Няма как, ще трябва да продължим!
Човек сам избира приятелите си, но обикновено не може да избира колегите си. Има голяма вероятност във вашата професионална кариера да ви се наложи да работите с някой, който не харесвате. Може дори в момента да имате колега, който просто не понасяте.
Макар че работата от разстояние, която стана характерна за голяма част от нас през последната година, ограничава нежеланите взаимодействията с вашия колега, липсата на контакт и информация може да влоши ситуацията, казва Карлос Валдес-Депена, автор на „ Virtual Teams: Holding the Center When You Can’t Meet Face-to-Face.“
„Когато общувате във виртуална среда, винаги може да изключите камерата, ако не искате да го виждате. Този тип комуникация обаче намалява и способностите ви да възприемате различни невербални сигнали, като изражения на лицето и промени в интонацията на гласа. Това увеличава вероятността от неразбирателства, които могат да влошат допълнително отношенията ви“, казва той.
Независимо дали ви харесва, или не, вашата работа и репутация зависят от способността ви да се разбирате с останалите, дори и с хора, които не харесвате. Според Валдес-Депена има няколко трика, които ще ви помогнат да направите ситуацията по-поносима:
Осъзнайте, че това е ваш проблем
Фактът, че не харесвате някого, не е проблем на този човек. Това е ваш проблем, казва Валдес-Депена.
„Ако ви намирам за неприятен по някакъв начин, това се дължи на моите лични преценки и реакции. Затова аз трябва да поема отговорност за собствените си чувства. В основата на всичко е личната отговорност“, казва той.
По думите му обаче е важно да бъде разграничено недоверието от антипатията. „Можете да работите с всякакви хора, стига те да не прекрачват установени социални граници или работни правила“, добавя той.
Променете гледната си точка
Изразът „не харесвам“ сам по себе си не е много полезен, тъй като зад тези думи могат да стоят много причини.
„Може би става въпрос за поведението на колегата или за начина, по който той говори. Може би проблемът е в подхода му с другите хора? Идеята е да контролирате собствените си чувства, но за целта първо трябва да ги разберете. Важно е да конкретизирате нещото, което не харесвате във вашия колега“, обяснява Валдес-Депена.
Може да откриете, че антипатията, която изпитвате към вашия колега се дължи на отвращение или пък на ревност. Вникнете по-дълбоко в емоционалната си реакция, за да разберете как да я контролирате.
Валдес-Депена признава, че той също е работил с колега който не е харесвал, като това се е дължало на неговото самохвалство. „След като разбрах какъв е източника на моята антипатия, осъзнах, че те се дължат на завист, защото тя бе постигнала някои доста впечатляващи неща. Аз съм възпитан да бъда скромен. Гледах на нейното поведение през тази призма. За това трябваше да променя гледната си точка и започнах да я приемам за ексцентрична и малко дразнеща – неща, с които мога да работя. Преструктурирането на неприязънта е най-трудната част. "
Разберете защо е важно да се сработите с този човек
За да работите успешно в екип с колега, който не харесвате, трябва да изясните пред себе си защо вашето сътрудничество е важно. Може би сте получили задача по важен проект, която трябва да изпълните заедно. Може би искате да бъдете възприети като добър екипен играч от вашия шеф. Каквато и да е причината, тя трябва да бъде използвана като мотиватор.
„Това не означава, че трябва да сте приятели. Общата цел е достатъчна, за да фокусирате вниманието си върху работата“, казва Валдес-Депена
Продължете напред
Споделете идеята общата ви цел с вашия колега и изяснете въпроса с индивидуалните и съвместните ви отговорности. Наличието на обща кауза ще ви помогне да работите по-ефективно в екип. „Седнете и проведете разговор. Обяснете защо това е важно за вас и попитайте колегата си какво мисли той по въпроса“, съветва Валдес-Депена
Тук имате възможност и да споделите ваши съмнения и да поговорите за слабите си страни. Тази демонстрация на уязвимост вероятно ще накара събеседника ви да признае собствените си недостатъци. „Този разговор ще помогне за хуманизирането на другия човек и ще ви позволи да промените гледната си точка“, казва още той.
За вас може да бъде полезно и да дискутирате антипатията си към този човек с друг ваш приятел или колега, а може и с вашия шеф. Те могат да ви дадат различна перспектива и да ви помогнат да откриете недостатъци в собственото ви поведение, които може да са довели до влошаването на отношенията ви с конкретния служител.
„Дайте на колегата си кредит на доверие. Не забравяйте, че той също се старае да си върши работа и че има основателна причина да е назначен на съответната позиция. Отделете време за анализ на собственото си поведение. В крайна сметка може да разберете, че различията ви не са толкова големи и да изградите едни по-продуктивни работни отношения“, казва Валдес-Депена
…….
Стефани Воза за FastCompany.com
Редактор: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.