Бизнес перспективи: Ефектът на Brexit върху покупките на луксозни стоки

Бизнес перспективи: Ефектът на Brexit върху покупките на луксозни стоки

Британците заменят лъскавите витрини на Лондон с парижки универсални магазини и миланския Quadrilatero della Moda, а цифрите за луксозния отлив са потресаващи, пише Euronews.

От януари 2021 г., когато Brexit позволи на посетителите от Обединеното кралство да пазаруват без ДДС в ЕС, британските потребители все повече пренасочват разходите си за луксозни стоки към марки и търговци на дребно отвъд Ламанша.

Според скорошен доклад, публикуван от Асоциацията на международната търговия на дребно (AIR), британците са похарчили 854 милиона евро (730 милиона британски лири) за пазаруване без ДДС в ЕС през 2024 г., което е петкратно увеличение спрямо 169 милиона евро през 2021 г.

„Това не са просто същите хора, които харчат малко повече, а изцяло нов пазар на туризъм, задвижван от пазаруването, който харчи и за хотели, пътувания, ресторанти и т.н.“, се казва в доклада на AIR.

Когато Обединеното кралство напусна Европейския съюз, купувачите му станаха посетители извън ЕС или пътуващи от трети страни и незабавно получиха право на пазаруване без ДДС.

Съгласно директивата на ЕС за ДДС, търговците на дребно в блока трябва да предложат на купувачите възможност да си възстановят не по-малко от 15%, като повечето страни прилагат средна ставка от 20% от цената на артикула. Това може да бъде особено привлекателно, когато става въпрос за премиум или луксозни артикули.

Да речем, че решите да купите чантата-пъзел Loewe, вирусна в TikTok, по време на пътуване до Париж или Испания. Малката струва около 3600 евро, а голямата в момента е около 4200 евро, според цените, посочени на официалния уебсайт на Loewe.

С възстановяването на ДДС бихте получили 700 евро обратно за малката чанта и 840 евро за голямата. Изведнъж едно уикенд пътуване до континента може да изглежда по-привлекателно.

„Така че те харчат стотици милиони евро допълнително за хотели, ресторанти, транспорт, забавления... за сметка на Великобритания“, добавя докладът на AIR, подчертавайки удара върху британския туризъм. Според Парижката туристическа служба през 2023 г. е имало 44% увеличение на посетителите от Обединеното кралство във френската столица, което е най-голямото увеличение сред европейските туристи в класацията.

Няма предимства без ДДС в Обединеното кралство

Когато Обединеното кралство напусна ЕС през януари 2021 г., то премахна предишния си режим на ДДС, позовавайки се на разходи и сложност. Това направи Обединеното кралство единствената голяма световна дестинация за пазаруване, която не предлага пазаруване без ДДС на международни туристи. В момента единственият начин да се купуват стоки без ДДС в Обединеното кралство е, ако те са закупени онлайн и изпратени директно до адрес извън страната.

Северна Ирландия поддържа режим без ДДС, което означава, че ако закупите стоки там като гражданин на ЕС и отлетите в рамките на три месеца, ще получите възстановяване на данъка ДДС при заминаване.

Дори по-скъпите артикули, закупени на летището, като тези, продавани в безмитни магазини, са освободени от ДДС. Британските пътешественици, които обикновено купуват лаптопи, смартфони или дизайнерска козметика на летището, плащат почти същите цени, които плащат в магазините у дома. Покупките на алкохол и тютюневи изделия са изключения, тъй като те могат да бъдат закупени без данъци.

Търговците на дребно на луксозни стоки са бесни

Британското луксозно лоби е недоволно от данъчните промени. Walpole - официалният орган, представляващ британския луксозен сектор, който включва Rolls-Royce, Burberry и Harrods - публикува проучване през май, в което се посочва, че износът на луксозни стоки за ЕС е „до 43% по-нисък, отколкото би бил без Brexit“.

Само в сектора на модата и аксесоарите Brexit доведе до загуба от 64%. „Това сочи към значителен „ефект на Brexit“ върху тази индустрия, която поддържа повече от 450 000 работни места и допринася с 14,6 милиарда британски лири (16,8 милиарда евро) за публичната хазна“, продължава докладът.

Британските луксозни марки не само губят продажби от европейските си конкуренти, но и наблюдават рязък спад на търсенето на произведени във Великобритания продукти в целия ЕС и на световните пазари.

Луксозната индустрия е уникална в европейската история, възникнала от векове на занаятчийство и ръчна работа, съчетани с най-новите постижения в изкуството и дизайна.

„Луксът е глобален феномен, но домът му е Обединеното кралство и Европа“, каза Хелън Брокълбанк, управляващ директор на Walpole.

В момента ЕС произвежда 74% от луксозните стоки в света, а 62% от тези стоки се изнасят извън ЕС, според Европейската комисия, възможност за печалба, която британският луксозен сектор пропуска... „Луксът е глобален феномен, но домът му е Обединеното кралство и Европа“, каза Хелън Брокълбанк, управляващ директор на Walpole.

„Британският сектор на луксозните стоки има невероятен потенциал за растеж, като се очаква да достигне 125 милиарда британски лири (144 милиарда евро) до 2028 г. За да постигнем тази амбиция обаче, не можем да си позволим да имаме едната ръка вързана зад гърба си. Силните връзки и благоприятната търговия с Европа остават от съществено значение за постигането на тази прогноза, заедно с успеха ни на други световни пазари и са ключови за подкрепа на висококачественото занаятчийско производство в Обединеното кралство“, продължава Брокълбанк. 

Марките съобщават, че забавянията, изненадващите куриерски такси и непоследователният граничен контрол са насочили клиентите от ЕС към конкурентни европейски марки и са оставили следа от негативни отзиви за британските марки, което е довело до шок в доверието на континента, който марките не са в състояние да потушат сами без промени в политиката.

Те твърдят, че пазарът на ЕС не е заменим, което означава, че не могат просто да се насочат към друг пазар, който отговаря на търсенето.

Континентална Европа е едновременно най-голямата им клиентска база и ключов елемент от веригите им за доставки, като марките доставят много кожи от тоскански кожарски фабрики, а континенталните марки купуват от шотландски кашмирени фабрики за собствените си продукти.

„Във време на глобална несигурност и търговски предизвикателства, правителството трябва да се възползва от възможността да облекчи търговските бариери с нашия най-близък и най-голям търговски партньор“, продължи Брокълбанк.

Освен отношенията между Обединеното кралство и ЕС, продажбите на луксозни стоки са изправени пред допълнителни предизвикателства от нарастващите тарифи в САЩ и намаленото потребителско търсене в Китай.

Британците обичат лукса 

Проучване на YouGov показва, че има апетит за харчене на повече за луксозни стоки. Според проучване от 2024 г. една четвърт от британците са закупили луксозен продукт през предходната година, а 45% от тези купувачи казват, че са готови да плащат повече за премиум марки. Повече от половината са похарчили до 500 паунда, докато 9% са похарчили до 5000 паунда.

Повече от една трета, или 34%, от купувачите на луксозни стоки казват, че е вероятно да похарчат същата сума за луксозни стоки тази година, както миналата година.

Така че, докато Уестминстър не обмисли повторното въвеждане на някаква форма на еквивалентни обезщетения без ДДС, всяко плъзгане на британска карта в ЕС може да означава още една загубена продажба у дома.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Пеевски иска да се закрие Агенцията за публичните предприятия и контрол
Гърция евакуира туристи с катери на морската охрана заради бушуващите пожари
Тръмп и Путин ще се срещнат във военновъздушната база Елмендорф-Ричардсън в Анкоридж
Доц. Кунчев: Има леко увеличаване на заболеваемостта от COVID-19, но ситуацията не е притеснителна
Зеленски изключи възможността за отстъпване на Донбас
Лондонската полиция конфискува стотици луксозни коли за опасно шофиране
"Алфа Рисърч": Все повече българи подкрепят влизането ни в еврозоната
Китай създава чрез сливане най-голямата корабостроителна компания в света