Авиокомпаниите отлагат харченето на пари за нови самолети в опит да се върнат към рентабилност

Авиокомпаниите отлагат харченето на пари за нови самолети в опит да се върнат към рентабилност

Авиокомпаниите, които прекараха години в търсене на нови самолети, променят позицията си. Нискотарифни и големи дискаунтъри отлагат харченето на милиарди долари за нови самолети, за да спестят пари, докато се опитват да се върнат към стабилна рентабилност и да се изправят пред въздействието на ремонтите на двигателите, предаде CNBC.

Тази година авиокомпаниите наводниха САЩ с полети, като понижиха цените, особено на вътрешния пазар, където нискотарифните превозвачи се концентрират, и натежаха върху приходите на превозвачите, докато разходите се повишиха. Spirit Airlines, JetBlue Airways и Frontier Airlines последно отчете годишни печалби през 2019 г., докато по-големите превозвачи се върнаха към рентабилност.

Забелязват се по-ниски цени на самолетните билети: инструментът за проследяване на билети Hopper изчислява, че „добрата сделка“ за самолетни билети през септември е $240 за двупосочни вътрешни полети в САЩ, което е с 8% по-малко от миналата година.

Сега някои от същите тези авиокомпании оттеглят своите планове за растеж и отлагат доставките на нови самолети. По-голямата част от цената на самолета се заплаща при доставката. „Имате твърде много предлагане, така че е естествено за нас като индустрия да намалим предлагането“, каза изпълнителният директор на Frontier Бари Бифъл.

По-рано този месец Frontier заяви, че отлага 54 самолета Airbus поне за 2029 г. Част от проблема е, че години на забавяне на доставките на самолети означават, че превозвачите не искат да добавят твърде много самолети твърде бързо, каза Бифъл. „Тъй като забавиха много, [поръчката] се натрупа“, каза той. „Така че трябваше да изгладим това“. Приходите на Frontier са нараснали с 1% спрямо миналата година през второто тримесечие, въпреки че превозва 17% повече пътници, като средните приходи от билети са спаднали с 16% до едва 40 долара.

JetBlue Airways изчислява, че ще спести около 3 милиарда долара, като отложи 44 самолета Airbus A321 до 2029 г., избирайки да удължи някои лизингови договори за самолети. Нюйоркският превозвач отчете изненадваща печалба през второто тримесечие, но се бори да намали разходите си чрез отсрочки и стъпки като излизане от нерентабилни маршрути - и иска да направи това бързо.

Отлагането на толкова много самолети, дори докато превозвачът има недостиг на самолети поради изтеглянето на двигателя, е „нож с две остриета“, каза изпълнителният директор на JetBlue Джоана Джерати в бележка до служителите на 19 август. "Имаме нужда от самолети, за да растем, но получаването на самолети, които в крайна сметка седят на земята, след като сме платили за тях, значително влошава проблема. Освен това, предвид нарастващия ни дълг, ние просто не можем да си позволим да купим толкова много самолети,“ поясни Джерати.

Spirit Airlines, която планираше да бъде придобита от JetBlue, докато съдия блокира сделката през януари – също отложи самолетите, тъй като се бори да обърне големите загуби на компанията. Spirit по-рано този месец отчете 11% спад в приходите и загуба от $192 милиона, в сравнение с приблизително $2 милиона загуба година по-рано, и каза, че ще освободи около 240 пилоти през следващите седмици. Авиокомпанията беше особено тежко засегната от изтеглянето на двигателя на Pratt & Whitney.
Така се стигна до съобщението ѝ, че отлага всички поръчани самолети Airbus от второто тримесечие на следващата година до края на 2026 г. поне до 2030 г.

Лизинговите ставки за новите Airbus A320 и по-големите A321 достигнаха нови средни рекорди през юли съответно от 385 000 долара на месец и 430 000 долара на месец, според Еди Пиениазек, ръководител на консултантския отдел в авиационната консултантска фирма Ishka. Междувременно договори за лизинг за нов Боинг от серията 737 Max 8, най-разпространеният модел, са близо до рекорда от $375 000 на месец, каза Пиениазек. Авиокомпаниите могат да купуват самолети директно от доставчици или да ги наемат от компании като Air Lease или AerCap , като плаща месечен наем. Някои авиокомпании, като Frontier, са активни в продажбата с обратен лизинг, при която продават самолети, за да генерират пари и да ги наемат обратно.

Проблемите на Boeing и Airbus

Boeing и Airbus, двата основни доставчика на търговски самолети в света, се борят да увеличат производството, докато махмурлукът след Covid продължава под формата на недостиг на квалифицирани работници и недостиг на доставки.

Airbus наскоро намали целта си за доставки за годината, докато Boeing е ограничен от увеличаване на производството, опитвайки се да преодолее кризата с безопасността. Въпреки отлаганията от нискобюджетните авиокомпании, говорител на Airbus каза, че компанията не вижда никакво забавяне на търсенето на самолети от семейството A320, за които има повече от 7000 неизпълнени поръчки.

Boeing има близо 4200 поръчки за своите конкурентни самолети 737 Max. „Ние предлагаме пълна гама от самолети, за да отговорим на нуждите на нашите клиенти и да увеличим максимално тяхната гъвкавост с решения за флота“, каза говорителката на Airbus в изявление. Но авиокомпаниите усещат напрежението. Ръководителите казаха, че забавените доставки на нови самолети са ги принудили да забавят, ако не и да спрат, наемането на работна ръка и други планове за растеж. „Ние спешно и целенасочено преследваме възможности за смекчаване на натиска върху разходите, включително съпротивлението от прекомерния персонал, свързан с по-рано докладвани забавяния на доставката на Boeing“, каза финансовият директор Тами Ромо на Southwest Airlines по време на разговор за приходите миналия месец.

Авиокомпанията Boeing 737 предлага някои програми за доброволно напускане на персонала.  На въпрос за плановете на Southwest за флота, Ромо каза, че авиокомпанията има „много добра гъвкавост с нашата книга за поръчки от Boeing. „Все още не сме готови да изложим всичките си планове“, каза Ромо, добавяйки, че компанията ще предостави повече подробности на Деня за инвеститори на 26 септември. „Но имаме достатъчно гъвкавост, за да пренаредим книгата с поръчки, за да отговорим в крайна сметка на нашите нужди.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ