Бизнес перспектива: Диамантената индустрия е в беда

Бизнес перспектива: Диамантената индустрия е в беда

„Диамантът е вечен“, но може би не и за нарастващия брой потребители, които пренебрегват скъпоценния камък за сметка на лабораторно създадени негови копия, злато и дори други цветни скъпоценни камъни.

Слоганът е измислен от диамантения гигант De Beers през 1948 г., улавяйки впечатлението за сигурност и романтика. Но не всички връзки издържат проверката на времето.

Най-големият акционер на компанията Anglo American планира да продаде De Beers, докато преструктурира бизнеса си, след като отхвърли офертата за придобиване от BHP. Изпълнителният директор на Anglo American Дънкан Уанблад каза пред „Файненшъл таймс“, че продажбата на De Beers ще бъде „най-трудната част“ от радикалното преструктуриране на компанията.

„Диамантите наистина вече не се вписват в плановете на компанията въпреки силното наследство на De Beers под Anglo“, каза независимият анализатор на диамантената индустрия Пол Зимниски.

„Anglo в крайна сметка ще направи това, което искат неговите акционери, и изглежда, че искат да се съсредоточат върху по-дългосрочна стратегия за суровини, които поддържат изграждането на зелена инфраструктура, например мед“, коментира той пред Си Ен Би Си.

Намаляващо търсене на диаманти

Търсенето на диаманти е намаляло, тъй като те губят привлекателност на ключов потребителски пазар - Китай.

Намаляването на броя на браковете, както и нарастващата популярност на златото и създадените в лаборатория скъпоценни камъни, намали търсенето на диаманти в Китай, сочат данни на фирмата за пазарни проучвания Daxue Consulting. Краят на пандемичните ограничения също доведе до това, че потребителите насочват разходите си към преживявания и пътувания, вместо към диамантени продукти.

Цените на диамантите са паднали с 5,7% от началото на тази година, според индекса на необработените диаманти на Зимниски. Цените са се понижили с повече от 30% от най-високото им ниво за всички времена през 2022 г.

De Beers някога контролираше монопола на пазара на диаманти, но делът му намаля. Икономическите условия накараха компанията да намали цените с 10% в началото на годината, съобщи Блумбърг, позовавайки се на запознати източници.

„Миналата година беше много по-труден период за диамантената индустрия, тъй като икономическите предизвикателства, по-малката ангажираност след пандемията от COVID-19 и ръстът в предлагането на лабораторно създадените диаманти повлияха на условията на търсенето“, каза пред Си Ен Би Си ръководителят на комуникациите на Anglo American Марсело Ескивел.

Предпочитанието към лабораторно създадени диаманти също играе решаваща роля за понижаване на цените на естествените диаманти, отбеляза Анкур Дага, основател и главен изпълнителен директор на компанията за електронна търговия на фини бижута Angara.

„Основният проблем е бързият растеж на създадените в лаборатория диаманти“, посочи той. Дага добави, че в САЩ, които са най-големият потребител на диаманти, половината от камъните за годежни пръстени тази година ще бъдат създадени в лаборатория, спрямо само 2% през 2018 г.

Лабораторно създадените диаманти, които могат да бъдат до 85% по-евтини от естествените диаманти, се правят в контролирана среда, използвайки екстремно налягане и топлина. Процесът пресъздава начинът, по който естествените диаманти се образуват дълбоко в мантията на Земята. Продажбите на създадени в лаборатория диаманти са нараснали от едва 2% от глобалния пазар на диамантени бижута през 2017 г. до 18,4% през 2023 г., според данни, предоставени от Зимниски.

Освен това случаите за закупуване на диаманти като инвестиция са намалели, каза Дага. През последните 50 години на диамантите се гледаше като на актив и хеджиране срещу инфлацията, уточни той. Но тази инвестиционна обосновка до голяма степен изчезна със срива на цените.

Индустрия „в беда“

„Диамантената индустрия е в беда“, каза Дага пред Си Ен Би Си, като добави, че вярва, че цените на естествените диаманти може да паднат с още 15%-20% през следващите 12 месеца.

Някои са малко по-обнадеждени.

„Няма съмнение, че има някои предизвикателства в диамантената индустрия, но те не са предизвикателства, които не могат да бъдат адресирани“, коментира Аниш Агарвал, съосновател на специализираната консултантска фирма за диаманти Gemdax.

Той отбеляза, че диамантите са дискреционни продукти и трябва да се  „създаване на желание“ за тях, какъвто е случаят с други луксозни сегменти като часовници и чанти от висок клас.

„Индустрията не е правила широкомащабен маркетинг от почти 20 години и ние виждаме последствията от това“, каза Агарвал, като посочи, че диамантената индустрия ще трябва да работи усилено, за да възроди търсенето на китайските потребители.

Съвсем наскоро най-големият търговец на бижута в света Signet Jewellers обяви маркетингово сътрудничество с De Beers, за да стимулира търсенето на естествени диаманти. Signet очаква 25% ръст на ангажираността през следващите три години.

Ескивел от Anglo American също отбелязва, че по-високите ангажименти и нарастващите разполагаеми доходи биха помогнали за облекчаване на предизвикателствата на пазара.

„Това са най-голямата компания за добив на диаманти в света и най-големият търговец на дребно на диаманти в света, които работят заедно, така че те наистина могат да окажат влияние върху по-голямата индустрия“, каза Зимниски.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ