Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бизнес климатът у нас без промяна, плах оптимизъм в промишлеността

През ноември 2024 г. общият показател на бизнес климата запазва равнището си от октомври (от 16,9% на 17,0%), като подобрение е регистрирано единствено в промишлеността отчитат от Националния статистически институт (НСИ).
В промишлеността показателят се покачва с 2,5 пункта (от 13,3% на 15,8%), което се дължи на позитивните оценки и очаквания на промишлените предприемачи за бизнес състоянието на предприятията. Оптимистични са и прогнозите им за производствената активност през следващите три месеца. Най-сериозните затруднения за дейността остават свързани с несигурната икономическа среда и недостигa на работна сила, посочени съответно от 51,5 и 29,9% от предприятията. Относно продажните цени в промишлеността по-голяма част от мениджърите предвиждат те да останат без промяна през следващите три месеца.
В строителството бизнес климатът се понижава с 0,8 пункта (от 21,2% на 20,4%) в резултат на резервираните оценки на строителните предприемачи за настоящото бизнес състояние на предприятията. По тяхно мнение настоящата строителна активност е намалена в сравнение с предходния месец, като и прогнозите за дейността през следващите три месеца са по-песимистични. Последната анкетата отчита и увеличение на броя на клиентите със закъснения в плащанията. Несигурната икономическа среда, недостигът на работна сила и цените на материалите продължават да са основните фактори, ограничаващи развитието на бизнеса. По отношение на продажните цени прогнозите на преобладаващата част от строителните предприемачи са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
През ноември показателят за търговията на дребно запазва нивото си от октомври (от 23,6% на 23,7%). Същевременно прогнозите на търговците на дребно както за обема на продажбите, така и за поръчките към доставчиците през следващите три месеца остават неблагоприятни. Несигурната икономическа среда e посочена от мениджърите като основна пречка за дейността в сектора. През последния месец е регистрирано и засилване на негативното влияние на фактора „недостиг на работна сила“, който измества на трето място затрудненията на предприятията, свързани с конкуренцията в бранша. Относно продажните цени по-голяма част от търговците на дребно не предвиждат промяна през следващите три месеца.
В сектора на услугите бизнес климатът спада с 3,9 пункта (от 13,4% на 9,5%) в резултат на песимистичните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. Негативни са и мненията им относно настоящото и очаквано търсене на услуги. Най-сериозните проблеми за развитието на бизнеса остават свързани с несигурната икономическа среда, недостигa на работна сила и конкуренцията в бранша. Прогнозите на мениджърите по отношение на продажните цени в сектора на услугите през следващите три месеца продължават да са в посока на увеличение.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Европа има нов крал на лукса: Пазарната оценка на Hermès изпревари тази на LVMH
Компании |Денят в цифри
България |Жилищата в Гърция: Недостъпни за покупка и почти невъзможни за наемане
ЕС |НАП разширява списъка на стоките с висок фискален риск
Бизнес |HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024
ПР и събития | Advertorial |Доналд Тръмп: Зеленски споделя вината за жертвите на войната
Свят |Въпросът, който Джеф Безос обича да задава на интервю за работа
Мениджмънт |Новата икономика: Сингапур обяви края на глобализацията и очаква нова по-лоша ера
Бизнес |Какви ползи носи AI за начина, по който работим?
Next level HR 2025 |Застаряващото население е факт. Работодателите трябва да се адаптират
Next level HR 2025 |Безос изпрати годеницата си и Кейти Пери в космоса (видео)
Любопитно |Китайски електромобил влезе в Книгата на рекордите на Гинес
Автомобили |Алжир гони френски дипломати за пръв път от 1962 г. насам
Свят |ADVERTORIAL

HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024

10 години Hub Ahead: За предизвикателствата, които правят разликата и новата реалност за брандовете

Коментари
Няма въведени кометари.