Най-ценните марки футболни клубове за 2021
"Реал Мадрид" (1,27 млрд. евро), "Барселона" (1,26 млрд. евро) и "Манчестър Юнайтед" (1,13 млрд. евро) запазват своите позиции на най-ценните марки футболни клубове, заемайки съответно първото, второто и третото място в класацията Football 50 2021 на консултантската компания Brand Finance. Това информира cincodias.elpais.com.
"Реал Мадрид", първият испански клуб по икономическа стойност (3,1 млрд. евро), все още е най-ценният в света със стойност от 1,2 млрд. евро. Covid-19 ощети белия клуб с -10,1% от стойността на марката и 2020 г. беше първата година от 2012 г. насам, която обърна възходящата тенденция. За последните 10 години "Реал Мадрид" успя да удвои (+684 милиона евро) стойността на марката си до голяма степен благодарение на огромната си бранд репутация. Силата на марката на футболния клуб, която остана стабилна през последното десетилетие, достига резултат от 91,3 точки от 100, което е -3,6 точки по-малко в сравнение с 2020 г. и запазване на AAA+ елитния рейтинг в силата на марката.
Среброто отново е за ФК "Барселона". Със стойност от 1,26 млрд. евро клубът е поставен под номер две в световната класация, също както през през 2020 г. и е само на 10 милиона евро след "Реал Мадрид". Клубът увеличава стойността на марката си от 2012 г., но я е намалил малко повече през тази година от конкурента си (-10,4%), но въпреки това успява да запази силата на марката (-2,5 точки), която сега е 91,1 над 100 (AAA +).
"Манчестър Юнайтед" запази третото място, въпреки че претърпя 14% спад в стойността на марката до 1,13 милиарда евро. Клубът ще се опитва да спечели от по-силния сезон с треньора Оле Гунар Солскяер, осигурявайки второ място във Висшата лига и резервирайки място във финала на Лига Европа срещу "Виляреал" на 26 май.
В топ 10 "Манчестър Сити" заема четвърто място (спад с 1% до 1,11 млрд. евро), а "Байерн Мюнхен" (спад с 1% до 1,06 млрд. евро) е на пето място.
"Ливърпул", който се възраждаше под ръководството на Юрген Клоп, спечелвайки шампионската лига на УЕФА 19/20 и спечелвайки титлата на английската Висша лига миналата година, ще се бори за място в Лига Европа през следващата година. Това, заедно с въздействието на Covid-19, накара клуба да претърпи 23% намаление на стойността на марката, която сега е 973 милиона евро и слиза от четвърто на шесто място.
ПСЖ (-8,2% и стойност на марката 887 милиона евро) е на седмо място, "Челси" (-19% и стойност 769 милиона евро) на осмо място, "Тотнъм" (-7,7% и стойност на марката 723 милиона евро) на девето място и "Арсенал" (-6,2% и 675 млн. евро) на десето място успяха да запазят позициите си в топ 10, тоест с намаления в стойността на марката във всички области.
Списъкът на испанските клубове в класацията Brand Finance Football 50 2021 се допълва от "Атлетико де Мадрид" (позиция 13), ФК "Севиля" (позиция 23), ФК "Валенсия" (позиция 43), "Атлетик Билбао" (позиция 43) и ФК "Виляреал" (позиция 44).
"Сега е ред испанските клубове да вземат правилните решения. Не е време за разделение или състезание помежду си, а за единство в лицето на обща цел", коментира Тереза де Лемус, управляващ директор на Brand Finance Испания.
Неуспешният проект на Европейската суперлига (ESL) отне силата на марката на 12-те участващи клуба, като ги лиши от над 600 милиона евро от общата им стойност на марката. Съобщението за Суперлигата видимо уврежда силата на марката на 12-те участващи клуба, причинявайки средно намаление на резултатите от индекса им за сила на марката (BSI) от -3,0 точки.
Индексът на силата на марката (BSI) е балансирана карта от показатели за марката, използвана от Brand Finance за сравняване на силата на различните марки за стимулиране на бизнес успеха. За да се определи картата с резултати за футболни клубове, се провеждат пазарни проучвания сред феновете, като се дават оценки за клубове по различни атрибути, включително притежаващи силно наследство, независимо дали клубът се управлява добре или дали собствениците се грижат за своите фенове. Съобщението за Суперлигата видимо повреди тези атрибути за 12-те участващи клуба, причинявайки спад в резултатите на силата на марката.
Нещо повече, заради санитарните мерки покрай COVID-19 клубовете продължават да губят приходи от билети и други приходи от мачове. Неблагоприятното въздействие се усеща в топ 50 на клубните марки, като общата стойност на марката в индустрията намалява с 11,2% спрямо спада от 2,2% през миналата година.
Английската висша лига остава най-представената лига в топ 50 с 18 клуба, които представляват 43% от общата стойност на марката. Бундеслигата е втората най-представена лига, с 10 клуба в топ 50, в сравнение с осем през 2020 г. Въпреки факта, че и двете лиги имат повече клубове в класацията от LaLiga, испанската лига представлява 20% от общата стойност на марка в сравнение с 19% в Бундеслигата.
Италианските клубове представляват 8% от общата стойност на марката в класацията, но все още не са представени в топ 10, като "Ювентус" остава на прага на топ 10, класиран на 11, регистрирайки спад от -16.4%. Само три френски отбора са представени в топ 50: "Пари Сен Жермен" (-8,2% и 887 милиона евро) на седмо място, "Лион" (-11,2% по-малко) на 27 място и "Марсилия" (-19,4% по-малко) на 46 място. Холандия (Аякс), Русия (Зенит) и Португалия (Порто) имат клуб между първите 50 тази година.
"Байерн Мюнхен" извоюва титлата на най-силната марка футболни клубове в света тази година, с оценка на силата на марката 91,9 от 100 и рейтинг на AAA+. Представянето на "Байерн" беше ненадминато през изминалата година, спечелвайки секстлета в Бундеслигата, купата на DFB, Шампионската лига на УЕФА, Суперкупата на УЕФА, Световната купа на FIFA и Суперкупата на DFL за 2021 г. и в крайна сметка беше обявен за Световен отбор на годината на "Лауреус" за 2021 г. Те са първият отбор, вдигнал Шампионската лига със 100% печеливш рекорд, включително 8-2 срещу ФК "Барселона".
Водещият рейтинг на силата на "Байерн" допринесе за увеличаване на стойността на марката, която сега възлиза на 1 млрд евро и се изкачи на пета позиция в общото класиране.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.