Китайският гигант за електромобили, който иска да изпревари Tesla

Китайският гигант за електромобили, който иска да изпревари Tesla

Китайският гигант за електромобили, който иска да изпревари Tesla

"Бумът" на електрическия автомобил, който Китай преживява, се разпростря сред значителен брой фирми, усъвършенстващи своите модели, за да се конкурират на пазара. Сред всички тях Evergrande може би най-добре символизира високите очаквания, които се генерират предварително. Компанията достигна пазарна капитализация от 87 млрд. долара, по-голяма от тази на гиганти в сектора като американския Ford и General Motors, без все още да е продал дори едно превозно средство, пише eleconomista.es

Най-големият разработчик на недвижими имоти в Китай има редица инвестиции извън сектора - от футболни клубове до жилищни комплекси за пенсионери. Но неотдавнашното му навлизане в индустрията на електрическите автомобили привлече вниманието на инвеститорите. Акционерите накараха акциите на Evergrande, които се котират в Хонг Конг, да нараснат с повече от 1000% през последните 12 месеца, като събраха милиарди долари нов капитал.

През март 2019 г. Хуй Ка Ян, президент на Evergrande и един от най-богатите хора в Китай, се зарече да стане най-големият производител на електрически превозни средства в света в рамките на 3 до 5 години. Тогава кросоувърът на Tesla току-що беше направил своя световен дебют, а за две години Tesla успя да утвърди завидна позиция в Китай, създавайки първата си фабрика извън САЩ и доставяйки около 35 500 автомобила през март. 

Най-големият му китайски съперник, Nio, по-рано този месец успя да изведе от производствената линия своето 100 000-но електрическо превозно средство, което накара Илон Мъск да му изпрати туит с поздравления. Брутният марж на Nio навлезе на положителна територия едва в средата на 2020 г., след години на големи загуби и помощ от общинското правителство.

На конференция в края на март, след като загубите на Evergrande за цялата 2020 г. нараснаха с огромните 67%, Хуй Ка Ян обяви, че Evergrande планира да започне пробно производство към края на тази година, което е с няколко месеца закъснение в сравнение с първоначално поставения срок за септември. Очаква се доставките да започнат някъде през 2022 г. Прогнозите за годишен производствен капацитет между 500 000 и 1 милион електрически автомобила до март 2022 г. също са забавени до 2025 г. Все пак компанията публикува нова оптимистична прогноза: пет милиона автомобила годишно до 2035 г. За сравнение, глобалният гигант Volkswagen достави 3,85 милиона бройки в Китай през 2020 година.

По-внимателният поглед върху операциите на Evergrande разкрива степента на неговия странен подход. Въпреки че е създала три производствени бази - в Гуанджоу, Тиендзин в северен Китай и Шанхай, компанията не разполага с обобщена линия за сглобяване на автомобили. Оборудването и машините все още се настройват, според хора, които са виждали отвътре заводите, но пожелали анонимност понеже обсъждат поверителни въпроси, пише изданието.

В отговор на въпроси от Bloomberg, от Evergrande обясняват, че подготвят оборудването за пробно производство и че ще могат да произвеждат по "една кола в минута", след като бъде достигнато пълното производство.

Компанията е насочена към масово производство и доставка през следващата година на четири модела - Hengchi 5 и 6, луксозния Hengchi 1 (който ще поеме Model S на Tesla) и Hengchi 3, според запознати с компанията хора.

Странностите на компанията обаче не свършват дотук. Новите служители на Evergrande са помолени да помогнат при продажбата на недвижими имоти, гръбнакът на империята Evergrande, и за целта трябва да преминат през вътрешно обучение. Персоналът на висше ниво дори има бонуси за изпълнение, свързани с такива усилия, разкриват запознати, пише изданието.

Междувременно, Evergrande си партнира с китайските технологични гиганти Tencent и Baidu, за да разработят съвместно софтуерна система за гамата Hengchi. Това ще позволи на шофьорите да използват мобилно приложение, за да командват автомобила да кара на автопилот до определено място и да използват изкуствен интелект, за да включат уредите у дома, докато са на път. А канадската Magna International ръководи разработването на Hengchi 1 и 3. Представители на Magna отказаха коментар пред изданието. Говорител на Baidu заяви, че компанията няма повече подробности за споделяне, докато представител на Tencent твърди, че алиансът за софтуера е със свързана компания, наречена Beijing Tinnove Technology, която работи независимо и също не е направила изявления.

Evergrande изглежда иска да дебютира наведнъж под своята марка Hengchi. Деветте модела, които стартират накуп, обхващат почти всички основни сегменти за пътнически превозни средства - от седани до SUV и многофункционални превозни средства. Цените ще варират от 80 000 юана (12 000 долара) до 600 000 юана (92 300 долара), въпреки че крайните разходи могат да варират обяснява пред изданието човек, запознат с въпроса. 

Това е напълно различна стратегия за разработване на продукти от тази на пионерите на електрически превозни средства като Tesla, която предлага само четири модела. Nio и Xpeng също са избрали да се съсредоточат върху шепа модели и се борят да пробият на пазара.

Акциите на Evergrande обаче паднаха миналия месец, след като редакционна статия в държавната агенция Синхуа повдигна опасения относно развитието в сектора на електрическите превозни средства. "Огромната разлика между производствения капацитет и пазарната стойност показва, че пазарът на електрически превозни средства от следващо поколение е преувеличен", отбелязва редакцията.

И все пак акциите на Evergrande са нараснали с 18% оттогава, водени от перспективите за китайския пазар на електрически автомобили. Понастоящем електромобилите представляват около 5% от годишните продажби на автомобили в Китай, според данни на BloombergNEF, а търсенето се очаква да скочи стремително нагоре, докато пазарът узрее и цените на електрическите автомобили намалеят. Продажбите на електрически превозни средства в Китай могат да се увеличат с над 50% само тази година, сочат данни на изследователската компания Canalys в доклад от февруари.

Източник: eleconomista.es

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ