Почти като човек: Защо обучават изкуствения интелект да допуска грешки

Почти като човек: Защо обучават изкуствения интелект да допуска грешки
Около 50 години бяха нужни на компютрите, за да детронират човека от шахматния пиедестал. Всеки стандартен смартфон днес може да прави ходове на шахматната дъска, които предизвикват възторг  сред гросмайсторите. Но една програма за изкуствен интелект отстъпи няколко крачки назад, за да оцени как играят обикновените хора - с груби грешки и пропуски.
 
Тази програма, известна като Maia, използва усъвършенствания изкуствен интелект, който е в основата на най-добрите програми за шах. Но вместо да се учи да "нокаутира" противника на дъската, тя прогнозира ходовете на човек, включително грешните.
 
Професорът от Корнел Джон Клайнберг, който ръководи развитието на Maia, казва, че това е първата стъпка към създаването на изкуствен интелект, който по-добре разбира човешката склонност към грешки. И има надежда, че благодарение на това той ще може да взаимодейства по-добре с хората, например, да ги учи, да им помага или дори да преговаря.
 
Според Клайнберг едно от възможните приложения на такъв тип изкуствен интелект е в здравеопазването. Система, която предвижда грешки, може да обучи лекарите да четат медицински изображения или да констатират фалшиви заключения. „Един от начините  да се помага на лекарите да поставят диагноза въз основа на медицински изображения е да търсят тези изображения, за които системата предвижда високо ниво на несъответствие.“, казва той.
 
Клайнберг решава да се съсредоточи върху шаха, защото това е една от първите области, в които машинният интелект побеждава хората. „Това е нещо като идеална система за тестване на алгоритми, нещо като модел на доминиране на AI.“, казва той.
 
Според него шахматните игри са станали предмет на интензивно изучаване, което ги е превърнало в своеобразното "лабораторно животно" за науката. „Херб Саймън ги нарича "дрозофилите" на психологията, а Джон Маккарти - "дрозофилите на изкуствения интелект“, казва Клайнберг.
 
Програмата Maia е разработена въз основа на друга програма, с отворен изходен код Leela Zero, която от своя страна е клонинг на Alpha Zero - революционна програма за изкуствен интелект, създадена от дъщерното дружество на Alphabet  - DeepMind.
 
Alpha Zero изоставя конвенционалните шахматни програми за изкуствен интелект, принуждавайки компютрите да се научат да играят професионално, независимо от човешките указания. В симулираната невронна мрежа на програмата има виртуални неврони, които могат да бъдат конфигурирани да реагират на входна информация. В шаха, Alpha Zero получава информация за позициите на дъската и ходовете, генерирани в тренировъчните игри, и настройва сработването на невроните за печелене на ходове. Този подход е известен като обучение за подсилване. Alpha Zero може да използва същия подход, с минимални модификации, за да се научи как да играе други настолни игри.
 
Екипът на Корнел модифицира кода на Leela Zero, за да създаде програма, която се учи предимно чрез точно предсказване на човешките движения. Други AI за шах, включително Deep Blue на IBM, който победи световния шампион Гари Каспаров през 1997 г., проучват възможните ходове. Но Маia се различава от тях по това, че търси хода, който е най-вероятно да бъде направен от човек.
 
Тя е била обучена въз основа на данни от популярния онлайн шах сървър LiChess. Резултатът е шахматна програма, която играе почти като човек. Няколко версии на Maia, настроени към различни силни страни на играта, вече могат да бъдат тествани на LiChess.
 
По -сложните форми на AI могат в крайна сметка да надминат човешкия интелект във всички области, от математиката до литературата и извън нея. Но според Клайнберг „ще има дълъг преходен период, когато AI и хората ще работят заедно и дори ще комуникират помежду си по някакъв начин“.
 
Извън шаха, Maia може още да се използва за обучение и практика. Експертите обсъждат от известно време идеята за програми за шах, които биха имитирали определени играчи. С достатъчно данни за игрите, Maia може да бъде обучена да прогнозира ходовете на конкретен играч. Само си представете, че се подготвяте за мач за световно първенство с действащия световен шампион Магнус Карлсен и имате машина, която свири точно като Магнус!
 
Програмата може да надхвърли сферата на шахмата. Освен игрите, програмите за изкуствен интелект, които разбират човешкото поведение, биха могли да помогнат на компаниите да избират тактика на преговори. Могат да се създават програми и роботи, които предсказват човешки действия или поведение.
 
„Доколко този подход може да предвиди човешките действия е интересен въпрос“, казва Джули Шах, професор в Mасачузетският технологичен университет, която изучава взаимодействието и сътрудничеството между човек и машина. Техническата страна на работата се нуждае от одобрение, но тя смята, че е важно да се провери дали този подход помага да се създаде по -добър начин хората и машините да работят заедно в областта на шаха.
 

Професорът от университета в Касел Матиас Солнер, който изучава ползите от AI за офис служителите, казва, че е от решаващо значение за такива системи да се държат като човек, но е още по -важно хората да разберат как работят такива системи с изкуствен интелект. Ако системата работи слабо и необяснимо, това може да попречи на нейното внедряване.

По материали от Wired

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ