5 самоубийствени практики, които ще съсипят бизнеса и кариерата ви

5 самоубийствени практики, които ще съсипят бизнеса и кариерата ви

В трудните времена компаниите се задъхват под напора на често независещи от тях обстоятелства. Понякога обаче мениджърите и служителите взимат неразумни решения, които им костват кариерата и препитанието. Включете следните пет практики към списъка си с неща, които не бива да правите никога.

Да искате по-голямо парче от свиващата се „баница”

Лидерите си нанасят автогол, когато търсят облага в момент, когато другите страдат. Един пример е повишаването на цените във време на висока безработица, когато потребителите имат по-бедни бюджети. Такава грешка направиха от „Макдоналдс” в началото на годината и се сблъскаха с първия спад в продажбите си от девет години насам.

Да се ядосвате

Гневът и обвиненията са крайно непродуктивни. След президентските избори в САЩ победеният Мит Ромни хвърли вината за загубата си върху младите хора и жените, афроамериканците и латиносите. Вярно, ударът сигурно е бил тежък, но така Ромни завинаги изгуби всички бъдещи избори и се сдоби с вечна стигма на огорчен и надменен човек. Историята ще запомни нея, не красивата му следизборна реч.

Да разширявате бизнеса си отвъд първоначалните граници и цели

Понякога самоубийствените практики отнемат повече време. Някои компании приемат основните си силни страни като даденост и се разпиляват в опит за привличане на нови клиенти. Нещо подобно започва да се случва в „Гугъл”. Гигантът започна да се интересува от допълнителни технологични решения, като автомобили без шофьор и разработването на свръхмодерна интернет мрежа. Кому е нужно това? Името на „Гугъл” е голямо, защото хората го свързват с определена услуга. Те не се интересуват от другите инициативи на компанията.

Да добавяте, без да изваждате

Нещо подобно е и изкушението да добавяте към каталога си нови продукти и услуги, но без да чистите старите, които са изживели времето си. Това е най-добрият начин да задръстите бизнеса си, да увеличите бюрокрацията и да натоварите служителите отвъд границите на поносимото. За правилния баланс на каталозите е необходима дисциплина, която често се оказва липсващият елемент в стратегията на много предприятия.

Да мислите, че ще ви се размине

За каквото и да е – за лъжите, измамите, корупцията, нелоялните практики – в тази дигитална епоха грешките не остават тайна задълго. Наивно е да вярвате в обратното. Грешката все ще изпъкне отнякъде – в рутинните одити, в странични разследвания, в снимки, направени от потребителите с телефон – възможностите са безкрайни.

Розабет Мос Кантър, професор в Харвардската бизнес школа, за HBR.org

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ