Бизнес перспективи: Шведски център за втора употреба променя търговията на дребно

Бизнес перспективи: Шведски център за втора употреба променя търговията на дребно

Като изследовател на устойчивостта на модата, откриването на търговския център ReTuna в Ескилстуна беше приятна изненада. Влизането в този шведски търговски център се почувства освежаващо различно – той е първият в света, който продава само втора употреба и преработени артикули, пише Лусия Кабайеро в статия за The Conversation

По време на многобройните посещения на търговския център през последните 18 месеца разговарях с клиенти, мениджъри и служители – всички от които изглеждаха развълнувани от иновативния бизнес модел на ReTuna, допълва авторът на статията. 

Молът веднага се усеща много по-различен от претрупаните благотворителни магазини или винтидж бутици, които повечето от нас свързват с магазините за употребявани стоки. Предлага се широка гама от продукти – мода, спортна екипировка, домакински артикули, детски играчки, антики – и дори магазин за втора употреба Ikea, който продава употребявани и ремонтирани мебели.

Това не е просто търговско пространство. Това е ръководен от общината експеримент за кръгово потребление, където всичко продадено е дарено от обществеността. 

ReTuna е създаден през 2015 г. като част от стратегията на Ескилстуна за климата и намаляване на отпадъците. Построен до центъра за рециклиране на града, той включва специален пункт за връщане, наречен „The Return“, където жителите даряват нежелани вещи. Те се сортират и преразпределят до търговците на дребно в мола, създавайки нискобюджетна кръгова система с ниско съдържание на отпадъци.

Моделът е възможен само благодарение на публично финансиране и подкрепата на местната власт – напомняне, че кръговите иновации често изискват структурни инвестиции, а не само добра воля на потребителите.

Това, което прави ReTuna толкова отличителен, обаче не е само инвентарът му, но и атмосферата му. Потребителите го описват като „достъпен“, „подбран“ и „удобен“. Разположението и продуктовите витрини на мола отразяват конвенционалните търговски пространства, което прави пазаруването на употребявани стоки стилно и приятно.

Един управител на магазин ми каза, разказва авторът на статията, че клиентите често бъркат употребяваните стоки с нови, което е доказателство за това как модата и дизайнът се използват, за да направят повторната употреба привлекателна, без да се увеличават разходите. В ReTuna чистата и спокойна среда помага етичното потребление да се чувства желано и емоционално възнаграждаващо. Както един купувач го каза: „Това не е просто етично, то е красиво.“

Търговците на дребно използват нискобюджетни стоки и инфраструктура, за да създадат визуално привлекателни магазини. Резултатът е приятно пазаруване, което оспорва стигмата на стоките втора употреба. Докато достъпността и екологичните ценности остават централни, ReTuna също така преосмисля как може да изглежда и да се усеща устойчивата търговия на дребно.

Търсене на употребявани стоки

Потребителският интерес към „употребявана“ мода се ускорява, като пазарът на стоки втора употреба расте 2,7 пъти по-бързо от по-широкия пазар на облекло, според един скорошен доклад за индустрията. В световен мащаб се очаква той да достигне 367 милиарда щатски долара (272 милиарда британски лири) до 2029 г.

И не само модата втора употреба расте. Друг доклад за пазарно проучване прогнозира, че по-широкият пазар на стоки втора употреба ще достигне 1,04 трилиона щатски долара до 2035 г., нараствайки със сложен годишен темп от 17,2%.

В проучване на YouGov, обхващащо 17 пазара, 43% от купувачите на стоки втора употреба предпочитат покупките в магазина, в сравнение с 39%, които предпочитат онлайн (19% не са решили). ReTuna е част от тази промяна – не като аутсайдер, а като поглед към това, в което може да се превърне масовата търговия на дребно.

Този пионерски шведски мол навърши десет години тази година. Той се разрасна от инициатива на местното самоуправление до международно признат модел за кръгова търговия на дребно. Успехът на мола показва, че пазаруването на стоки втора употреба не е задължително да се усеща като компромис – то може да бъде стилно, удобно и социално значимо, добавя авторът на статията. 

Кръговата търговия на дребно не е само за това какво купуваме, но и как и къде го купуваме. ReTuna демонстрира, че с правилната инфраструктура, дизайн и обществена подкрепа устойчивото потребление може да бъде вградено в ежедневието – не като досадно задължение, а като възнаграждаващо преживяване.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ