Как бизнесът може да се възползва от еволюцията на домейните

Как бизнесът може да се възползва от еволюцията на домейните

Как бизнесът може да се възползва от еволюцията на домейните

Използването на домейните от най-високо ниво (т.нар. Top-Level Domains или домейни от първо ниво) се променя с бързи темпове и от обикновен технически инструмент за откриване на даден уебсайт, постепенно се превръщат във все по-значим фактор за маркетиране и налагане на идентичността на дадена марка или услуга. Тази тенденция се засилва и от появата на т.нар. „нови домейни от първо ниво” (new gTLD), които навлязоха в началото на 2014 година.

„В света вече има над 1000 домейн разширения и все повече маркетинг практици се възползват по нови и креативни начини от нарастващото разнообразие от домейни. Това увеличава възможностите една марка да се открои в морето от онлайн съдържание и да изгради по-тясна връзка със своите фенове. Очакванията са с увеличаването на броя на новите домейни в бъдеще тази тенденция да се засили“ - споделя Цветелина Ненкова, Маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ.

Домейните от първо ниво, известни още като Top-Level Domains, представляват поредица от знаци, които се изписват в най-дясната зона от името на даден уебсайт. Те могат да бъдат „общи домейни от първо ниво“ (generic Top-Level Domain - gTLDs) като например .com, .net, .org, .info, .edu, .gov, .biz и др., както и национални домейни от първо ниво (country code Top-Level Domain – ccTLD). Първите са с универсална употреба, докато вторите, макар и да имат различни специфики при регистрацията, все пак са с основна цел да бъдат национални домейни на съответните държави. Сред „общите домейни от първо ниво" у нас се предлагат над 400 домейна, които съответстват на различни бизнес сегменти и сфери на дейност като .site, .shop, .blog, .live, .hotel, .cars, .music, .news, .global, .secure и други. Най-популярните сред тях по данни на СуперХостинг.БГ за 2017 година са разширенията .online, .rocks и .shop.

Един от креативните нови начини, по които маркетинг специалистите напоследък използват домейните, е създаването на специфични микросайтове, ориентирани около тематичен домейн. Те не са директно обвързани с марката, а имат за цел да проследят развитието на дадена нова технология, обществена сфера или тенденция, трансформираща обществото ни. Това могат да са тематични блогове или микромедии, посветени на някаква актуална тема – например дигитализацията, опазването на околната среда или технологична концепция като изкуствения интелект, блокчейн или умните автомобили. Тази форма на онлайн присъствие е изключително мощна, особено ако маркетинг екипът се справи с предизвикателството сайтът да бъде обвързан с марката по един едновременно индиректен, но и ефективен начин.

Безспорно .com домейните с времето са се наложили като най-разпознаваеми, както за посетителите, така и за онлайн търсачките. Напоследък обаче маркетолозите все по-често променят изцяло концепцията за използване на домейна, възползвайки се креативно от новите домейни от първо ниво. Такива могат да бъдат .pizza, .games, .doctor, .top, .shop, .salon – все думи, които могат да са част от наименованието на компанията или нейната търговска марка. „Откривайки подходящ домейн, ориентиран около марката, те могат да повишат нейната разпознаваемост и да изградят много по-тясна връзка между нея и своята аудитория. Нещо повече – все по-често наблюдаваме и случаи, при които името на новосъздадена компания изцяло се съобразява с наличието на някой от новите домейни, съдържащ подходяща дума“ - обяснява още Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ.

Друга тенденция е по-креативното използване на някои типове традиционни или национални домейни, които могат да се интегрират с името на дадена компания. Такива са например .me (националният домейн на Черна гора), .tv (на островната държава Тувалу), .tm (на Туркменистан), .co и др. Превръщането на топ левъл домейн в съставен елемент от брандинга променя контекста и прави марката по-видима и запомняща се. Затова и през последните месеци все повече маркетолози започват да съзнават колко мощен е този подход.

Наскоро организацията Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), която администрира домейните от първо ниво, анонсира възможността за регистриране на домейн, съвпадащ с дадена търговска марка – от типа „.tvoiatafirma”. За сега този подход се използва от много малко компании, но над 550 от най-големите корпорации в света вече са кандидатствали за подобни домейн имена. Очакванията са в бъдеще този тип домейни да стане много по-широко разпространен, защото увеличава възможностите за подчертаване уникалната идентичност на дадена марка, повишава доверието в нея и нейната защита в различни канали за маркетинг и продажба.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ