Панамският канал стана на 100 години

Панамският канал стана на 100 години

Една от легендарните световни водни магистрали -  Панамския канал днес става на 100 години, информира ТАСС. На тази дата е било официалното откриване на водния път, чието строителство започва през 1904 година, а прокарването му продължава 10 години. В изграждането му участват 70 000 души, а общата стойност на проекта е 660 милиона долара.

На 12 юни 1920 година се е състояла официалната церемония по откриването на канала, строен общо 42 години. По време на изграждането му са загинали най-малко 20 000 души, главно от малария и жълта треска.

Благодарение на канала пътят от Ню Йорк на атлантическото крайбрежие до Сан Франциско на тихоокеанското крайбрежие на САЩ е съкратен с 13 000 километра. САЩ получават възможност по-бързо да прехвърлят военноморските си сили от единия океан в другия, скъсява се и пътят до пристанищата на Латинска Америка и Европа.

През 1939 година САЩ започват да разширяват канала, за да минават военни кораби ново поколение, но работата е спряна заради Втората световна война. След войната сред панамците се засилва недоволството от това, че експлоатацията на канала се извършва от САЩ. Те започват стачки и протести с настояване каналът да мине под панамска юрисдикция.

През 1977 година панамският лидер Омар Торихос и американският президент Джими Картър подписват Договор за Панамския канал и Договор за постоянен неутралитет и управление на канала, според които от 31 декември 1999 година каналът преминава под юрисдикцията на Панама.

В началото на 21 век стана необходимо да се модернизират всички системи на канала и пропускателната му способност достигна максималното си равнище. Освен това той е разчетен за съдове с определени размери тип Панамакс (Panamax). Други плавателни съдове, които са с по-големи размери от западния стандарт, до този момент не можеха да минават през съоръжението.

През април 2006 година правителството решава да модернизира канала и на референдум през октомври 76,3% от панамците одобряват плана.
Първоначално строителството е оценено на 5,3 млрд. долара, като разходите поема южноамериканската страна. През 2008 г. правителството обаче е принудено да вземе кредит от 2,3 млрд. долара. Средствата са предоставени от редица международни финансови институции, които не получават право на участие в управлението на канала. Работата по модернизацията започва на 13 септември 2007 година, а церемонията по откриването е на 26 юни 2016 г.  Правото на първо преминаване през разширения канал получава китайският плавателен съд Коско шипинг Панама (Cosco Shipping Panama).

Каналът е с дължина 82 километра (около 65 от тях са прокарани през сушата). За разлика от Суецкия канал, който по цялата си дължина е на морското равнище, плавателните съдове, които преминават през Панамския канал, се вдигат и спускат с помощта на шлюзове на входа и изхода и минават по фарватер с прясна вода, разположен на височина 25,9 метра над морското равнище. 

За преминаването през канала се заплаща такса в зависимост от тонажа и размера на плавателния съд. Според отчета на Администрацията на Панамския канал за финансовата 2018 година (от 1 октомври 2017 до 30 септември 2018 година) през канала са превозени 442,1 милиона тона товари спрямо 403,8 милиона тона предходната година. Приходите от експлоатацията му възлизат на 3,2 милиарда долара. За функционирането на канала работят близо 10 000 души, като над 7000 са на постоянен трудов договор. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ