Тайван, страната на компютрите
В България знаем малко за Тайван, а тя е сред водещите 20 страни в света по обем на участие в международната търговия (импорт и експорт), както и на 25. позиция по БВП. Тайванската икономика е отворена, силно индустриализирана и иновативна, с изключително развит ИТ сектор, включващ 7200 компании. Тук стигаме до това, което всъщност сме чували за Тайван - родените в страната глобални технологични брандове като Asus, Trend Micro, Acer, HTC, Transcend и D-Link.
Местните компании произвеждат солидна част от електрониката на света - от компонентите до завършените машини. Тук се произвеждат цели 89% от лаптопите, както и 75% от настолните компютри в света. Електронното оборудване заема 42% от износа на страната.
Корените на успеха на тайванската технологична индустрия трябва да бъдат търсени в различни насоки. Сред тях са качеството на местния мениджмънт, силният акцент върху образованието и иновациите, ключовите позиции на Тайван в Азиатския регион от гледна точка на логистика, както и не на последно място, сериозната подкрепа от страна на държавата за развитието на индустрията и нейното промотиране по света. Популяризирането на тайванската индустрия на глобалните пазари е сред основните функции на организацията TAITRA (Taiwan External Trade
Development Council – Съвет за развитие на външната търговия), която е съвместна инициатива на тайванското правителство и на няколко индустриални и търговски организации. Създадена през 1970 г., тя има 60 офиса в цял свят, организира търговски изложения, промотира тайванските компании в чужбина, кани в страната представители на медиите и търговски делегации. Така представител на списание "Мениджър" се включи в организирания от TAITRA тазгодишен медиен тур с посещение на тайвански ИТ компании.
Столицата Тайпе прави впечатление с високите си сгради, неонови реклами и хора с маски против смог на лицата. Местните жители са оптимистични и енергични, обърнати към бъдещето, всички без изключение са любезни и отворени към чужденците и винаги готови да помогнат. Културата съчетава древните китайски традиции, индивидуализма и меритокрацията на САЩ, работохолизма на Япония. Всичко това определя една местна горда "формозианска" (от старото име на остров Тайван - Формоза) идентичност.
Въпреки огромното население, гъстото застрояване и тежкия трафик Тайпе някак успява да изглежда като подреден град. Огромните ята от скутери се подреждат на обозначените места, изчаквайки светофара. Навсякъде личи добре обмислено градоустройство и грижа за хората. Пътната инфраструктура е главозамайваща като мащаб и организация и безспорно би предизвикала
завист у всеки премиер, гордеещ се със строежа на магистрали. Не всичко обаче е подчинено на автомобилния трафик. В "сянката" на многоетажните виадукти и в зелените зони е изградена впечатляваща мрежа от велоалеи, които обхващат голяма част от града. Затова Тайпе е великолепен пример как дори един свръхурбанизиран и изключително гъсто застроен град може да изгради велосипедна инфраструктура на световно ниво. Сред най-гъсто застроените части се виждат големи, малки и микропаркове, които разчупват урбанистичния пейзаж и осигуряват свежи петна зеленина.
Обиколката сред няколко от най-успешните тайвански ИТ компании започва съвсем уместно от централния офис на гиганта Acer. Създадена през 1976 г. с екип от 11 души и капитал от 25 хил. долара, днес компанията е един от най-големите световни производители на компютри. Тя е насочила внимание към облачните технологии и "интернет на нещата" (IoT). Acer BYOC (Build Your Own Cloud) например позволява на всеки потребител да създаде свой частен "облак", центриран около неговото PC. Достъпът до данните става чрез мобилни приложения. BeingWare изгражда потребителски услуги, базирани на свързани "умни" устройства. Една реализация на тази идея е grandPad - комбинация между таблет и 4G LTE услуга, насочена към възрастните хора над 75
години. Чрез grandPad те са винаги свързани със света и може лесно и бързо да получат необходимите им услуги или помощ.
Следващата стъпка на нашето пътуване е производителят на мрежово оборудване Edimax. Основана през 1986 г., компанията е един от водещите глобални брандове на Тайван и е носител на наградата за високо качество Taiwan Exelllence 15 поредни години. Със солидния си опит в мрежовото оборудване днес Edimax се намира в идеални позиции, за да се възползва от задаващата се революция на интернет на нещата. Решението за "умен дом" EdiLife представлява серия от домашни IoT устройства, които са лесни за инсталиране и може да бъдат управлявани с мобилно приложение.
След Edimax посещаваме ZyXEL Communications - основания през 1989 г. глобален тайвански бранд и водещ производител на мрежово оборудване. ZyXEL (произнася се "зай сел") има сходна стратегия за "умния дом". Ключовият продукт на компанията в тази област е ZyXEL ONE Connect - технология, която обединява всички "умни" домашни устройства (като рутери и видеокамери) в една лесна за настройка мрежа, управлявана от едно мобилно приложение.
Отиваме в две много интересни технологични компании - Cooler Master и Thermaltake. Cooler Master произвежда компютърни кутии, захранвания, вентилатори и аксесоари. Компанията е известна със своите модулни компютърни кутии, които може да бъдат персонализирани според вкуса на потребителя. Спонсор е на състезания по case modding (модифициране на компютърни кутии).
Thermaltake е водещ производител на гейминг периферия - мишки и клавиатури, обединени под бранда Tt eSPORTS. Той е един от най-известните спонсори на електронните спортове. Друга част от дейността на Thermaltake е производството на луксозни мобилни аксесоари и аудио устройства с бранда LUXA2.
Нашата обиколка стига до друг глобален технологичен бранд - Gigabyte Technology, водещ световен производител на компютърни дънни платки. Тук ни запознават с лаптопи с марките Gigabyte и Aorus. Научаваме например, че по света има 1,2 млрд. PC геймъри, включително 748 млн. активни потребители, по данни на Intel за 2015 г. В това число са 38 млн. играчи, готови да платят за възможно най-добрия гейминг хардуер и най-доброто игрово изживяване. Имаме възможност да тестваме лаптопа AORUS X7 DT във VR (виртуална реалност) игрите. Демонстрацията не оставя никакви съмнения в твърдението на Gigabyte, че X7 DT е най-добрата мобилна VR платформа на пазара.
Отиваме към края на нашата хайтек обиколка - силния глобален бранд Trancsend, който има водещи позиции в продукти като USB "флашки", компактни флаш памети (като micro SDHC), SSD запаметяващи устройства, външни харддискове, както и компютърни памети за всякакъв вид машини. През последните години Trancsend усилено разширява продуктовата си гама с изключително популярните автомобилни видеорекордери, както и камери за закачане на тялото. Представя ни ги младият и приветлив мениджърски екип на компанията.
След всички срещи в тайванските технологични компании открояваме някои общи неща за успеха. Сред тях са специализацията и концентрацията на R&D усилията в малко на брой, но перспективни области. Друг силен фактор е ефективното производство - повечето тайвански технологични компании имат мощности в континентален Китай и се възползват от сравнително ниската цена на труда там. Комбинацията между иновативност и ниски разходи създава силно конкурентно предимство и дава увереност, че технологичният сектор на Тайван ще продължава да се развива успешно.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.