Нови идеи за Халите представи Кауфланд България

Нови идеи за Халите представи Кауфланд България

Обновен и подобрен проект с още нови идейни решения за вътрешното и външно пространство на една от знаковите сгради в София – Централни хали представи днес Kaufland България пред журналисти.

През юли т.г. компанията обяви публично инвестиционните си намерения и представи първи идеи за реконструкция и реставрация на Халите. Новият проект е съобразен с направените препоръки от страна на Националния институт за културното наследство и министерството на културата в хода по време на стандартната процедура по одобрение от компетентните държавни органи.

Направените промени са както по отношение на интериора и екстериора, така и за облагородяването на зоната около сградата. Настоящото проектно решение е вдъхновено от първоначалната планова схема на арх. Наум Торбов и се характеризира с изключителна симетрия и отвореност на пространството, обясниха от компанията.

На основния етаж отчетливо са обособени оригиналните две основни пешеходни оси по линията изток-запад и север-юг, както и централното пространство в залата, в центъра на което е предвидено възстановяване на фонтана по проект на арх. Наум Торбов от 1908 година.

[[{"fid":"381742","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":451,"width":801,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

По надлъжната ос на централния вход е предвидена главна търговска част с разположени от двете й страни щандове за търговия, което създава усещането за покрит градски пазар с главни и второстепенни търговски улици. Като част от цялостната концепция за „Централни Хали“, за нуждите на бъдещия магазин ще бъде изработено изцяло ново асортиментно ниво.

Стандартният продуктов микс на Kaufland ще се адаптира, така че да отчете всички особености и традиции на търговията в сградата.

[[{"fid":"381743","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":451,"width":801,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Халите винаги са били нещо повече от място за пазаруване. Затова новият проект предвижда на  второто ниво в сградата да има  обособена зона за отдих с кътове за храна и напитки, характерни за такъв тип сгради в цяла Европа.

Терасата ще бъде визуално отделена от стените на сградата чрез стъклен под. На нея, както и на сутерена и основния етаж са предвидени площи за помещения на отделни обекти на независими търговци. Планирано е делът на тяхното пространствено присъствие в общата площ на магазина да е по-голям, отколкото във всеки друг търговски обект на инвеститора. [[{"fid":"381745","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"4":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":732,"width":1300,"class":"media-element file-default","data-delta":"4"}}]]

Зоната на археологическите останки и крепостната стена в сутерена се предвижда да бъде оформена като „Интерактивна зона за археология и история“, която с подходящо оформление на интериора да предостави възможност на посетителите да се запознаят с историята както на самата сграда, така и на античността, исторически напластена през различните епохи в централната градска част на София. Предвижда да има интерактивна зона за деца, книжарница, изложбена част.

[[{"fid":"381744","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":731,"width":1300,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

Проектът планира и визуално възстановяване на всички входове, като три от тях ще бъдат отворени: Централен вход за посетители  от бул. „ Мария Луиза“, страничен вход за посетители откъм паркинга към ул. „Пиротска“ и вход за зареждане откъм ул. „Георг Вашингтон“. Ще се възстанов и оригиналната фасада на зазидания в момента вход откъм ул. „Екзарх Йосиф“.

Външната част на сградата няма да се променя, а ще се работи само по облагородяване на околното пространство, увериха от Кауфланд-България. От компанията предвиждат да се изгради нов паркинг за клиенти с повече места от сегашните, места за паркиране на велосипеди и станции за зареждане на електромобили. Ще се оформят и зелени пространства с дървесна и храстова растителност.

Всички детайли, много визуализации, архитектурни планове и описание на развитието на идейния проект на Kaufland България за „Централни хали“ могат да бъдат разгледани на специално създадената за целта информационна интернет страница. Виртуална разходка можете да направите тук: www.sofia-hali.bg

От тази седмица – 14 октомври до 29 октомври Kaufland България организира в Халите и специална историческа изложба, която ще представи историята на сградата, както и идеите за нейното бъдещо осъвременяване.

Кратката история на емблематичната сграда

Сградата на Централните хали в София е създадена в началото на миналия век по проекта на известния архитект Наум Торбов като тържище за продажба на пресни храни, като въпреки промените през годините запазва търговската си функция.

Открита е през 1911 г. като първия съвременен покрит пазар за месни и млечни продукти, риба и зеленчуци. В продължение на около 30 години функционира в този си вид, като постепенно стоките започват да се излагат в характерния за времето дюкянен тип.

През 50-те години на миналия век е извършена реконструкция на сградата и в продължение на няколко десетилетия тя функционира като супермаркет. Изградена е и рампа за зареждане на търговския обект. По-голямата част от населението на столицата и до днес свързва сградата с най-едно от най-популярните места за пазаруване в града. Следва дълъг период, в който сградата е затворена, до 2000 г., когато в Централни хали е направено преустройство, при което са изградени допълнителни нива с цел постигане на по-голяма търговска площ. В този си вид сградата функционира и до днес.

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ