Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Авиокомпаниите се затрудняват със скъпата поддръжка на най-големия пътнически самолет в света

Най-големият търговски пътнически самолет в света, Airbus SE A380, който отбеляза рязък ръст на популярността си с възобновяването на въздушния транспорт след пандемията, отново се сблъсква с проблеми, този път поради своята възраст, съобщава Bloomberg. Поддържането на остарелия свръхголям самолет става все по-скъпо за авиокомпаниите, посочва агнцията.
Airbus SE A380 излетя за първи път през 2005 г. Две десетилетия по-късно регулаторните органи все по-често издават директиви за летателна годност, нареждащи инспекции или подмяна на части от самолета, съобщава Bloomberg. Някои от тях са рутинни, като например изискването оборудването да се проверява редовно, докато други са по-сериозни.
Директивата за летателна годност е задължителен документ, издаден от авиационен орган, като например FAA или EASA, за коригиране на опасно състояние на въздухоплавателно средство, двигател, витло или друго оборудване. С други думи, това е правно обвързващо правило, което изисква предприемането на конкретни действия по отношение на въздухоплавателно средство за коригиране на проблем, който би могъл да застраши безопасността на полетите.
Сред проблемите, с които се сблъскват авиокомпаниите, експлоатиращи Airbus SE A380, Bloomberg посочва остарелите аварийни плъзгачи и счупени оси на колесника. Общо от януари 2020 г. насам превозвачите са получили 95 директиви за летателна годност за Airbus SE A380. По брой издадени директиви най-големият самолет е приблизително два пъти повече от самолетите на конкурента му Boeing за същия период. Bloomberg отбелязва, че авиокомпаниите са принудени да продължат да експлоатират Airbus SE A380 поради недостиг на нови самолети. По време на своята „младост“ Airbus SE A380 беше триумф на международното сътрудничество - 1500 компании по целия свят произвеждаха части за него. Сега, „в напреднала възраст“, сложният дизайн на самолета се превърна в изпитание за разнородни вериги за доставки.
Като се има предвид, че Airbus SE A380 може да превозва около 500 пътници, закъсненията на полети, причинени от технически проблеми, могат не само да бъдат скъпи за авиокомпаниите, но и да създадат редица смущения в графиците на полетите. Според компанията за ремонт на самолети Lufthansa Technik, цялостната проверка на такъв голям самолет може да изисква 60 000 човекочаса.
Airbus заяви, че A380 „продължава да извършва редовни полети с високо ниво на оперативна надеждност, достигайки 99% за целия глобален флот през последните 12 месеца“. Airbus се ангажира да предоставя на клиентите пълна техническа поддръжка, за да им помогне да оптимизират производителността на своите флотилии от A380, и това ще продължи, докато самолетът е в експлоатация, заявяват официално от компанията.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.