и после ще ви платим."
Как пък не! Убедени ли сте, че ако се стигне до печалбата, ще остане и за вас? По-скоро ще отиде първо за погасяване на неплатени сметки. Ще се наредите на опашката. Когато един човек или фирма достигне положение, в което признава, че има проблеми, това означава, че нещата вървят все по-зле, отколкото се твърди.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.