Разходите за изкуствен интелект стимулират БВП, но много бизнеси в САЩ са в режим на оцеляване
За Камерън Папас, собственик на цветарски магазин Norton’s в Бирмингам, Алабама, бумът на изкуствения интелект е толкова далеч, че може да се каже, че е в друг свят.
Докато компании като Nvidia, Alphabet и Broadcom издигат фондовия пазар до нови върхове и укрепват брутният вътрешен продукт на САЩ, Папас преминава през това, което се случва в реалната икономика, далеч от Уолстрийт и Силициевата долина.
Малки предприятия като Norton’s, както и компании от всякакъв мащаб в търговията на дребно, строителството и хотелиерството, се борят с по-високите разходи, породени от мащабните мита на администрацията на Тръмп, а песимистичните потребители намаляват разходите си.
„Просто имаме зорко око върху всички наши разходи“, казва 36-годишният Папас в интервю за CNBC.
Norton’s генерира 4 милиона долара приходи миналата година, продавайки цветя, растения и подаръци на местните жители. За да избегне повишаване на цените, което би могло да накара клиентите да се отдръпнат, Папас е принуден да прояви креативност, преработвайки някои от своите дизайни.
„Ако един букет има 25 стъбла, ако намалите това с три до четири стъбла, тогава можете да запазите цената същата“, казва Папас. „Това наистина ни принуди да се съсредоточим върху това и да се уверим, че ценообразуваме нещата по най-добрия възможен начин.“
Историята на Папас и много други предприемачи се губят макро данните от силата на изкуствения интелект. През първата половина на годината капиталовите разходи, свързани с изкуствения интелект, допринесоха за 1,1% растеж на брутния вътрешен продукт на САЩ, според септемврийски доклад на JPMorgan Chase. Тези разходи изпревариха потребителите в САЩ „като двигател на растежа“, се посочва в доклада.
Общият БВП на САЩ се е увеличил с годишен темп от 3,8% през второто тримесечие на 2025 г., след като е спаднал с 0,5% през първото тримесечие, съобщи Министерството на търговията.
Разходите за производство в САЩ са се свили седем поредни месеца, според Института за управление на доставките. А разходите за строителство са останали непроменени или намалели поради високите лихвени проценти и нарастващите разходи. Cushman & Wakefield посочи в доклад този месец, че общите разходи по проекти за строителство през четвъртото тримесечие ще се увеличат с 4,6% спрямо предходната година поради тарифите върху строителните материали.
Фондовият пазар показва подобно разминаване между изкуствения интелект и всички останали.
Осем технологични компании с оценка от 1 трилион долара или повече са свързани с изкуствения интелект в един или друг аспект. Тези компании – Nvidia, Microsoft, Apple, Alphabet, Amazon, Meta, Tesla и Broadcom – съставляват около 37% от широкия индекс S&P 500.
Докато технологиите доминират, подгрупите на S&P 500, които включват компании за потребителски стоки и стоки за първа употреба, са се увеличили с по-малко от 5% от началото на годината.
„Мисля, че посланието, че икономиката, основана на изкуствен интелект, е двигател на БВП, е правилно“, коментира в интервю за CNBC Арун Сундарараджан, професор в Училището по бизнес „Стърн“ към Нюйоркския университет. „Може да има слабост в останалата част от икономиката или не слабост, но по-скромен растеж.“
Миналия месец Nvidia обяви инвестиция от 100 милиарда долара в OpenAI – AI стартъпът, оценен на 500 милиарда долара. Капиталът ще помогне на OpenAI да внедри поне 10 гигавата системи на Nvidia, което е приблизително еквивалентно на годишното потребление на енергия на 8 милиона домакинства в САЩ.
Акциите на Advanced Micro Devices се удвоиха тази година и скочиха с повече от 20% в рамките на една сесия през октомври, след като производителят на чипове обяви сделка с OpenAI.
„Надуваме ли икономиката сега, като по този начин се подготвяме за срив в бъдеще?“, попита Сундарараджан. Той обаче подчерта, че не вижда признаци, че търсенето на инфраструктура с изкуствен интелект ще се забави скоро.
„Управление на цените чрез тарифи“
Що се отнася до местните бизнеси в САЩ, повечето знаят за златната треска, свързана с изкуствения интелект, само от новинарските заглавия. Един на всеки четирима собственици на малък бизнес е в „режим на оцеляване“, борейки се с предизвикателства като нарастващите разходи и тарифи, според проучване на KeyBank от септември. Това е сегмент от икономиката, който рутинно представлява около 40% от БВП на страната.
Цветарският магазин на Папас е основан през 1921 г. и е закупен от баща му през 2002 г. Бизнесът е оцелял след Голямата депресия, Втората световна война и пандемията от COVID19. Папас казва, че баща му, който е починал през 2022 г., му е напомнил, че тези периоди са „просто още един сезон“.
Но тарифите на Тръмп създадоха цял нов набор от ограничения, тъй като приблизително 80% от всички рязани цветя в САЩ се внасят от страни като Колумбия и Еквадор, според Министерството на земеделието на САЩ.
Няма начин Norton's да избегне по-високи разходи за внос, но Папас казва, че е започнал да купува някои цветя директно от южноамерикански производители, което му спестява пари, в сравнение с дистрибутори, които начисляват допълнително.
По думите му това е част от усилията му за „управление на цените на тарифите“.
Митата на Тръмп ще струват на глобалния бизнес повече от 1,2 трилиона долара тази година и по-голямата част от тези разходи се прехвърлят върху потребителите, според S&P Global.
С бързото наближаване на празничния сезон, потребителското настроение е от особено значение, а картината е мрачна.
По-голямата част от американските потребители, 57%, които са отговорили на проучване на Deloitte, публикувано през октомври, заявяват, че очакват икономиката да отслабне през следващата година. Преди година делът на респондентите, дали този отговор, е бил 30%. Това е най-негативната перспектива, откакто консултантската фирма започва да проследява настроенията през 1997 г.
Потребителите от поколение Z, които проучването определя като на възраст между 18 и 28 години, заявяват, че планират да похарчат средно с 34% по-малко през този празничен сезон в сравнение с миналата година. Милениалите – тези между 29 и 44 години, са казали, че очакват да похарчат средно с 13% по-малко през този празничен сезон.
Освен това, сезонното наемане на персонал в търговията на дребно е на път да падне до най-ниското си ниво от рецесията през 2009 г. насам, според септемврийски доклад на фирмата за намиране на работа Challenger, Gray & Christmas.
През септември Starbucks обяви план за преструктуриране на стойност 1 милиард долара, който включва затварянето на няколко магазина в Северна Америка. Около 900 служители извън търговията на дребно са били съкратени като част от плана, а компанията освободи още 1100 корпоративни служители по-рано тази година.
Дори в части от технологичната индустрия, които са се възползвали най-много от бума на изкуствения интелект, компаниите извършват съкращения. Microsoft обяви планове за съкращаване на около 9000 работни места през юли, което компанията отдаде на намаляването на нивата на управление. Salesforce е една от редицата технологични компании, които обявиха съкращения, заявявайки, че изкуственият интелект вече може да върши тази работа.
Но Хатим Рахман, доцент, специализиран в изкуствен интелект в Училището по мениджмънт „Келог“ към Северозападния университет, заяви, че повечето бизнеси, използващи AI за повишаване на ефективността, няма да веднага да видят резултати. Така че компаниите не могат да разчитат на технологията, за да се справят с намаляващите приходи и, според Рахман, „пътят към бъдещето ще бъде неравен“.
„Изкуственият интелект не е решение от типа „plug-and-play“, каза Рахман. „За много организации това ще включва ангажиране с хора, процеси, култура, инструменти, за да могат да се възползват от предимствата. И като цяло ще отнеме време.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.