Руското вето струва на авиокомпаниите по 25 000 евро повече на пътуване до Азия

Руското вето струва на авиокомпаниите по 25 000 евро повече на пътуване до Азия

Затварянето на европейското въздушно пространство за руските авиокомпании означаваше отмяна на всички полети на "Аерофлот" извън негова територия, което имаше последици и за западните авиокомпании. Владимир Путин прие санкции срещу тези страни, принуждавайки ги да напуснат руското въздушно пространство, включително забрана за прелитане. Това доведе до преизчисляване на маршрутите, които отиват преди всичко до Азия от всички европейски летища, което означава увеличение на километри, време за пътуване и като следствие на това повече гориво, емисии и по-големи разходи. В този смисъл, в теоретично упражнение за изчисляване на това увеличение на разходите за всеки маршрут, се получава цифра, близка до 25 000 евро за всеки тип двупосочен полет между Германия или Франция и Южна Корея или Япония, пише eleconomista.es.

Например, полет между Франкфурт (едно от основните европейски летища) и Сеул (Южна Корея) с Airbus A343 отнема около 12 часа полетно време преди руската инвазия в Украйна за пътуване от почти 9000 километра. За да се направи този курс, пише изданието, се прелита над Балтийско море, Финландия, Русия, Монголия и Китай, преди да се достигне до Южна Корея. След ветото на западните авиокомпании да използват руското въздушно пространство, всяко пътуване е увеличено с 1400 километра, а времето за полет е около 14 часа. Що се отнася до маршрута, вместо да излитат на север, самолетите се насочват към югоизток, прелитат над Австрия, Унгария и Румъния, прекосяват Черно море, за да стигнат до Грузия, Туркемистан и да продължат към Монголия и Китай, преди са кацнат в Южна Корея.

Типичен самолет за този маршрут - A343 или B77W, консумира, според индустриалните данни, между 6500 кг и 7500 кг гориво за всеки час полет. Това означава, че средното увеличение на пътуването за два часа предполага консумация между 13 000 и 15 000 килограма за всяко едно от пътуванията, тоест между 26 000 и 30 000 килограма повече при едно отиване и връщане. При сегашните цени на горивата от 0,91 евро за килограм, това би означавало между 23 000 и 27 000 евро допълнителни разходи, изчислява испанското икономическо издание. Но трябва да се има предвид, че повечето авиокомпании имат деривати за цената на петрола за следващите месеци, което ги кара да избягват засега това значително увеличение на цените. Ако същото упражнение се направи с цената на горивото от миналия януари, когато тя беше 0,82 евро за кг преди началото на настоящата ескалация, допълнителните разходи биха били между 21 300 и 24 600 евро, показват още изчисленията.

Тези цифри представляват увеличението на разходите по отношение на горивото, но към това трябва да се добавят полетните часове на екипажа, който оперира от летища като Франкфурт, Шарл де Гол в Париж или Схипхол в Амстердам.

Но типичният полет между Европа и Азия не е този, който е най-засегнат от това ограничение на руското въздушно пространство. Един от маршрутите, за който времето за пътуване се увеличи най-много, е този, който свързва Хелзинки с Токио, който от 8,5 часа на почти 13 часа и напълно промени маршрута си. Сега лети през въздушното пространство на Гренландия вместо през Русия.

Освен последствията, които тези промени в маршрута имат върху разходите за авиокомпаниите, компаниите също очакват щети по резервациите, които все още не смеят да измерят количествено. Президентът на Airbus Испания Алберто Гутиерес посочи в четвъртък на информационна среща, че несигурността, която се е създала след руската инвазия в Украйна, е довела до спад от 2% на междуконтиненталните полети за една седмица.

Този нов удар върху сектора идва почти по същото време, когато са известни данните за търсенето на самолетни пътувания за месец януари, един от най-засегнатите от "Омикрон". Тогава, според данни публикувани от IATA, трафикът е намалял с 49,6% спрямо януари 2019 г. Тази организация, чрез своя генерален директор Уили Уолш, предвижда, че санкциите поради новата геополитическа ситуация и затварянето на въздушното пространство ще имат отрицателен ефект на въздействие върху пътуванията, главно между страни, близки до конфликта.

Към това въздействие върху броя на пътниците трябва да се добави и увеличението на цените на горивата. Уолш отбеляза, че "поглъщането на такъв огромен удар на разходите точно когато индустрията се бори да намали загубите, докато излиза от кризата с Covid-19, е огромно предизвикателство". "Ако цената на горивото остане толкова висока, разумно е да се очаква, че това ще бъде отразено във възвръщаемостта на авиокомпаниите с течение на времето", добави Уолш. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ